نشستی با حضور وزیر همکاری بین المللی میانمار با موضوع آوارگان در ژنو برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره انگلیسی، سازمان ملل وضع پناهجویان مسلمان روهینگیا را بدترین بحران آوارگان توصیف و اعلام کرد شمار پناهجویانی که به ناچار میانمار را ترک کرده‌اند تا ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

پناهجویان روهینگیا در شرایط اسفناک در اردوگاه‌های مرزی بنگلادش اسکان داده شده‌اند اما وزیر همکاری بین المللی میانمار که برای شرکت در نشستی با موضوع آوارگان در ژنو به سر می‌برد در سخنرانی خود مدعی شد مناقشه‌ میانمار مناقشه‌ای مذهبی نیست بلکه سیاسی است.

بر اساس این گزارش او مدعی شد دولت میانمار تلاش می‌کند راه حلی مسالمت آمیز برای ۷۰ سال درگیری قومی و قبیله‌ای در این کشور بیابد و اولویت اصلی دولت همین است.  

وزیر همکاری بین المللی میانمار رسانه‌ها را به دامن زدن به بحران آوارگان متهم کرد و افزود: آوارگان روهینگیا به علت ترس و وحشتی که رسانه‌ها به آن دامن زدند خانه و زندگی شان را رها و فرار کرده‌اند.

 این مقام ارشد میانمار به اتهام پاکسازی قومی و نسل کشی که سازمان ملل به بحران میانمار لقب داده است، پاسخ نداد و این اتهام را رد کرد. این در حالی است که دنیا بر این باور است که بدترین نمونه‌های نقض حقوق بشر در میانمار و ضد مسلمانان روهینگیا اتفاق می‌افتد، اما گوش مقام‌های این کشور  شنوای چنین سخنانی نیست.

از دیگر مواردی که در نشست ژنو به بحث و بررسی گذاشته شد موضوع اتیوپی بود. به گفته‌ خبرنگار الجزیره، اتیوپی در لبه‌ پرتگاه قرار دارد. نمایندگان پارلمان این کشور فراخوانده شده‌اند تا اعلام وضعیت اضطراری را تصویب نمایند.

کناره گیری ناگهانی نخست وزیر اتیوپی از مقامش و شدت گرفتن اعتراض‌های خشونت آمیز ضد دولتی، این کشور را در وضعیتی بحرانی قرار داده است. یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های مخالف دولت، آزادی بی قید و شرط همه‌ زندانیان سیاسی است. اما دولت اتیوپی از تن دادن به خواسته‌ مخالفان سر باز می‌زند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار