مسابقات جورابین شهرستان های جنوب استان آذربایجان غربی به مرحله یک هشتم نهایی رسید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،مسئول برگزاری مسابقات جورابین جام فجر گفت:در مرحله اول بازی ها 63 تیم به صورت گروهی شرکت کردند که در نهایت 8 تیم برتر به مرحله نهایی راه یافتند.

حسن پور افزود: مرحله یک هشتم نهایی رقابیت ها بین 5 تیم مهاباد و 3 تیم بوکان برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد:ساعت 18:30 روز سه شنبه مورخ 24 بهمن مرحله فینال مسابقات جورابین جام فجر در تالار وحدت شهرستان مهاباد پیگیری می شود .

جورابین؛بازی بومی محلی دیار کردستان

جورابین یکی از بازی های بومی محلی در مناطق کردنشین است که قدمت آن به سال های طولانی باز می گردد و در شب نشینی های زمستان به دلیل طولانی بودن  شب برگزار می شد ولی اکنون در هر فصلی از سال بسیار پرطرفدار است.

جوراب‌بازان ابتدا به دو دسته چند نفری تقسیم می‌شوند و در مقابل هم می‌نشینند، سپس پنج جفت جوراب را آماده بازی می‌كنند و از هر دسته یك نفر به عنوان سردسته انتخاب می‌شود كه اغلب این دو نفر از ماهرترین بازیكنان هستند.

قوانین بازی جورابین

برای شروع بازی یكی از افراد یك جفت جوراب را انتخاب كرده و یك قطعه سنگ كوچك یا مازوج یا شیء دیگری را در میان انگشتان خود قرار داده و بازی را آغاز می‌كند.

به هر حال فرد آغازكننده دهانه جورابها را به طرف خود قرار می‌دهد و مازوج یا حبه قند یا هر شیء دیگری را كه از قبل انتخاب شده در میان انگشتان خود قرار داده و با مهارت كامل، انگشتان خود را تا كف دست به میان جورابها فرو می‌برد و با حیله‌های مختلف سعی در انحراف فكری گروه مقابل دارد تا شیء موردنظر را در داخل یكی از 10 جوراب قرار دهد و افراد دسته دوم نیز با دقت كامل به حركات دست و انگشتان رقیب نگاه می‌كنند تا محل اختفای مازوج را تشخیص دهند.

افراد دسته‌ای كه باید محل اختفای مازوج را بیابند به سردسته می‌گوید به فلان جوراب شك دارم و سردسته نیز مانند بازی «پشكیلان» باتوجه به شك خود و افرادش در ‌صورت داشتن یقین دست روی یكی از جورابها قرار داده و می‌‌گوید «گُل» اگر در این مرحله موفق به یافتن مازوج شود 10 امتیاز كسب و خود شروع به بازی می‌كند كه در اصطلاح گشتنی گویند.

ولی در صورتی كه موفق به یافتن نشود یك یا چند تا دست روی جورابها می‌گذارد و آنها را از بازی خارج می‌كند، اگر مازوج در یكی از جورابهایی كه سردسته به آن دست زده قرار داشته باشد به تعداد جورابهایی كه مازوج نداشته‌اند امتیاز از دست می‌دهد اما چنانچه مازوج در آخرین جوراب باقیمانده قرار داشته باشد گروه رقیب (گروهی كه مازوج را در جوراب پنهان کرده) یازده امتیاز كسب می‌كند.

این بازی با كسب یا از دست دادن 101، 151 یا 201 امتیاز پایان می‌یابد و معمولاً در پایان بازی گروه بازنده ناچار به تهیه شه و چله می‌شود كه در دهه‌های پیشین عبارت بود از كشمش، مغز گردو و یا خرما و سنجد وبادام.

جورابین؛بازی شناخته شده در شب نشینی های زمستانه مهابادی ها

اکنون هیئت های بازی های بومی محلی در مهاباد این سرگرمی دیرینه را به ثبت رسانده که با برگزاری همایش ها و مسابقات بین شهرستانها و روستاهای کرد نشین فرصت مناسبی پیش می آید تا نسل جدید را هم با این بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز آشنا شوند و لحظاتی را دور از فضای مجازی و همراه با سرگرمی دیرینه دیار خود بگذرانند.

مرحله فینال بازی جورابین زمستانه مهاباد فردا شب در تالار وحدت برگزار می شود که بازدید برای عموم آزاد است.

انتهای پیام/خ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.