اکنون چند دهه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسیاری از جهانیان مجبور به اعتراف رشد انقلابی ایران در علم شدند.

رشد علمی از زبان دانشمندان خارجی//// وقتی دولت‌های غربی به رشد علمی کشور اذعان دارند.به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق آمار‌های جهانی و بنا بر گزارش مجله معتبر نیوساینتیست؛ بازده علمی ایران بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸، ۱۸ برابر شده است.

نیوساینتیست مجله‌ای علمی است که در انگلیس چاپ می‌شود و منبع معتبری برای نهاد‌های علمی دنیاست، در گزارش این مجله آمده است که رشد علمی ایران برای دولت‌های خارجی  به ویژه دولت‌های غربی‌ها عجیب است.

باور نداشتن به قدرت و نبوغ ایرانی محدود به زمان حال و مجله نیوساینتیست نمی‌شود؛ پیش از انقلاب یکی از وزرای علوم کشورمان طی مصاحبه‌ای گفته بود: در بعضی از کشور‌ها امکانات از ایران خیلی بیشتر است و ما باید جوانان را برای تحصیل در رشته‌های تخصصی به خارج از کشور بفرستیم.

در آن سال‌ها تصمیم گیرندگان ایرانی باور کرده بودند که برای تحصیل در رشته‌های تخصصی حتما باید به بیرون از ایران رفت؛ آنان این اندیشه را به دانشجویان خود هم انتقال داده بودند، بسیاری از این دانشجویان پس از تحصیل در خارج از کشور هیچ گاه به وطن بازنگشتند.

نیروی جوان کشور به آن سوی آب‌ها می‌رفت تا در کلاس اساتید خارجی حضور پیدا کند؛ در بیشتر موارد، استعداد ایرانی به خدمت پیشرفت علوم در خارج از کشور در می‌آمد؛ با پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان گفت که این رویه به کلی تغییر پیدا کرده است؛ گرچه تعدادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل یا استخدام به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند، جهش ایران در رشد علمی غیرقابل کتمان است؛ همان‌طور که مجله نیوساینتیست به آن اشاره کرده و از رشد شگفت انگیز ۱۸ برابری بازده علمی سخن به میان آورده است.

بالاترین میزان رشد علمی در جهان

ایران در سال‌های گذشته با ترقی در زمینه تولید علم حتی رتبه پانزدهم جهان را در این زمینه به خود اختصاص داد؛ ایران با وجود تحریم‌های همه جانبه نامش را به عنوان کشور نخست منطقه در زمینه تولید علم مطرح کرده است؛ نیچر یکی دیگر از مجلات معتبر علمی هم در گزارشی اعلام کرده است، ایران به بالاترین رشد علمی در جهان رسیده و هیچ کشوری نتوانسته است در زمینه رشد علمی به پای دانشمندان ایرانی برسد. دانشمندانی که دیگر تحسین همه را دنبال خود دارند.

رشد علمی از زبان دانشمندان خارجی//// وقتی دولت‌های غربی به رشد علمی کشور اذعان دارند.
تمجید‌ها از رشد شگفت انگیز علمی در ایران به مجلات علمی محدود نمی‌شود؛ شبکه پنج تلویزیون فرانسه پیرامون پیشرفت‌های علمی کشور گفت: ایران کشوری نیست که به علت اعمال تحریم‌ها از نفس افتاده باشد؛ بسیاری از شرکت‌ها در این کشور عملکرد خیلی خوبی دارند و دانشمندان این کشور در زمره بهترین دانشمندان جهان هستند؛ تحریم‌ها به هیچ وجه مانع کار‌های پژوهشی نشده، بلکه بر عکس به فرصتی جهت پرداختن بیشتر به کار پژوهشی تبدیل شده است.

علم نانو یکی از علوم نوینی بود که دانشمندان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب در آن با جدیت حضور یافتند، سال ۱۳۸۰ که تلاش‌ها در حوزه نانو به صورت جدی آغاز شد رتبه ایران در جهان ۳۶ بود، اما دانشمندان ایرانی در یک بازه ۱۲ ساله موفق شدند با چاپ ۴۵۵۵ مقاله آی اس آی، نزدیک به ۴/۴ تولیدات علمی دنیا را به خود اختصاص دهند؛ این در حالی است‌که ۴۳ درصد از تولیدات علمی در حوزه نانو در کشور‌های اسلامی به ایران تعلق دارد.

پدرو باسکار از مرکز ملی هماهنگی نانوی آرژانتین در گفت و گو خبرنگار صدا و سیما پیرامون رشد علمی کشور گفت: ما با مراکز معتبر علمی جهان در ارتباط هستیم؛ ایران از قدرت‌های برتر علم نانو در دنیاست و بسیار مشتاق همکاری با ایران هستیم.

امروزه نه تنها جوانان علاقمندان به تحصیل؛ راهی دانشگاه‌های بزرگ در داخل کشور می‌شوند؛ بلکه بیش از ۵۲ هزار دانشجوی خارجی پای درس اساتید ایرانی می‌نشینند.

یکی از اساتید دانشگاه مالزی با اشاره به این مطلب که با توسعه دانشگاه‌ها، عدالت آموزشی برای میلیون‌ها جوان ایرانی به بهترین وجه تامین شده است؛ گفت: توانایی ایران در فراهم کردن زمینه لازم برای تحصیل و آموزش پس از انقلاب اسلامی عمده‌ترین رهاورد این انقلاب است.

ایران توانست با رشد ۲۵ برابری تعداد دانشجو پس از انقلاب و حضور در رتبه‌های بالای جهانی در تولید علم و فناوری، در سطح جهانی خود را مطرح و دیگران را به فکر ارتباط با کشورمان در این حوزه بیندازد.

گلن شوایتزر مدیر دفتر پیشبرد علوم آمریکا در اروپا و آسیا در نشست شورای آتلانتیک با بیان اینکه ارتباط علمی با ایران برای آمریکا برد محسوب می‌شود؛ گفت: ما می‌دانیم که ایرانی‌ها از نظر علمی قوی هستند؛ ما می‌خواهیم آن‌ها دانش خود را با بقیه جهان به اشتراک بگذارند تا ما از آن نفع ببریم.

روایت پیشرفت‎های علمی ایران پس از انقلاب از سوی دیگران، حالا برای مردم ایران تبدیل به خاطره شده است و هر روز دانشمندان ایرانی به فکر فتح قله‌های بیشتری از علم هستند.

یکی از اساتید دانشگاه مالزی در گفت و گو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه ایران طی سال‌های گذشته با انواع تهدید ها، توطئه‌ها و تحریم‌ها مواجه بوده است، گفت: سوال اینجاست، چه عاملی باعث شده که مردم ایران به رغم این فشار‌های خارجی تا این حد بتوانند مرز‌های دانش بشری را جابه جا کنند؛ جواب در یک کلمه نهفته است و آن هم خودباوری ملی و ایمان مذهبی است.

شاید بتوان گفت که خودباوری، بزرگترین هدیه انقلاب به ایرانیان برای رقم زدن چنین پیشرفت‌هایی بود؛ قطعا در صورتی که بیشتر قدر این هدیه را بدانیم؛ حرف‌هایی بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.