معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

استان لرستان رتبه دوم تولید گچ دنیا را دارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لرستان رتبه نخست تولید تالک کشور و رتبه دوم گچ دنیا را دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  راضیه لک صبح امروز در آیین بهره‌برداری از کارخانه گچ تابان شهرستان که با حضور مسئولان برگزار شد، با بیان اینکه وزیر صنعت و معدن همواره تاکید دارد که به استان‌هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند باید توجه ویژه‌ای شود، اظهار داشت: نرخ بیکاری کشور ۱۱ درصد است در حالی که در استان لرستان این نرخ ۱۳.۳ درصد است و این بالا بودن نرخ بیکاری یک کار وهمت مضاعف را از سوی مسئولان می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه هر کارگاهی حتی کوچک فرصتی برای افزایش اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: استان لرستان از منابع معدنی و آبی غنی برخوردار است و در زیر تمام کوه‌هایی که در اطراف آن وجود دارد احتمال وجود منابع آب است در حالی که مشکل بی آبی در تمامی کشور وجود دارد و این یک مزیت برای استان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در نقشه راه علوم زمین و معدن این مزیت‌ها برای لرستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید لرستان محور توسعه شود، از مهمترین مزیت‌های این استان می‌توان به وجود سنگ تزیینی، آهک، تالک و قیر طبیعی اشاره کرد.

لک با اشاره به اینکه رتبه نخست تولید تالک کشور متعلق به لرستان است، تصریح کرد: در تولید گچ نیز لرستان رتبه دوم گچ دنیا را دارد، تنها یک اشکال کوچک وجود دارد، گچ لرستان به صورت غیرفراوری تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گچ لرستان مراحل فرآوری نهایی را که توام با اشتغالزایی است سیر نمی‌کند، افزود: در حال حاضر هر تن گچ ۱۲ هزارم دلار قیمت صادرات دارد در حالی که اگر فرآوری شود تا ۶ دلار یعنی ۵۰۰ برابر ارزش افزوده پیدا می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه باید فراوری را در این چرخه کامل کنیم تا به اشتغالزایی و ارزش افزوده برسیم، عنوان کرد: امیدوارم در سری بعدی در پلدختر واحد‌های فرآوری گچ ایجاد شود.

انتهای پیام/د

لرستان رتبه نخست تولید تالک کشور و رتبه دوم گچ دنیا را دارد

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.