رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، گفت: کشور ایران به عنوان یک کشور زلزله خیز باید نسبت به ساختمان سازی و مهندسین این بخش حساسیت بیشتری داشته باشد.

ساختمان سازی در کشو ایران  باید با حساسیت بیشتری صورت گیرداختری رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه،   در گفتگو با خبرنگار    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛   گفت:امروزه با توجه به اینکه بشریت در مرزهای علم و فناوری قرار دارد، با این وجود کمتر کسی می تواند در بیش از یک یا دو رشته متخصص شود.

وی ادامه داد:اما این دانشمند مسلمان شیعه، خواجه نصیر الدین  آن هم در زمان حمله ویرانگر مغول و در شرایطی که مدام محل اسکان خود را تغییر می‌داد، توانست در چندین رشته در بین دانشمندان سرآمد شود و از جنبه معماری برج خاصی را ابداع نماید که در اول هر ماه، نور خورشید از دریچه یک پنجره آن به داخل برج می تابید و به عنوان تقویم از آن استفاده می شد.

وی گفت: همچنین ساخت رصدخانه و کتابخانه از دیگر دستاوردهای این حکیم بزرگ ایرانی است و اکنون در دانشگاه های جهان تئوری‌های ایشان در زمینه های ستاره شناسی و موج و شبیه سازی با حرکت آب در رودخانه هنوز پا برجاست .


 اختری  گفت::مهندس در واقع یک خالق است که خداوند متعال که خالق جهان هستی است بخشی از امور را از ید مهندسین به فعلیت می رساند و می بایست؛ یک مهندس از خداوند متعال استعانت بجوید .

وی افزود:  ایمنی،خدمت پذیری و اقتصاد  سه فاکتور اصلی یک پروژه  است و هر  ساختمانی باید   دارای ایمنی بوده و جان انسان ها را به مخاطره نیندازد .

وی همچنین خدمت پذیر بودن را درجهت خدمت و تلاش برای آرامش و آسایش جامعه دانست. در همین راستا اقتصادی بودن را از دیگر شرایط پروژه ها خواند که می بایست؛ صرفه و صلاح اقتصادی را تأمین نماید و به دلیل محدود بودن منابع مالی باید پذیرش ریسک شکست را هم داشته باشد.

 اختری ریاست دانشگاه، با اشاره به اینکه می توان ساختمانی ساخت با یک سازه بسیار مقاوم که از نظر خطر زلزله مصون باشد، یادآور شد: ساختمان هایی که تا حدودی آیین نامه 2800 را رعایت کرده اند، خسارت کمتری متوجه آنها شده است کشور ایران به عنوان یک کشور زلزله خیز باید نسبت به ساختمان سازی و مهندسین این بخش حساسیت بیشتری داشته باشد.


در ادامه ریاست دانشگاه، علاوه بر حساسیت نقش مهندسین در ساخت و ساز، از محدودیت منابع آبی خبر داد و بیان نمود: در حال حاضر 5 ماه از ماه های بارندگی می گذرد که ما شاهد 50 درصد بارندگی بوده ایم. اینجانب به عنوان یک متخصص در این حوزه هشدار می دهم که در آینده مشکلات فراوانی برای مردم به واسطه کمبود آب پیش خواهد آمد. به همین خاطر مردم باید نسبت به تغییر روش خود در مصرف درست آب اقدام نمایند.


اختری گفت: دانشگاه صنعتی کرمانشاه که نزدیک به 10 سال از پذیرش دانشجو در آن می گذرد، امسال در ساختمان اصلی خود مستقر است و در حال حاضر این دانشگاه از لحاظ ساختمان های آموزشی، غنی اما در زمینه رفاهیات بسیار ناقص است طوری که اکنون یک متر مربع خوابگاه در آن وجود ندارد.


ریاست دانشگاه، ضمن بیان اینکه وضعیت خوابگاه هایی که دانشجویان ما در آن هستند؛ زیبنده مردم مهمان نواز کرمانشاه نمی باشد، افزود: برای حل این مشکلات نیاز به 50 درصد مشارکت مردم و 50 درصد مشارکت دولت است.به همین خاطر، از خیرین مدرسه ساز و مسجد ساز که در امر خداپسندانه همیشه ثابت قدم هستند، دعوت نمود که به دانشگاه صنعتی کرمانشاه که در سال جاری 37 طرح پژوهشی برای برطرف کردن صنعت انجام داده و در آینده به یکی از دانشگاه های مطرح خواهد شد، یاری برسانند.



  انتهای پیام/ز

 

 

دانشگاه صنعتی برای احداث پروژه نیازمند  کمک خیرین است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.