عضو حزب مؤتلفه گفت: تخصیص بودجه به احزاب نباید به معنای دولتی شدن آنها تلقی شود، بلکه باید به مشارکت سیاسی کمک کند.

بودجه در نظر گرفته شده برای احزاب در حدی نیست که آنها را دولتی کندحمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سهم احزاب در بودجه سال 97 و آیا بودجه 5 میلیارد و 700 میلیون تومانی می‌تواند جریان‌های سیاسی را به سمت دولتی شدن سوق دهد، اظهار کرد: این بودجه در واقع به خانه احزاب اختصاص یافته و مجموعا در حدی نیست که تشکل‌های سیاسی بخواهند به خاطر آن تعهدی به دولت داشته باشند.

وی افزود: البته این مسئله تا حدود زیادی به احزاب بستگی دارد و اینکه چقدر استقلال خود را حفظ کرده و مواضع‌شان را دستخوش کمک‌های دولت قرار ندهند.

ترقی تصریح کرد: ممکن است حزبی با مبلغی ناچیز نیز موضع خود را نسبت به دولت تغییر دهد و از کلیه اقدامات دولت حمایت کند، اما بعید است که اکثر احزاب کشور چنین موضعی را اتخاذ کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: خانه احزاب وظیفه دارد که بودجه در نظر گرفته شده توسط دولت را به صورت عادلانه میان جریان‌های سیاسی توزیع کند و اینگونه نباشد که منابع مالی تنها به حامیان دولت تخصیص یابد.

وی ادامه داد: هدف دولت از حمایت احزاب باید جذب مشارکت مردمی در عرصه‌های سیاسی، کادرسازی، آموزش آحاد جامعه و ارتقای دانش سیاسی آنها باشد؛ چرا که احزاب توانمند می‌توانند توسعه کشور را تسریع بخشند.

ترقی اذعان کرد: تشکل‌های سیاسی در واقع بخشی از مأموریت دولت را محقق می‌کنند و طبیعتا این بودجه هزینه مشارکت سیاسی آنهاست که دولت باید آن‌را فراهم کند. تخصیص بودجه به احزاب نباید به معنای وابستگی و دولتی شدن آنها تلقی شود، بلکه باید در راستای کمک به مشارکت سیاسی و شناسایی نخبگان باشد.

وی تأکید کرد: وقتی همه درهای درآمدزایی به روی جریان‌های سیاسی بسته شده و آنها تنها متکی به دریافت حق عضویت هستند و از طرفی سیاست‌های حزب‌گریزی در جامعه تقویت می‌شود، افراد جرئت نمی‌کنند عضو حزبی باشند و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که گروه‌های سیاسی هزینه‌های خود را با توجه به روند مردم‌سالاری بپردازند، لذا بسیاری از برنامه‌های تشکیلاتی آنها مختل خواهد شد.

ترقی در پایان با اشاره به این مسئله که ممکن است بودجه در نظر گرفته شده برای احزاب به سوی جریان‌های حامی دولت سرازیر شود، خاطرنشان کرد: اصولا همواره بیشتر بودجه یارانه مطبوعاتی به رسانه‌هایی تخصیص می‌یابد که همسو با دولت قلم می‌زنند، لذا ممکن است درباره احزاب نیز چنین اتفاقی روی دهد، البته وجود فیلتری مانند خانه احزاب تا حدودی مانع از این امر می شود، اما کماکان این نگرانی وجود دارد.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار