رئیس اداره میراث فرهنی و گردشگری سراوان گفت: کاوش ۲ محوطه تاریخی از سوی گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی کشور آغاز می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث فرهنی و گردشگری سراوان اظهار کرد: با هدف دست یابی به آثار و هویت تاریخی، فصل اول کاوش ۲ محوطه تا ریخی، تپه روباهک دزک و سیاه دک بخشان به زودی از سوی گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی کشور آغاز می‌شود.

ندرت زهی افزود: قدمت این محوطه‌های باستانی به پیش از میلاد مسیح بر می‌شود که برای نخستین باربه سرپرستی دکتر مهدی مرتضوی ریس پژوهشکده باستان شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان کاوش ومورد بررسی قرار می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۰ محوطه و تپه باستانی در شهرستان سراوان وجود دارد که قدمت آنان به پیش از تاریخ بر می‌گردد، بیان کرد: امیدواریم با کاوش و بررسی این آثار بخش مفقوده تاریخی این منطقه نمایان شود.

وی خاطرنشان کرد: فصل اول این کاوش از ۳۰ دیماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ اسفندماه ادامه دارد.

گفتنی است؛ شهرستان سراوان دارای ۴۸۰ اثر تاریخی شناسایی شده مربوط به دور‌های پیش از تاریخ است که این آثار شامل تپه، محوطه، سنگ نگاره، قلعه، مسجد و بافت‌های تاریخی هستند.

روستای جهانی گلپورکان این شهرستان نیز به عنوان اولین روستای جهانی سفال در فهرست شورای جهانی به ثبت رسید که با دارا بودن این آثار و شاخصه‌ها یکی از مناطق مهم گردشگری جنوب شرق کشور است.

انتهای پیام/ع

آغاز کاوش محوطه های  تاریخی در سراوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار