روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت ایران در رتبه‌بندی تحقیقات علمی، با فاصله‌ای زیادی از رژیم صهیونیستی پیش افتاده است.

هاآرتص: ایران در حوزه تحقیقات علمی، اسرائیل را پشت سر گذاشته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه در یک سخنرانی نمایشی برای جهان کوشید نگذارد ایران در مسابقه تسلیحات هسته‌ای به اسرائیل برسد. اما ایران در یک حوزه -و با فاصله‌ای زیاد- از اسرائیل پیش افتاده است؛ ایران در دو دهه گذشته تلاش‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت علمی کرده و بهره‌وری این کشور در تحقیق و توسعه افزایش چشمگیری داشته و اسرائیل را از لحاظ تولید تحقیقات علمی کاملا پشت سر گذاشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: ۲۰ سال قبل، اسرائیل مقام نخست را در خاورمیانه (غرب آسیا) در زمینه تحقیقات علمی داشت و از لحاظ حجم تحقیقات علمی نیز (به ادعای هاآرتص) یکی از رهبران جهان محسوب می‌شد. از آن زمان، اسرائیل پس از ایران، ترکیه، و عربستان سعودی به مقام چهارم سقوط کرده است. ایران اکنون در زمینه مقالات علمی در بسیاری از رشته‌ها، از جمله فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی، و مدیریت بازرگانی مقام نخست را در میان کشور‌های خاورمیانه دارد. در تحقیقات اقتصادی، اسرائیل از ایران و عربستان سعودی عقب افتاده است.

ترکیه در سال ۲۰۰۳ از لحاظ حجم مقالات علمی به اسرائیل رسید و از آن جلو زد و ایران در سال ۲۰۰۸، و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ از اسرائیل پیش افتادند.

هاآرتص در ادامه نوشت: ظهور ایران، ترکیه و عربستان سعودی در این رتبه‌بندی‌ها نتیجه بودجه هنگفتی است که دولت‌های این کشور‌ها در حوزه تحقیقات صرف می‌کنند. اختصاص بودجه‌های هنگفت نه فقط برای توسعه تحقیقات در این کشورها، بلکه برای تربیت نیروی کار آموزش دیده‌تر و ماهرتر است. مثلا عربستان سعودی و قطر ده‌ها میلیارد دلار در احداث دانشگاه‌ها برای جذب دانشمندان و اساتید برجسته دانشگاهی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حالی که ایران به علت تحریم‌های غرب برای برقراری چنین روابط و مناسباتی با مشکل مواجه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
ایران همیشه سرافراز و پایبند
آخرین اخبار