کارشناسان حوزه آرد معتقدند که با توجه به چندنرخی بودن قیمت آرد، تخلفاتی در این حوزه رخ می‌دهد، درحالیکه با اجرای طرح یکسان سازی شاهد به پایان رسیدن تخلفات این حوزه و کاهش حداقل ۳ میلیون تنی گندم خواهیم بود.

بنابر آمار سالانه ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز واحد‌های خبازی است که  با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و تجهیز واحد‌های خبازی به کارتخوان‌های هوشمند، سیاست کاهش مصرف آرد و گندم، کاهش ضایعات و دورریز نان و جلوگیری از تخلفات و  قاچاق آرد به آن سوی مرز‌ها دنبال می‌شد که اکنون با گذشت بیش از ۲ سال از این طرح، بسیاری از فعالان حوزه آرد و نان اذعان می‌کنند که این طرح نتوانسته به اهداف خود برسد.

کارشناسان حوزه آرد و نان بر این باورند که با وجود ۳ نرخی بودن قیمت گندم چطور می‌توان انتظار داشت که فساد و رانتی در این حوزه رخ ندهد، لذا یکسان سازی نرخ آرد و نان و پرداخت یارانه به ابتدا یا انتهای زنجیره تنها راه حل جلوگیری از قاچاق آرد، فروش آرد در بازار آزاد و کاهش مصرف گندم و در نهایت پایداری در خودکفایی است.

در همین ارتباط حسین یزدجردی رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: بنابر آمار سالانه ۱۰ میلیون تن گندم مورد نیاز واحد‌های خبازی است که اجرای هوشمندسازی به سبب عدم هماهنگی و اشراف کامل وزارت اقتصاد، این طرح کارایی کامل نداشت و ایرادات و اشکالاتی در اجرا داشت که منجر به نارضایتی نانوایان شد.

به گفته یزدجردی، اجرای طرح هوشمندسازی واحد‌های خبازی، بودجه جدیدی را به دولت بواسطه پرداخت ۴۰ درصد فروش روزانه واحد‌های خبازی رقمی معادل ۱.۵ همت ماهانه تحمیل کرد و این طرح کاملا شکست خورده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: اکنون مقادیری آرد بواسطه چندنرخی بودن هدر می‌رود و به عبارتی در این حوزه به سبب قیمت‌های متعدد رانت و فساد رخ می‌دهد و راه حل به این سادگی نیست و دولت باید راه حل مناسبی را پیدا کند به طوریکه در این زمینه تنها نظارت کند و تصدی گری نداشته باشد. قیمت گندم به خاطر حمایت از کشاورز نباید بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد و حمایت  از کشاورزان باید به طرق دیگری رخ دهد.

طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با قرار دادن دستگاه‌های کارتخوان در اختیار نانوایی‌ها شروع شد و خوشبختانه تادحدودی توانست جلوی افزایش توزیع آرد خارج از شبکه و هدررفت آرد یارانه‌ای را بگیرد، اما آن طور که باید و شاید به اهداف خود نرسید.

هزینه ۷۰۰ میلیارد تومانی دولت برای اجرای هوشمندسازی نان

محمدجواد کرمی  رئیس کارگروه آرد و نان  با بیان اینکه طرح هوشمندسازی صنعت آرد و نان با شکست مواجه شد، گفت: هدف از هوشمندسازی واحد‌های خبازی کاهش میزان مصرف گندم و آرد  و صرفه جویی در این حوزه بود که طبق آمار نه تنها مصرف آرد و نان تغییری نکرد، بلکه دولت یارانه بیشتری پرداخت کرد که بدین ترتیب این طرح، مناسب نبود و راهکار‌های بهتری در این حوزه باید اتخاذ می‌شد.

به گفته او، با اجرای طرح هوشمندسازی واحد‌های خبازی ۷۰۰میلیارد تومان هزینه نصب کارتخوان‌های واحد‌های خبازی شد که متاسفانه دولت و مردم و نانوایان از اجرای این طرح راضی نیستند و حتی با اجرای این طرح آمار صحیحی از میزان فروش نان به واحد‌های نانوایی نداریم.

کرمی ادامه داد: زمانیکه دولت هرکیلو گندم با نرخ  ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند و سپس با نرخ ۶۰۰ و ۹۰۰ تومان در اختیار واحد‌های نانوایی و با قیمت ۱۲ هزارتومان در اختیار صنف و صنعت قرار می‌دهد، بدیهی است که رانت ایجاد می‌شود و راهکار رفع این بحران یکسان سازی نرخ آرد و نان است. کمااینکه اواخر سال ۸۹ این اتفاق رقم خورد، بخش گندم و آرد و نان به یکباره در اختیار تولیدکنندگان نان و سایر صنوف قرار گرفت و پول یارانه به حساب مردم واریز کردند.

رئیس کارگروه آرد و نان با بیان اینکه اجرای هوشمندسازی نان تاثیری در کاهش مصرف آرد و گندم نداشته است، افزود: با گذشت ۲سال از اجرای هوشمندسازی،   این طرح نتیجه‌ای در بر نداشته است و تنها تعداد معدودی در اجرای پروژه درآمد داشتند. درحالیکه با یکسان سازی آرد و نان، مصرف آرد واحد‌های خبازی حداقل ۳ میلیون تن کاهش می‌یابد.

 او با بیان اینکه در شرایط کنونی سالانه ۱۰.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز واحد‌های خبازی است، گفت: بنابر آمار در حال حاضر دولت ۲۴۰ همت یارانه به  نانوایان پرداخت می‌کند، درحالیکه این میزان یارانه پرداختی عایدی در بر نداشته است، از این رو با یکسان سازی و پرداخت یارانه به خانوار، نگرانی دولت در حوزه تورم کاهش می‌یابد و از طرفی بواسطه کاهش میزان مصرف و جلوگیری از رانت و فساد، اجرای یکسان سازی به واسطه ارتقای کیفیت و صرفه جویی در حوزه آرد به نفع دولت، مردم و نانوایان خواهد بود.

میزان مصرف گندم با یکسان سازی نرخ نان ۱.۵ میلیون تن کاهش می یابد

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: هوشمندسازی نان می توانست مُسکنی برای کاهش مصرف آرد واحدهای خبازی باشد که متاسفانه نتیجه ای در کاهش مصرف آرد، کاهش ضایعات و جلوگیری از تخلفات نداشت و تنها با اجرای آن سرمایه‌هایی خرج شد که نتیجه ای  در بر نداشت.

به گفته او، با توجه به آنکه اجرای طرح هوشمندسازی واحدهای خبازی نتیجه ای در بر نداشته است،  از این رو  سیاست یکسان سازی باید اجرا شود  طوریکه یارانه به ابتدای زنجیره پرداخت شود تا با کاهش هزینه های کشاورز، محصول با قیمت پایین در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد یا حلقه آخر مصرف کننده پرداخت شود، در غیراین صورت حلقه‌های واسط هیچ کارایی نخواهند داشت.

 هاشمی با اشاره به ضایعات و تخلفات حوزه آرد و نان افزود: هوشمندسازی واحدهای خبازی در کاهش مصرف آرد نقشی نداشته و نتوانسته جلوی مصرف را بگیرد، به طوریکه نیاز خبازی  ها روی کاغذ ۱۰.۵ میلیون تن است، درحالیکه اگر گندم و آرد به قیمت واقعی عرضه و از دهک‌های کم درآمد بصورت مستقیم حمایت شود، امکان تامین نیاز واحدهای خبازی با ۹ تا ۹.۵ میلیون تن گندم وجود دارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کاهش مصرف آرد در حوزه واحدهای خبازی در پایداری خودکفایی گندم تاثیر بسزایی دارد، گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی واحدهای خبازی حداقل ۱.۵ میلیون تن گندم در حوزه واحدهای خبازی صرفه جویی می شود که براین اساس با یکسان سازی و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره ۲۷ تا ۲۸ همت صرفه جویی می شود که تاکنون توان و اراده‌ای در دولت‌ها نبوده  است، حال  انتظار می‌رود دولت چهاردهم در این خصوص جرات و جسارت به خرج بدهند چراکه این موضوع در بلندمدت به نفع کشور است.

با توجه به چندنرخی بودن قیمت آرد و گندم، شاهد هدر رفت گندم تولیدی به سمت واحدهای دامداری و مرغداری، نشت در بازار آزاد و قاچاق به آن سوی مرزها هستیم که دولت با اجرای طرح هوشمندسازی بدنبال کاهش مصرف آرد و پایان بخشیدن به تخلفات این حوزه بود که متاسفانه آن طور که باید و شاید این امر محقق نشد. حال بسیاری از فعالان این حوزه یکسان سازی را نسخه شفابخش این امر می دانند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
من نانوا هستم ای قیمت نان نیست یک چهارم خشک شده اگه یه روز ۱۰تا نان بگیر خشک کن ببین چقدر در میاریه۱۶هزار پول نان میدی اگهخشک شدش سه کیلو باشه میشه ۶۰هزار بعدنگو ارد حیفومیل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۲۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
قاچاق آرد با افزایش قیمت ساماندهی می‌شود، قاچاق بنزین با فزایش قیمت آن مدیریت می‌شود، ببخشید تو این مملکت مسئول جلوگیری از قاچاق سوخت و کالا و دام زنده و ...چه ارگانی هست که هیچگونه فعالیت موثری در رابطه با منع قاچاق انجام نمی‌دهد ، چرا آن ارگان مربوطه را بازخواست نمی‌کنید، چطور یک تار موی بانوان در این کشور رصد میشود، اما خروج کالای قاچاق جلوگیری نمیشود ؟ این سفسطه ها دیگه کارایی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
یارانه نان باید به مصرف کننده پرداخت بشه اینطوری اکثر تخلفات به طور خود کار از بین میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
مثلا کارت خوان ها هوشمند شدند،نانوایان هم راه های دور زدن این کارت خوان ها رو یاد گرفتن، ببست عدد کارت از آشنایان خودشون می گیرند و از دستگاه پوز می کشند و آرد رو به صورت آزاد کیسه ای سیصد هزار تومان می فروشند،نان اندکی که پخت می کنند کیفیت لازم را ندارد،این تخلف ها رو مردم هر روز مشاهده می کنند مسئولان نمی بینند؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۵میلیون افغانی از سوبسید ارد ونان ملت ایران به رایگان استفاده می‌کنند که اگر نبودند هیچ ایرانی نه صف نان می‌فهمید چیه نه نان با این کیفیت پایین استفاده می‌کرد در بعضی از شهر ها و مناطق آمار افغانی در صف نان یک به بیست است یعنی یکنفر ایرانی ۲۰ نفر افغانی متاسفانه هستند افغانی هایی که روزانه ۵۰۰قرص نان بربری را از نانوایی ها گرفته خشک‌ می‌کنند و ۶ برابر قیمت به گاوداري ها میفروشند این مطلب مستند و با مدرک میتوانم نشان دهم در حومه شهر ری نمی دانم در اردهال شربت بی غیرتی می‌ریزند یا چه چیزی باعث شده مردم اینقدر نسبت به سرنوشت وآینده خود و فرزندانشان بی تفاوت باشند و از کنار این همه اتباع بیگانه به راحتی بگذرند مگر این مردم مردم زمان جنگ نیستند که به خاطر یک وجب از خاک میهن و به خاطر ناموس ایرانی مرگ را به شیرینی یار بغل می‌کردند و برای شهید شدن در راه وطن و ناموس سر هم را کلاه می‌گذاشتند واز هم سبقت می‌گرفتند. الان ۱۵ میلیون بیگانه در قالب مهاجر که در واقع مهاجم هستند نه مهاجر بی تفاوت هستند به امید ایرانی بدون هر بیگانه ای چه افغانی چه عرب چه پاکستانی
Iran (Islamic Republic of)
هدیه
۲۳:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
نان را گران کنید و یارانه اش را بمردم بدهید....هم جلو قاچاق گرفته میشود هم کیفیت نان بالا می رود....بنزین هم همینطور...من ایرانی که ن ماشین دارم نه موتور یارانه بنزین من کجا میرود؟!ب جیب اتباع افغان که عین قارچ زیاد شدن...بنزین را آزاد کنید یارانه اش را بحساب هر ایرانی بزنید...دوس داشت بره بنزین بزنه دوس داشت بره خرج زندکیش کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
این هم جواب نمی ده .مثل یارانه میشه تورم بالا میره تعهد دولت به مردم ثابت می مونه .تو گندم مافیا حاکمه مافیا هم ابتدا بین خود مسولین هست .نان به قیمت واقعی بشه مردم قادر به خرید نیستند .دولت نمی تونه همه چیز رو به دلار محاسبه کنه و از مردم بگیره ولی نان را به ریال به نانوا نرخ بزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
اول بنزین رو آزاد کنین و رو یارانه بذارین بعد نون
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۰ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
بخدا خیلی راحته زیاد سخت میگیرید ارد ازاد کنید بدید خانوار اسمش یارانه است اتباع داره استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
چندین‌ دولت‌ سرکارامددندونتونستنداردو‌ حل‌ بکنندباباکارشناس‌ ازخارج‌ ‌ بیاوریدشماکه‌ ارزه‌ نداریدفقط‌ حقوقهای‌ کلان‌ یک‌ میلیاردی‌ ‌ میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
با سلام من خودم ۳۵سال کارم نانوایی شما هیج وقت نمی توانید جلوی قاچاق آرد را بگیرید با کارتخانه‌ای به قول خودتان هوشمند کار برای نانوایی راحتتر کرده‌اید که آرد راحتتر به فروش می‌رسانند اگر خواستید جلوی قاچاق آرد را بگیرید من یک را حل بلدم با من تماس بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
چه طوری باهات تماس بگیرن خوب شمارت کو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
مسئولین تا محترم هیچ هنری به جز گران کردن ندارید.یعنی چه فرقی داره کی تو مسئولیت باشه وقتی راه کارها همگی به گرانی ختم می شوند.انشالله تقاص عمر بر باد رفته نسل ما را به بدترین شکل پس می دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
و روزی ۸۰۰به شاطر
روزی ۳۰۰برای نان دربیار
و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
شما که میگید با آرد مجانی هم سود نداره مگه آرد چند به نانوایی‌ها میدن،اگر نانوایی دولتی باشه تا اونجایی که من اطلاع دارم، کیسه ای پنجاه هزار یعنی تقریبا مفت،دولت گندم میخره تو متن خبر هست کیلو۱۷۵۰۰،بعد با تمام هزینه های دیگه مثل حمل ونقل،نگهداری در سیلو،تبدیل به گندم،هزینه نیرو کار،سوخت و... بعد کیسه ای پنجاه هزار یعنی مفته مفته مفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
الحمدالله فهمیدید ما ایرانیها از نظم و قانون و چهارچوب برای هر چیزی خوشمان نمی آید متاسفانه راهی برای در رفتن پیدا میکنیم کارت بنزین کارت نان کارت .... سهمیه همه از حق کسانی که ناتوانند گرفته و به بقیه زرنگ ها داده میشود اگر رفاه و تعادل در موضوعی لازم است باید به دست بازار سپرده شود و مردم خودشان حق انتخاب داشته باشند بنزین آزاد حقوق ها آزاد نام آزاد قیمت ماشین آزاد واردات خودرو آزاد قطعات آزاد ببینید همه چیز متعادل میشود یا نه ریال را هم بسوزانند برود همه با دلار کار کنند یا یک ریال مساوی یک دلار باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
قیمت آرد آزاد بشه خیلی ازمشکلات حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
و روزی ۸۰۰به شاطر
روزی ۳۰۰برای نان دربیار
و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
ریشه تخلفات را در اتحادیه نانوایان و تشکلهای صنفی
آرد و نان جستجو کنید!!!!
هسته اصلی مافیای آرد همانجاست !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
طرح هوشمند سازی و استفاده از کارتخوان در نانوایی ها
بسیار موفق بوده و جلوی بسیاری از تخلفات را گرفته است
و کسانیکه جلوی تخلفاتشان گرفته شده ، در صدد مطرح کردن
طرحهای انحرافی هستند تا بتوانند بار دیگر تخلفات قبلی خود را
تکرار کنند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
ده میلیون مهاجر ... خروج ارد به بهانه مراسم اربعین به عراق .فساد تو خود سیستم نانینو هست .اب از سر چشمه گل الود هست .نمایندگان نانینو سه برابر سهمیه ارد دریافت می کنند . و در سوپری ها می فروشند .همه نهاد ها غله فرمانداری صنعت معدن و...می دانند . ولی سکوت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
رانت در حوض آرد زیاد خیلی هم زیاد کله گنده ها هم از این رانت سود های زیادی میبرن اما اگه قیمت آرد کلا آزاد بشه و بازار رقابتی باشه هم کیفیت نان بالا میره هم این که دست دلال ها از این بازار با سود بسیار کوتاه میشه اینو کسی داره میگه وسط همین بازار آرد هستش. کارخانه ها مجبور میشن که کیفیت آرد شون رو اصلاح کنن. الان بیشتر کارخانه های آرد تمام سعی شون این که فقط آرد رو بصورت آزاد وارد بازار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
راه حل برای رهایی از آرد قاچاق
چندسال پیش هم آرد آزاد شد نانوایی های کل کشور خودشان به خاطر مشتری ،،،کیفیت هر خوب بود فروش نانوایی بیشتر.همه در تلاش برای درآمد خوب،
امروزه هیچ کس برای کیفیت تلاش نمی کنه رقابت
وجود ندارد.با شاطر ایراد بگیرد حتما جواب شاطر به مشتری نان سوخته خواهد شد
Netherlands (Kingdom of the)
احمد
۲۰:۵۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
یارانه گندم پرداخت به مصرف کننده آرد آزاد نان آزاد کارخانه موظف تهیه گندم مرغوب تولید آرد مرغوب نانوا تهیه آرد خوب تولید نان خوب و سالم قیمت درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
گرانی هیچ چیز حل را نمیکند طرح فروش نان به ازای تحویل آرد بهترین طرح است ومگر یک نانوا چقدر پخت میکند در روز که بشود شکم یک یا چند تا گاو‌را روشن کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
گندم و بنزین باید قیمتش آزاد بشه و یارانش حذف بشه چرا کندم و باید ارزان از کشاورز بخری مفت آردش کنی ی عده قاچاقچی سودش و ببرن بنزین هم همینطور سودش میره جیب قاچاقچی درشت و ریز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کارتخوانهای هوشمند همش کشک نانوا با ۵۰الی۶۰تا کارت عابر و چندین کارت هدیه اقدام به تراکنش‌های غیره واقع و سوری می کنند و آرد دریافت ود بازار سیاه بفروش می‌رسانند این طرح از اولش هم اشتباه و شکست خورده بود پرداخت یارانه نان به صورت نقدی به مردم بهترین راه ممکن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
همیشه همینطوری هست باید این یارانه رو میدادن به خانوار آرد و نان به قیمت آزاد ولی مشکل رانت هست اونایی که اون بالا نشستند تکنو کرات و پول دار هستند پس هوای همدیگرو دارند و هیچ وقت نمی گذارند این رانت و ثروت مفت از دستشون دربره و بدست مردم فقیر برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
با گران کردن هیچی درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۱۸:۰۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
با سلام

به نظر بنده اگر واحدهای تولید نان آرد خود را به قیمت یکسان از کارخانه بخرند مثلا هرگون 700هزار تومان
وبه صورت آزاد پخت نمایند اصلا قاچاقی وجود نخواهد داشت
چون اگر منم بخام آرد بگیرم از 700هزار تومان خواهم گرفت اونم از خود کارخانه نه از قاچاق نانوایی
الان نان سنگک 3125 تومان است. اگر 12 هزار تومان باشدهیچ وقت مغازه نانوایی این همه شلوغ نمی‌شود که بعضی ها 10 تا10 تا میبرن وبه نان خوشکی‌ها میفروشن

ولی اگر گران باشد به اندازه نیاز روزانه می‌خرن ون نانوایی شلوغ می‌شود ون آرد هدر میرود

ودولت هم این همه هزینه یارانه را به حساب خود مردم واریز میکند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۰۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
ازادش کنین تا هم نانوا هم مردم راحت بشن
Germany
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
دولت باید رد آردا و نونا رو تو قنادیا و دامداریا و خونه هایی که دام دارن پیدا کنه و جریمه سنگین کنه تا کسی با قوت لایموت مردم نتونه بازی کنه
Germany
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
من دیروز ارمنستان بودم نون بربری ۵۰ تومن بود دولت اگه میخواد یارانه رو ورداره باید ماهی چهار و نیم میلیون تومن برای هر فرد بالغ به یارانه اضافه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کدم کاهش بیشتر هم شود،باید آزاد،بشود،یارانه به مردم داده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
به نظر من اگر آرد رو آزاد بدن به نانوایی‌ها نانوایی مجبور است آن را بپزد ولی اگر این روش عنی آرد دولتی بدهد به نانوایی‌ها قاچاق هم ادامه پیدا می‌کند از شما خواهش می‌کنم که این پیام را به گوش مسئولین برسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
دولت آزاد سازی همه چی= تورم، گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
اگه واقعاً دولت این کار را بکنه جلوی قاچاق آرد گرفت میشود و اونی که تجربه کاری در خبازی داره براش بصرفه تر میشه
من خود مالک یک خبازی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
تنها راه آن آزاد سازی و پرداخت یارانه آن به مردم میباشد و مردم باید مبلغ پرداختی که دولت به واسطه آزاد سازی نان به مردم پرداخت میکند مدیریت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
باسلام بهترین کار آزاد سازی ان وپرداخت آن به خود مردم میباشد تا عدالت رعایت شود ومردم خود یارانه ازاد سازی را مدیریت کنند نه نانوا به کام خود
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
من مشتری کم دارم ولی هر چی پخت کنم دامداری میاد بیشتر هم میده میگه کیلوی یونجه 15هزاره نان راباکاه قاطی می کنم ارزانتر می‌افتد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
تواصلانانوانیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
وقتی آرد دولتی رانانوا آزادمیفروشدگونی گونی بعدم شماره حساب زنش یا بچه هاشا میده پول واسش واریزکنن .اونموقع کارتخوانهاشون به چه دردی میخورد؟
وقتی به خودشون تعطیلات بدن وتعطیل کنن پختی انجام ندن کارتخوانها به چه دردی میخورن؟
وقتی بجای پختن نان گندم نان جو بپزد وبفروشد کارتخوان هوشمند به چه دردی میخورد؟؟
همش تقلب.همش حق الناس هست.آردی که با یارانه داده میشدو پخته نمیشد.لطفا جلوگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
شما نانوا نیستی این حرف هارو میزنی اگه بودی می‌فهمیدی که تورم کمر مارو هم شکسته قیمت نان چنده مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
مگه قیمت نان چنده من خددم نانوام ۲۵۰۰تومن سنگک میفروشم شمابروسوپرمارکت سرمحلتون کدوم جنسی میتونه توی سوپرمارکت بخری که ۲۵۰۰تومن باشه پس اینقدرچرت وپرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
آرد فروشی و خوراک دام چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
پس اونوقت خوراک برای دامها چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
چه عجب یکم فکرتون کار کرد چه عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
طرح هوشمند سازی که از اول پیدا بود که فایده ای ندارد متأسفانه مسئولین بدون مشورت یه کاری انجام میدن با هزینه های بالا آخرش هم به این راحتی میگن شکست خورده ..... جلوگیری از قاچاق آرد فقط با آزاد سازی قیمت حل میشه نانوایان هم از این معضل نجات پیدا میکنن .....
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۳۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
احسنت درودخداوندبرشما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
اگر اینها هستن اون زمان هم راهی برای گرانی پیدا میکنند- اینهمه ازاد کردن چی ارزونه؟ خودمان را گول نزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
آرد و بنزین باید آزاد بشه و به یارانه اضافه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
لال شی بهتره
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
بهتر است قلم فرسا بی نکنی آمو
آخرین اخبار