همزمان با ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن این کتاب در مراسم پیش‌نشست جایزۀ جهانی گوهرشاد رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «گزیدۀ اسناد مسجد گوهرشاد» در مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازمشهد؛ زهرا طلایی یکی از مؤلفان این کتاب گفت: اسناد مسجد از میان ۲۵۰۰ سند موجود در مرکز اسناد بررسی وپس از چندین مرحله، ۸۴ برگ گزینش نهایی شد؛ و کتاب در شش موضوع ساختار اداری، متولیان و ناظران مسجد، مشاغل مسجد، موقوفات و هزینه‌ها، تعمیرات و مراسم و اجتماعاتی که در مسجد برگزار می‌شد، طبقه‌بندی شده است.

وی افزود:یکی از ویژگی‌های این اثر نگارش مقدمه دربارۀ ساختار اداری مسجد گوهرشاد است که در این مقدمه دیدگاه‌های تازه‌ای در این باره ارائه شده است و وجوداسناد پرشمار در مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی نشانۀ از تعهد و امانت‌داری میراث‌داران آستان‌قدس در طول تاریخ است.

کارشناس مرکز اسناد استان قدس رضوی گفت: این اثر به قلم و پژوهش زهرا طلایی و الهه محبوب فریمانی از کارشناسان مرکز اسناد و مطبوعات آستان‌قدس‌رضوی تألیف شده و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی آن را به چاپ رسانده است.

دکتر علی سروری مجد دبیر همایش بین‌المللی گوهرشاد گفت: کتاب حاضر متمرکز بر اسناد مسجد جامع گوهرشاد است، و به اهمیت این مسجد در طول تاریخ اشاره دارد و حرم تا دورۀ تیموری منحصر به بیت شریف و مسجد بالاسر بوده است که با احداث مسجد گوهرشاد و سه رواق ضلع شمالی که گوهرشادخاتون بنا می‌کند، یک هکتار به مساحت حرم رضوی افزوده می‌شود.
 
وی افزود: این مقدار چندین برابر مساحت آن زمان حرم بوده است مسجد گوهرشاد نه تنها یک بنای مذهبی، بلکه مکانی برای علم آموزی بوده و این در وقف‌نامه نیز مشاهده می‌شود.

ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر ادارۀ اسناد و مطبوعات آستان‌قدس‌رضوی نیز در این مراسم گفت: مسجد گوهرشاد یکی از موفق‌ترین مساجد جهان اسلام در تأثیرگذاری شهری است واین مسجد در زمان خود یکی از بزرگترین موقوفات بوده است که خود پایه‌گذار یک تمدن است.
 
وی افزود: در کنار این مسجد، مساجد دیگر همچون پریزاد و دودر بنا شدند و درواقع مسجد جامع گوهرشاد، پس از حرم مطهر زمینۀ ایجاد یک شهر مذهبی را ایجاد کرده است.
 
مسجد گوهرشاد تنها مسجد بزرگ جهان است که یک زن پایه گذار آن بوده است، این مسجد در آن زمان یکی از مراکز مهم در مناسبات منطقه‌ای خراسان بزرگ و روابط فرهنگی مشهد و هرات بوده است؛ و مستند بودن تاریخ مسجد از دیگر نکات قابل طرح در این مورد است و در دنیا مساجد مهم زیادی داریم، اما کمتر مسجدی را می‌توانیم بیابیم که تاریخ مدون ۴۰۰ ساله داشته باشد.
انتها پیام//م. ن.
 


رونمایی از کتاب «گزیدۀ اسناد مسجد گوهرشاد» در مراسم پیش‌نشست جایزۀ جهانی گوهرشاد

برچسب ها: فرهنگی ، گوهرشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.