بکر بوزداغ امروز در سخنانی اظهار کرد آمریکا نمی‌تواند با تهدید دیگر کشور‌ها در آستانه رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس، موضع آن‌ها را در این باره تغییر دهد.

آمریکا با تهدید نمی تواند موضع کشورهای دیگر را درباره قدس تغییر دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه، گفت آمریکا نمی تواند با تهدید دیگر کشورها در آستانه رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس، موضع آنها را در این باره تغییر دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد اکنون در حال بررسی قطعنامه ای درباره قدس است. این نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد چهار روز پس از آن برگزار می شود که آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد که در آن ابطال تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل درخواست شده بود. وتوی آمریکا در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به رغم حمایت 14 عضو شورای امنیت از پیش نویس قطعنامه انجام شد.

ترامپ رو چهارشنبه در نشست کابینه آمریکا تهدید کرد رای کشورها را در شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل به دقت زیرا نظر دارد و آنهایی که علیه منافع آمریکا رای بدهند از کمک های واشنگتن محروم خواهند شد.
بوزداغ روز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: « آمریکا باید بفهمد که تاثیر گذاشتن بر موضع کشورهای مستقل با استفاده از ابزارهای فشار و تهدید، غیر قابل قبول است». او تصریح کرد: « رای گیری امروز مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی برای نشان دادن این موضوع به جهان است. ما فکر نمی کنیم هیچ کشور مستقلی تسلیم تهدیدها و فشارهای آمریکا شود». بوزداغ تاکید کرد ترکیه موضعی مشخص دارد و در این رای گیری مجمع عمومی بار دیگر از فلسطین حمایت خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه نیز پیش از این اظهارات بوزداغ بار دیگر بر تعهد آنکارا به حمایت از فلسطین تاکید کرده بود. خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از ییلدیریم که این اظهارات را در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه بیان می کرد اعلام کرد: «ما در همه مجامع بین المللی از فلسطین و قدس حمایت کرده ایم و این روند را ادامه خواهیم داد».

ترامپ ششم دسامبر تصمیم خود را درمورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد و به وزارت امور خارجه آمریکا نیز دستور داد روند انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را آغاز کند. این اقدام ترامپ موجی از انتقادها را در کشورهای خاورمیانه و فلسطین درپی داشت.
نشست فوق العاده ­مجمع عمومی سازمان ملل متحد که 193 عضو دارد قرار است به درخواست کشورهای عربی و اسلامی و به منظور بررسی تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخصوص قدس برگزار شده است.

بر اساس قطعنامه 1950، در صورتی که شورای امنیت نتواند درمورد مسئله ای که نیازمند توصیه هایی مناسب به کشورهای عضو برای اقدامات جمعی است تصمیم گیری کند، می توان برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل را درخواست کرد.

 

انتهای پیام/

انتقاد بکر بوزداغ از اظهارات تهدیدآمیز مقام‌های واشنگتن درباره کشورهای مخالف تصمیم ترامپ درباره قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار