استفاده از نظرات مخاطبان تاثیر مستقیم در ارتقای كيفی توليدات نوروزی صداوسيما موثر واقع شده است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برپايی جشنواره سين سيما در نوروز امسال محك تازه ای برای ميزان اقبال مردم به توليدات نوروزی رسانه ملی بود. تلاشی كه با مشاركت نزديك به بيست ميليونی مخاطبان در اين نظرسنجی عمومی موفق ارزيابی می شود .

در روزهای پايانی سال 96، نشستی با حضور رئيس محترم سازمان در قالب منشور رسانه برگزار شد كه مسير راهبردی مهمی را پيش روی مديران و كاركنان رسانه ملی قرار داد،نشستی كه با شعار «رسانه ملی و مخاطب‌محوری» سرفصلی از فعاليت‌های سازمان صداوسيما را در سال جديد تبيين كرد.

تأكيد رئيس محترم سازمان در اين نشست بر موضوع «مخاطب‌محوری» و افزايش و ارتقای نقش و جايگاه مخاطبان در فعاليت‌ها و توليدات راديويی و تلويزيونی باعث شد تا حوزه‌های مختلف سازمان به‌ويژه معاونت سيما ، معاونت مجازی و اداره كل روابط عمومی با برگزاری جلسات و اتاق های فكر گوناگون برای حركت و پويايی بيش‌تر در اين زمينه تلاش و برنامه‌ريزی كنند.

در اين ميان، قرابت و همزمانی اين رويداد با روزهای پايانی سال و آستانه نوروز، ذهن و انديشه مديران و برنامه‌سازان شبكه‌ها و حوزه‌های مختلف سازمان را به تجميع و ايجاد برآيندی از «نوروز» و «مخاطب‌محوری» متبادر ‌ساخت تا استفاده بهينه‌تری از فرصت بی بديل نوروز 97 داشته باشند.

اين دغدغه با تلاش مشترك اداره كل روابط عمومی و معاونت‌های سيما و صدا در قالب جشنواره مردمی برنامه‌های نوروزی صداوسيما، بروز و ظهور يافت و برای نخستين‌بار، دستاورد مهمی را در حوزه «مخاطب محوری» برای رسانه ملی به ارمغان آورد،جشنواره‌ای كه در ده بخش تلويزيونی و يك بخش راديويی ، از يك‌سو ميدان رقابتی را برای برنامه‌سازان ،هنرمندان و مجريان راديو وتلويزيون ايجاد كرد و از سوی ديگر زمينه و فرصت ويژه‌ای را برای داوری و مشاركت مخاطبان در انتخاب برترين‌های نوروز در راديو و تلويزيون فراهم آورد.

نكته جالب و قابل تأمل اينكه اين جشنواره مردمی به رغم فرصت اندكی كه برای فراهم شدن بسترهای فنی، نرم‌افزاری و اطلاع‌رسانی مناسب در اختيار داشت و همچنين با وجود تعدد بخش های حاضر در اين نظرخواهی، با تلاش شبانه‌روزی دست‌اندركاران برگزاری جشنواره، استقبال كم نظيری را شاهد بود و در مجموع بيش از نوزده ميليون رای در يازده بخش بدست آمد و حدود ده ميليون مخاطب به حداقل يك بخش آن رای دادند و شور و نشاط فراوانی هم ميان مخاطبان و هم نامزدهای بخش های مختلف را شاهد بوديم .

به جرات می توان گفت چند برابر اين حدود ده ميليونی كه در اين جشنواره شركت كردند و به بخش های مختلف رای دادند ، برغم شركت نكردن در جشنواره هم بيننده تلويزيون بودند و هم نتايج لحظه به لحظه نظرات مردم را پيگيری می كردند كه اين نيز حاكی از اثر گذاری رسانه ملی و اهميت ويژه آن برای مردم است.

دستاوردهای اين جشنواره صرفاً به يك سبد رای بيش از نوزده ميليونی ختم نمی شود و بايد آن را از زوايای ديگری نيز مورد توجه قرار داد. از نگاهی فراتر، رقابتی كه اين جشنواره و مشاركت مردمی در ميان توليدكنندگان، مجريان و بازيگران ويژه‌برنامه‌های نوروزی ايجاد كرد، بی ترديد و به اذعان بسياری از صاحبنظران و كارشناسان رسانه در ارتقای كيفی توليدات نوروزی صداوسيما نيز موثر واقع شده است كه اين موضوع، عامل و دستاورد مهمی برای پويايی و ادامه حركت حوزه‌های مختلف صداوسيما در مسير تحقق مخاطب‌محوری در رسانه ملی خواهد بود و زمينه طرح‌ها و فعاليت‌های گسترده‌تری را در اين حوزه فراهم خواهد آورد.

از سوی ديگر تجربه نخست در اين عرصه پنجره ای را مقابل ما گشوده است تا علاوه بر نقاط قوت نقاط ضعف خود را به درستی احصاء كنيم و از آن برای برنامه ريزی های آينده به درستی استفاده كنيم و در همين جا از همه صاحب نظران ، اساتيد ، مديران و همكاران رسانه ملی تقاضا می كنم نظرات و نقدهای صريح خود را به اداره كل روابط عمومی به هر شكلی كه صلاح می دانند منعكس كنند تا بتوانيم برنامه ريزی بهتری برای آينده داشته باشيم .

با توجه به استقبال گسترده مخاطبان و برنامه سازان از اين تعامل جديد و به لحظه، ضمن آسيب شناسی آن بايد گام های بعدی  را در اين مسير برداشت و به ويژه علاوه بر معاونت های صدا و سيما دست ديگر معاونت های حوزه پيام را در دست مخاطبان قرار داد تا از يك سو مردم صدايشان را بيش از پيش از آنتن رسانه ملی بشنوند و از سوی ديگر سياستگذاران حوزه پيام با نيازها و ذائقه مردم به لحظه همراه شوند و برای آنها تدبير كنند.

انتهای پیام/

تاثیر جشنواره سین سیما بر ارتقای کیفی تولیدات تلویزیونی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.