از دیرباز سکونت گاه های موقت برای معیشت در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛کپر و کولمان یکی از همین سکونت گاه‌های بومی است که اهمیت حیاتی دارد و با هزینه و زمان کمتر ساخته می‌شوند.

کپر‌ها توان مقابله در برابر بار‌های ناشی از طوفان، برف، رطوبت و آتش را دارند و مقاومتشان در صورتی که تقویت و اندود شود چند برابر می‌شود.

سکونت گاه هایی از جنس طبیعت
در فرهنگ کرد؛ چیخ و چادر سکونت گاه مقاوم و مستحکم چادرنشینان عشایر بوده است و از مصالح بومی که نوعی درختچه کوهی به نام وایم و نی‌های کوچک است؛ ساخته می‌شود و البته بانوان خوش ذوق با نخ‌های رنگی آن را تزیین می‌کنند.
با اتکا به همین سازه‌های بومی که سازگار با آب و هوای منطقه است می‌توان در یکسان سازی استراتژی‌های مسکن موقت کمک کرد و سرنوشت کانکس‌های رها شده اهدایی زلزله ۱۴ سال پیش را تداعی نکرد.
کانکس‌هایی که در بهترین وجه ممکن به صورت بی تناسب در جای جای شهر به انبار تبدیل شده اند و با وجود درجه حرارت بالای منطقه قابل سکونت نیستند و به نوعی سربار طبیعت محسوب می‌شوند.
گروه‌های متعددی اقدام به ساخت این کپر‌ها که زیر بنای اصلی آن نی و خیزران است کرده اند که به وفور در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه یافت می‌شود.

سکونت گاه هایی از جنس طبیعت
قبل از اقدام عملی این گروه‌های نیک اندیش روستاییان خود اقدام به ساخت کپر کردند که از بعد زیباشناختی چشم انداز متفاوتی در بین این همه آوار دارد و با مهرورزی اساتید، مهندسین و همه خدمتگذاران نیکوکار می‌توان همان کپر‌های دست ساز را قیراندود و ایمن‌تر کرد تا بتوانند از آن‌ها بهتر استفاده کنند.
طبیعت ساختاری این کپر و کولمان‌ها به نحوی است که از جنس طبیعت ساخته شده است و در گذر زمان، چون انسان به خاک باز می‌گردد.
«الیاس پیر کهن» دانشجوی معماری دانشگاه تهران است که با گروهی جهادی از اساتید و همکلاس هایش به مناطق زلزله زده آمده است.
«پیر کهن» اهل شیراز است و در حال نوشتن پایان نامه بوده و به محض شنیدن خبر زلزله برای ساخت کپر به گروه می‌پیوندد و در شرایط حاضر کپر‌ها را مطمعن‌تر می‌داند.
نمونه‌ای از این کپر‌ها که ساخته همین گروه است و رضایت بالایی از مردم را در پی داشته است در شهرک صدرای سرپل ذهاب و روستا‌های کوئیک، بلوان جوانمیر و مسجد موقت روستای تپانی با سازه و مصالح سبک بومی منطقه است.
گچ، گل و رابیتس مصالح بنیادی آن است و البته پایه کپر را می‌توان با سنگ و بلوک مستحکم نمود تا از گزند و ریتم نامتعارف زمین در امان باشند.
هر چند مخالفتی با کانکس نیست که زودتر نصب می‌شود. راحت و جادارتراست، اما در این مبحث باید به ناموزونی منظره ایی که کانکس‌های آهنی ایجاد می‌کنند توجه کرد که از شهر‌های زلزله زده بیغوله می‌سازند و، چون دست شکسته وبال گردن مردم خواهند شد.
ضرورت تنوع بخشی در سکونت گاه‌هایی که آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اش همیشه مورد توجه توریست‌ها قرار گرفته می‌طلبد تا در این بحث بازنگری جدی شود که چهره صنعت توریسم در کرمانشاه چهار فصل که پتانسیل‌های بالایی در منطقه و جهان دارد مخدوش نشود.

 

انتهای پیام/پ

 

ساخت کپر و کولمان

 

نویسنده : سپیده امیری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.