از سال گذشته با افتتاح اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) در مشهد تحولی در مفهوم اردو و اردوگاه به وجود آمد.

گزارشی از حضور ۲۰ هزار نفری در اردوگاه فرهنگی امام رضا (ع)/ شکست سکوت «باغ بیلدر» با نشاط جوانانهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از سال گذشته با افتتاح اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) در مشهد تحولی در مفهوم اردو و اردوگاه به وجود آمد؛ اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) یا همان «باغ بیلدر» باغی است که با ۱۸۰ هکتار مساحت در منطقه ییلاقی طرقبه مشهد که سال‎ها از آن استفاده محدود می‌شد، اما با انتصاب آیت‌الله رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی و توجه ویژه وی به موضوعات فرهنگی، این باغ به اردوگاهی فرهنگی- تربیتی برای جوانان اختصاص یافت.

اکنون پس از گذشت یکسال و حضور بیش از ۲۰ هزار نوجوان در این اردوگاه و انتقال تجربه استفاده آن‌ها از این اردوگاه به خانواده‌ها و دوستانشان، می‌توان گفت که مفهوم اردوگاه فرهنگی- تربیتی برای بیشتر نوجوانان تصویر شده است.

شناسایی نیاز‌های نوجوان در قالب اردو

این اردوگاه فضایی مناسب برای برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی و دانشجویی از سراسر کشور است که به‌خاطر همجواری با حضرت ثامن‌الحجج (ع)، جایگاه مناسبی برای معرفت‌افزایی و بصیرت‌آفرینی دارد. شاید بتوان گفت: مهم‌ترین وجه تمایز این اردوگاه با دیگر اردوگاه‎های سطح کشور، برگزاری برنامه هدفمند اردویی برای نوجوانان و همراهی مربیان تربیتی و کارآزموده با ایشان است.


مخاطبان این اردوگاه از هنگام ورود به گروه‌های ۲۰‌نفره تقسیم می‌شوند و به همراه یکی از مربیان تا انتهای اردو به رقابت، تفریح، هیجان، کسب فضایل اخلاقی و اجتماعی مثل مسئولیت‌پذیری، رقابت سالم، نحوه ارتباط‌گیری و. می‌پردازند.

مربیان ویژه برای اردو‌های تخصصی

رکن اصلی موفقیت این اردوگاه، معلمان و مربیانی است که از لحظه ورود پا‌به‌پای مخاطبان حضور دارند و در تمامی لحظات سعی دارند که آن‌ها را شناسایی و بررسی کنند و بتوانند ایده‌ها و اندیشه‌های خود را در تربیت جوانان و نوجوانان اجرایی کنند. در انتخاب مربیان اردو‌ها سعی شده است تا از افراد خلاق و توانمند در ارتباط‌گیری با نوجوان استفاده شود تا آن‌ها بتوانند مفاهیم و ارزش‌های دینی، تربیتی و اخلاقی را به صورت کاملاً غیر‌مستقیم در بازی‌ها به نوجوانان انتقال دهند.

الگویی مناسب برای اردوگاه‌های تربیتی

جذب نوجوان و جوان یکی از اهداف مؤسسه جوانان است و اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) یکی از مهم‌ترین کانال‌های جذب مخاطب نوجوان است. تثبیت و تداوم ارتباط با نوجوان و تشکیل سامانه‌ای جامع از مخاطبان گروه سنی ۱۲ سال و همراهی با آن‌ها تا ۱۸‌سالگی از گام‌ها و رسالت‌های بزرگ این مجموعه است. اردوگاه امام رضا (ع) در گام‌های بعدی قصد دارد به الگویی برای سایر اردوگاه‌های فرهنگی تربیتی کشور تبدیل شود و با ایجاد چنین اردوگاه‌هایی در سراسر کشور از لحاظ ابتکار و خلاقیت برای برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و از هدایت تربیت‌یافتگان و آموزش‌دیدگان، جوانان بیشتری بتوانند از انوار فرهنگی تربیتی رضوی و آستان قدس بهره ببرند.

اردوگاهی برای عدالت پرورشی

در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۲۰ هزار و ۷۳۹ نوجوان و جوان از مجموعه‎ها و شهر‌های مختلف همچون مدارس، مساجد، هیئت مذهبی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، همچنین بیش از ۱۰ هزار نوجوان از مناطق محروم از برنامه‌های ارائه شده در این اردوگاه استفاده کرده‌اند. بدون شک با گذشت زمان و تشکیل شبکه‌های جوانان و نوجوانان رضوی در کل کشور، می‎توان امیدوار بود که این تأثیرات در کل نوجوانان و جوانانی که با این تشکیلات ارتباط یافته‌اند، نشان داده شود.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

در اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) چه می گذرد؟

برچسب ها: خواندنی ، دانستنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار