نشا کاری بیش از ۴۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران

بیش از ۴۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران تاکنون به صورت سنتی و مکانیزه نشاکاری شده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ابراهیم قربان‌نژاد رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: هزار و ۴۵۰ هکتار از شالیزار‌های استان به صورت مکانیزه و ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت سنتی از آغاز فصل بهار  تاکنون نشاکاری شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال نسبت پنج درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تاکنون ۱۹۴ هزار و ۹۷۰ هکتار از شالیزار‌ها شخم و شیار، ۱۹۲ هزار و ۲۰۰ هکتار خزانه‌گیری، ۱۹ هزار و ۵۵۰ هکتار بذرپاشی و ۸۵ درصد آب تخت اولیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در کشت برنج محدودیت داریم، اما ممنوعیت نداریم، گفت: با توجه به کاهش نزولات آسمانی، شرایط آب و هوایی، کاهش منابع آبی استان و عدم آبگیری صد درصدی آب‌بندان‌های  به‌ ویژه در مناطق شرقی استان، امسال در کشت برنج با کم آبی مواجه هستیم.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان توصیه کرد با در نظر گرفتن الگوی کشت منطقه‌ای نسبت به کشت جایگزین اقدام کنند تا از نظر اقتصادی به درآمد خانوار کمک شود

قربان‌نژاد افزود: بعضی از اراضی شالیزاری استان درشهرستان‌های ساری، میاندورود، بهشهر، گلوگاه و جویبار دچار استرس کم‌آبی بودند که توصیه می‌شود نسبت به کشت ارقام محلی به‌جای ارقام پرمحصول اقدام کنند تا با طول دوره رشد کمتر در این اراضی آب کمتری مصرف شود.

وی  با بیان اینکه کشاورزان با مدیریت مصرف بهینه با انجام آبیاری تناوبی به‌جز مراحل حساس نیاز گیاه به آب مصرف آب را کنترل کنند، گفت: کشاورزان  با انهدام علف‌های هرز حاشیه مزارع و کانال‌ها نسبت به انتقال سریع‌تر آب اقدام و با نایلون‌کشی مرز‌ها از هدر رفت آن جلوگیری کنند.

وی افزود: در مناطقی از استان بعضی از اراضی شالیزاری هر ساله با توجه به کمبود آب با این مشکل مواجه هستند به طوری‌که در سال قبل بعد از نشاکاری از گردونه تولید خارج شده و کشاورزان از نظر اقتصادی خسارت فراوانی دیدند.

انتهای پیام /ر

نشا کاری اراضی شالیزاری مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار