نخست وزير عراق در کنفرانس خبری خود ضمن تبريک سال نو ميلادی به مسيحيان سراسر جهان تاکيد کرد انتخابات پارلمانی عراق به هيچ وجه به تعويق نخواهد افتاد.

حیدر العبادی: انتخابات پارلمانی عراق در موعد مقرر برگزار خواهد شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلويزيونی العراقيه، نخست وزير عراق با تبريک سال نو ميلادی به مسيحيان این کشور و سراسر جهان تاکيد کرد انتخابات پارلمانی عراق به هيچ وجه به تعويق نخواهد افتاد.

حيدر العبادی با حضور در کنفرانس خبری هفتگی خود خاطرنشان کرد: «دولت عراق به قانون اساسی در خصوص اجرای انتخابات در موعد مقرر پايبند است. طبق قانون اساسی انتخابات بايد دستکم چهل و پنج روز مانده به پايان دوره مجلس نمايندگان عراق برگزار شود. دوره چهار ساله مجلس نمايندگان عراق در يکم ژوئيه سال 2018 به پايان می رسد و اگر شما چهل و پنج روز به عقب برگرديد، پانزدهم ماه مه سال 2018 مي شود. هيئت دولت تصميم گرفته است انتخابات پارلمانی و شورای استان ها را در دوازدهم ماه مه سال 2018 برگزار کند. انتخابات همزمان پارلمانی و شورای استان ها به درخواست کميسيون عالی انتخابات برگزار مي شود چرا که اين کميسيون اعلام کرده بود  می تواند هر دوی اين انتخابات را در يک روز برگزار کند.»

العبادی تاکيد کرد: ما به تلاش های خود برای بازگرداندن ثبات و آرامش به مناطق آزاد شده ادامه می دهيم و می کوشيم که فضای مناسب برای مشارکت گسترده و فعال شهروندان برای بازگشت آوارگان به مناطق و منازل شان را فراهم آوريم و همچنين نفوذ دولت در تمامی نقاط عراق را افزایش دهیم. ما می کوشيم که سلاح را از دستان افرادی که درست نيست سلاح حمل کنند بگيريم و اين مسئوليت دولت برای تحقق امنيت و ثبات و اجرای قانون است. ما همچنين تدابيری برای جلوگيری از بکارگيری سلاح در درگيریهای قبيله ای داريم و اين مساله کمک و هماهنگی تمامی کسانی را که به اين امر توجه دارند خواه مقامات محلی، يا عشاير يا ريش سفيدان را می طلبد.»

نخست وزیر عراق گفت: «من به شهروندان مسیحی عراق عید میلاد حضرت مسیح علیه السلام را تبریک می‌گویم و همچنین بازگشت صلح و ثبات و همزیستی را که مهمترین ثمره پیروزی بر داعش بود تبریک می‌گویم. برای اولین بار پس از نبردی سه ساله در استان نینوا و شهر موصل عید میلاد مسیح جشن گرفته شد. ما این عید را به تمامی شهروندان عراقی و بویژه مسیحیان تبریک می‌گوییم.»

العبادی ادامه داد: «ما در برهه گذشته با اقليم کردستان و در واقع با برخی سازمان های حاضر در اين اقليم تماس داشته ايم. ما به دنبال آن هستيم که کشور را يکپارچه کنيم. ما در کشوری واحد به سر می بريم و درصدديم که همه به حقوق خود دست پيدا کنند. ما هيچ مشکلي در خصوص تماس با اقليم کردستان نداريم و اين تماس ها در سطحی بلندپايه انجام می شود. کميته نظامی بلندپايه‌ای اقدام به گفتگو با اقليم کردستان کرده است و به تدابيری نيز دست يافته است اما اقليم کردستان تاکنون اين تدابير را اجرا نکرده است و ما از اقليم کردستان می خواهيم که اين تدابير را به طور کامل اجرا کنند.»

وی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود تاکید کرد: در عراق برخی می خواستند قانونی عليه فلسطينی ها تصويب کنند، که اين يک اقدام خطرناک بود. پارلمان عراق قانونی را در خصوص اقامت بيگانگان در عراق تصويب کرده است که اين قانون شامل فلسطينی ها نيز می‌شود. هيچ کس حق ندارد به حقوق برادران فلسطيني ما تجاوز کند. ما از برادران فلسطينی که در عراق حضور دارند حمايت می کنيم و اين وظيفه ما است. عراق در ميان کشورهايی که از بيگانگان استقبال می کنند در درجه نخست قرار دارد. شما خود ديده ايد که عراقی ها چگونه از زائران و خارجی هايی که به عراق می آيند استقبال می کنند. برادران فلسطينی نيز روی چشم ما جا دارند و ما در نبرد و جهاد آنها و بويژه در مساله قدس با آنها همراه هستيم.»

انتهای پیام/

کنفرانس خبری نخست وزیر عراق در آستانه سال نو میلادی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار