رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، گفت: عرضه محصول در بورس کالا می تواند راهگشای مشکلات کشاورزان باشد.

رفع مشکل کشاورزان با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالامحمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از ناکارآمدی عرضه محصولات کشاورزی در بازار سنتی اظهار کرد: با وجود مشکلات متعدد کشاورزان در بازار سنتی،عرضه محصول در بورس کالا می تواند راهگشای مشکلات کشاورزان باشد.

وی افزود: اگرچه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا نیازمند ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم است،اما موفقیت در عرضه محصول به نفع تولیدکنندگان تمام می شود.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه 80 درصد کشاورزان خرده مالک هستند، گفت: براین اساس، آنها توان عرضه محصولات در بورس کالا را ندارند در حالیکه با تقویت اتحادیه های صنفی و تعاونی ها  به منظور عرضه محصولات در بورس کالا فاصله قیمت تولید تا توزیع به حداقل خود می رسد .

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، با بیان اینکه بازار سنتی محصولات، بزرگترین ضربه را به تولیدکنندگان وارد می کند، اظهار کرد: با توجه به آنکه بحث فروش محصولات کشاورزی مهم ترین راه کاهش فاصله قیمت تولید تا توزیع است؛بنابراین عرضه مستقیم محصول توسط تولیدکنندگان امری مهم در حفظ حقوق تولیدکننده و مصرف کننده به شمار می رود.

ملک‌زاده ادامه داد: اگرچه مقرر بود 25 درصد غرفه شهرهای بزرگ در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا محصولات خود را عرضه کنند اما در عمل این کار اجرا نشد چرا که پس از به مزایده گذاشتن این غرفه ها،دلالان و واسطه ها به منظور سودجویی خود اقدام به اجاره این غرفه ها کردند.

وی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را مستلزم نظارت مسئولان دانست و گفت: عرضه محصول در بورس کالا در صورت فقدان نظارت ها زمینه را برای سودجویی بسیاری از افراد در بخش فراهم خواهد کرد به طوریکه آنها با خرید گندم وارداتی به نرخ 800 تومان و اختلاط آن با گندم داخلی و تحویل به سیلوهای خرید، مابه التفاوت 500 تا 600 تومانی آن با محصول داخلی را دریافت می کنند.

انتهای پیام/

بازار سنتی جوابگوی کشاورزان نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار