در دنیای امروزی یکی از وظایف خدمات شهری و بخش خصوصی، تامین، بهینه سازی و آماده سازی مکان‌های شادی و نشاط برای انسان‌ها است تا سلامت روحی و روانی و نیاز‌های زیستی مردم را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛اماکن تفریحی و ورزشی یکی از ابعاد مهم زندگی اجتماعی دنیای شهری است و با توجه به اینکه زیست بوم‌های جدید شهری، جمعیت زیادی را در خود جای داده است، برای تامین سلامت روحی و روانی جمعیت شهر‌ها به ویژه شهر‌های بزرگ، مدیریت شهری و مسئولین شهری درصدد این باشند که جهت تامین سلامت روحی و روانی و تامین نیاز‌های زیستی و همچنین، کاستن از تنش‌های روانی مردم، امکانات خاصی با عنوان پارک‌های تفریحی، اماکن بازی، پارک‌های شادی آور و از جمله این عناوین را ایجاد کنند.
پای کار آمدن بخش خصوصی برای توسعه فضاهای تفریحی

 در دنیای امروزی یکی از وظایف خدمات شهری، تامین، بهینه سازی و اماده سازی مکان‌های شادی و نشاط برای انسان‌ها است.

امروزه خود شهر عامل تنش، کار و فشار روحی محسوب می‌شود. یک فرد زمانی که از تلاش روزانه فارغ می‌شود برای باز توانی فکری و روحی می‌تواند به این مکان‌ها روی بیاورد از این لحاظ این امر یک نیاز اساسی در جامعه شناختی محسوب می‌شود.

شهر‌های بزرگ مانند ارومیه و شهر‌های که دارای جمعیت نسبتا زیادی هستند باید به وسایل و تکنولوژی‌های مدرن و وسایل ارتباط جمعی که بتواند آرامش مردم را تامین کند تجهیز شوند. از جمله این اقدامات ایجاد سایت‌های بزرگ و مکان‌های تفریحی بیشتری جهت تامین نیاز‌های عاطفی مردم است.

پای کار آمدن بخش خصوصی برای توسعه فضاهای تفریحی

از جمله دلایل نبود دستگاه‌های بازی مدرن و اماکن تفریحی مناسب، ممکن است اقدامات سوء مدیریتی و کمبود بودجه و مکان و همچنین بی توجهی مسئولان باشد.

هر چند در روز‌های اخیر شاهد تکاپوی مدیریت شهری ارومیه برای ایجاد همچین فضایی هستیم، ولی باید خود دولت به عنوان کلان شهر‌های کشور اقدام به مجهز کردن این اماکن و ایجاد فرهنگ سازی در میان مردم و ایجاد روحیه نشاط و تفریح مبادرت بورزد.

لازمه ایجاد شهربازی‌های مدرن و مراکز تفریحی عالی در مرحله اول نیاز به زیر ساخت‌های اقتصادی دارند چرا که تامین منابع مالی از طریق بخش خصوصی و وارد کردن این بخش به این زمینه است که شهرداری ارومیه تا حدودی این امر را به خوبی انجام داده است.

پای کار آمدن بخش خصوصی برای توسعه فضاهای تفریحی

اما این امر کافی نبوده و بخشی از درآمد شهری و همچنین فضا‌هایی که برای افزایش شادی و نشاط در جامعه اختصاص داده شده باید افزایش داده شود که این کار باید بوسیله شهرداری و فرمانداری‌ها صورت بگیرد به طوری که بخشی از درامد‌ها و منافع حاصله، زیر ساخت‌های لازم را فراهم کرده و در جهت رشد و ترویج در تمام مناطق مربوط به این شهر را انتخاب کنند و توسعه و گسترش دهند.

با توجه به بافت و جغرافیای اقلیمی شهر ارومیه و همچنین نزدیکی این شهر به باغات و مناطق کوهستانی و سرسبز ارومیه و مهمتر از همه شهر در مسیر رودخانه در حال جریان قرار دارد که خود نمودی از این رهیافت بوده و گامی در مسیر ایجاد روحیه نشاط و شادی افرینی است که با فعالیت مضاعف جهت ایجاد مکان‌های تفریحی می‌توان به عنوان نقطه مثبتی در نظر گرفته شود.

ممکن است بخش اصلی مشکلات مربوط به نبود تکنولوژی جدید، مدیریت صحیح، شیوه‌های جذب مشارکت بخش خصوصی باشد.اما نبود همکاری گروه‌های مختلف مردمی با سازمان‌ها و ادارات و نبود هماهنگی با یکدیگر از دلایل دیگر این امر بوده است.

پای کار آمدن بخش خصوصی برای توسعه فضاهای تفریحی

در شهر ارومیه فرهنگ لازم جهت ایجاد روحیه نشاط شکل نگرفته است و باید از طریق اطلاع رسانی عمومی و انواع شگرد‌ها مردم را اگاه سازیم.

توسعه فضا‌های تفریحی و استقرار تکنولوژی‌های جدید بازی و فراهم آوردن فضای مناسب نیازمند دو مقوله است که در ابتدا بعد مدیریتی و استفاده از خدمات شهری برای ایجاد فضای سالم، محیط‌های شادی افرین، گردشگاه ها، تفرج گاه‌ها و همچنین استقرار زیر ساخت‌های سخت افزاری و موارد مورد نیاز بوده و سپس پای کار آمدن بخش خصوصی به این زمینه است.

یادداشت از ندا موسی زاده

انتهای پیام/ن.م

 
 

فضا‌های تفریحی در ارومیه توسعه یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.