شهر جوپاردر حدود ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قراردارد که در حاشیه رشته کوه‌های زاگرس و با ارتفاع هزارو ۹۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  رضا ریاحیان، باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی کرمان گفت: این شهر از طرف شمال به کرمان، از شرق به ماهان، ازجنوب به کوه جوپار و از غرب به روستای قریة العرب و بهرامجرد منتهی می شود.
وی افزود: از تاریخ پیدایش جوپار اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی در کتب تاریخ محلی کرمان از قرن ۶ به بعد به دفعات از کوه جوپار و قلعه یاد شده است ونشاندهنده آن است که جوپار بخش بزرگی بوده و سیاحان و جهانگردان ودانشمندان زیادی از این محل دیدن کرده اند.

جوپار نشانی از معجزه طبیعت دردل کویر
وی اظهار کرد: آب و هوای جوپار بدلیل نزدیک بودن به کوه جوپار در تابستان‌ها معتدل است، باغ‌های سرسبز و مصفا باعث شده که جوپار یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای نزدیک کرمان باشد.
ریاحیان گفت: رشته کوه جوپار با ارتفاع ۴۱۳۵ متر درجنوب شهر واقع شده است که دارای قلل مستعدی است از جمله سه شاخ بزرگ و کوچک، کیل و بلد، بلوچی، کشی و... قله سه شاخ یکی از زیباترین قله‌های ایران است وجود یخچال‌های طبیعی و بیدستان‌های سرسبز، چشمه‌های همیشه پرآب و چمن زار‌ها زیبایی خاصی را به منطقه سه شاخ بخشیده است.

جوپار نشانی از معجزه طبیعت دردل کویر


وی تصریح کرد: گیاهان دارویی فراوانی از کوه جوپار بدست میاید و از همه مهمتر زیره سیاه که (زیره معروف کرمان) شهرت زیادی دارد از کوه جوپار بدست می‌آید.
وی بیان کرد: از نظر شرایط طبیعی شهر جوپار از قانون شهر‌های کوچک و آبادی‌های بزرگ مناطق خشک حاشیه کویر پیروی میکند، در این منطقه رودخانه دائمی وجود ندارد، متوسط بارندگی سالیانه در جوپار ۱۸۰ میلی متر است که عمدتا در فصل زمستان و اوایل بهار به صورت برف و باران صورت میگیرد.

جوپار نشانی از معجزه طبیعت دردل کویر
وی افزود: کوه جوپار عامل اصلی بارندگی و به عبارتی عامل اصلی تامین آب قنات هاست آب اکثر قنات‌ها شیرین و قابل شرب است.
انتهای پیام/ی

نوروز امسال به جوپار سفر کنید

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار