18 فروردین روز جهانی بهداشت؛

چگونه می توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم؟

18 فروردین روز جهانی بهداشت نام گذاری شده است به همین بهانه در این گزارش به تغذیه مهمترین عامل سلامت جسم پرداختیم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ بهداشت در واقع زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع  و حقوق خود را کسب کند .
در واقع بهداشت عبارت است از علم و هنر پیشگیری از بیماری ها ، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند ، می توان در مجموع ، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد .

ناگفته نماند که تندرستی فقط سلامت جسم نیست و سلامت روح و روان افراد و سلامت جامعه نیز اهمیت زیادی دارد و هر کدام از اینها بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند .

براین اساس به دلیل اهمیت بهداشت ، 7 آوریل 1950 ، روز جهانی بهداشت در سراسر دنیا نام گرفت و سازمان جهانی بهداشت 1. سالم سازی محیط زیست، 2. کنترل بیماری های واگیردار،  2 . آموزش بهداشت عمومی ، 4. ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماری ها،  5 . ایجاد و توسعه ، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد ، اهداف خود در سراسر جهان برشمرد.

18 فروردین، روز جهانی بهداشت و سلامت جسم

تغذیه مهم ترین عامل سلامت جسم

این روزها، «خوردن غذای سالم» در دنیای سلامت یک موضوع داغ است و داشتن زندگی خوب و با کیفیت نیازمند جسمی سالم  است، اما تغذیه سالم واقعا چه معنایی دارد و چه کسی نمی خواهد سالم غذا بخورد؟

به همین دلیل  به مناسبت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت به سراغ کارشناس تغذیه رفتیم تا از نکات بیشتری در مورد تغذیه سالم ، که یکی از اساسی ترین اصل در زندگی ما انسان ها می باشد، جویا شویم.

 دکتر امیری پور کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت: برای داشتن برنامه ی غذایی سالم باید موادی را مصرف کرد که برای بدن لازم و ضروری است و از مصرف مواد غذایی که سلامت جسم را به خطر می اندازد خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه بدن برای صحیح کار کردن به مواد مغذی احتیاج دارد و رژیم غذایی سالم در بردارنده ی مواد مغذی است، افزود:  موادی را که مصرف می کنید شامل آجیل٬ سبزیجات تازه٬ حبوبات٬ میوه های تازه٬ غلات و پروتئین بدون چربی باشد. این مواد خوراکی حاوی مواد مغذی است که برای بدن لازم و ضروری است.

امیری پور اظهار کرد: تغذیه ناسالم اثرات منفی بر افراد می گذارد و بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، چاقی، سرطان و بیماری های قلبی را در پی دارد.

18 فروردین، روز جهانی بهداشت و سلامت جسم

وی با بیان اینکه در تهیه مواد غذایی باید توجه لازم را داشت گفت:  افراد روغنی را که استفاده می کنند بهتر است قند و چربی کمی داشته باشد و کمتر از روغن های جامد استفاده کنند.

کارشناس تغذیه همچنین ادامه داد: کلسیم برای رشد استخوان ها و سلامت بدن بسیار لازم و ضروری است. همچنین ویتامین D برای سلامت بدن احتیاج است از این رو مصرف مواد لبنی  کم چرب و یا فاقد چربی تأکید می شود چرا که  سرشار از  کلسیم و ویتامین  D است و مواد حیاتی و مغذی را به بدن می رساند.

امیری پور بیان کرد:  میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. سبزیجاتی چون کلم پیچ٬ کولارد سبز٬ لوبیا سبز٬ اسفناج٬ برگ چغندر و کلم برکلی جزو سبزیجات برگ تیره هستند که به دلیل مغذی بودن مصرف آن در هر وعده ی غذایی بسیار مفید است.

کارشناس تغذیه در مورد  مواد پروتئینی افزود: پروتئین ماده ای ضروری برای رشد عضلات و مغز به شمار می آید. لوبیا و گوشت سرشار از پروتئین هستند.  و تأکید می شود که گوشت های  کم چربی مثل ماهی گزینه های خوبی برای دریافت پروتئین هستند. از جاهای معتبر گوشت تهیه کنند.

امیری پور اظهار کرد : آرد سفید دارای غلات است و یکی از پر مصرف ترین غلات است. البته آرد سفید تصفیه شده طی فرایند تصفیه پوست دانه از آن جدا می شود و ارزش غذایی خود را از دست می دهد. بهترین آرد دارای سبوس است. پس بهتر است از آرد سفید استفاده ی چندانی نشود زیرا ارزش غذایی برای بدن ندارد.

کارشناس تغذیه در پایان گفت: سلامتی تاجی است بر سر انسان ها که فقط افراد بیمار قادر به دیدن آن هستند و بهتر است قدر آن را بدانیم و با رعایت اصول صحیح بهداشتی ، زندگی سالمی را داشته باشیم.

 

18 فروردین، روز جهانی بهداشت و سلامت جسم

سلامتی، بزرگترین نعمت  خداوندی

مبینا اصغری شهروند خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: همان طور که همه ما می دانیم زندگی امروزه  پر از استرس و اضطراب است که برای سلامتی جسم  ما مضر است.

وی افزود: برای اینکه این استرس ها به جسم و روح ما ضربه نزند باید زمان هایی را برای اوقات فراغت مان در نظر بگیریم  و طول روز کارهایی چون  ارتباط با خداوند، رفتن به پارک، کتاب خواندن و صله رحم  در برنامه خود قرار دهیم .

 به گفته وی با انجام این برنامه ها می توانیم تا حدودی فشار های روحی را از خودمان کم کنیم چرا که این اضطراب ها و استرس ها اگر کنترل نشود باعث بیماری های جسمی هم می شود.

مبینا اصغری گفت: با وجود اینکه خودم بیماری فشار خون دارم  سعی می کنم  رژیم غذایی مناسبی داشته باشم و در مصرف مواد غذایی چون خیار شور و نمک که برای سلامتی بدنم ضرر دارند، پرهیز کنم و پیاده روی را در برنامه روازانه خود قرار داده ام.

امیدوارم که همه ما مراقب سلامتی مان باشیم و خداوند را  به سبب این نعمت بزرگ که در اختیار ما گذاشته است، شاکر باشیم.

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.