رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: ۲۰ هزار دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بماندشتی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت:طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی با واگیری و مرگ ومیر بالا است که عمدتا نشخوار کنندگان کوچک را مبتلا می‌کند و با شروع ناگهانی تب، دپرسیون، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌گردد.

وی افزود: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی ویروس است و احتمالا شیر نیز حاوی ویروس باشد قطرات ریز این ترشحات از طریق سرفه و عطسه در هوا پخش می‌شوند و دام‌ها با استنشاق این قطرات آلوده می‌شوند.

بماندشتی با بیان اینکه تماس نزدیک دام‌ها با یکدیگر مهمترین راه انتقال بیماری است، گفت: برای درمان دام‌های مبتلا درمان‌های کمکی و علامتی انجام می‌شود و استفاده از علوفه نرم و پلیت شده و جایگاه‌های نرم مفید می‌باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: کنترل و پیشگیری بیماری وابسته به رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای، واکسیناسیون دام‌ها در جمعیت با خطر بالا و هم چنین خرید دام دارای هویت، نقل و انتقال دام با نظارت دامپزشکی، محدود کردن تردد‌های بی رویه دام و ضدعفونی کردن مستمر دامداری برای حفظ سلامت دام‌ها ضروری است.

انتهای پیام/ی

واکسیناسیون دام ها علیه طاعون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار