جزئیات بیشتری درباره عملیات شرکت جاسوسی اسرائیلی علیه مقامات دولت اوباما که در مذاکرات برجام مشارکت داشتند، فاش شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاآرتص اعلام کرد جزئیات بیشتری درباره عملیات شرکت جاسوسی اسرائیلی موسوم به بلک کیوب علیه مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا فاش شده است.

پایگاه اینترنتی این روزنامه چاپ فلسطین اشغالی در گزارشی به قلم امیر تیبون نوشت: نشریه نیویورکر تلاش‌های بلک کیوب را به منظور فرستادن رایانامه برای همسران بن رودز و کالین کال، مشاوران اوباما از طریق شرکت‌های صوری تشریح کرده است.

نیویورکر یکشنبه شب جزئیات جدیدی درباره تلاش‌های شرکت اطلاعاتی اسرائیلی بلک کیوب به منظور جاسوسی از مقامات سابق دولت اوباما که در تهیه توافقنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشتند، منتشر کرد. گزارش نیویورکر ساعاتی پس از آن منتشر شد که این شرکت هرگونه ارتباط با این ماجرا را قویا رد کرد.

در گزارش جدید اعلام شده است همسر بن رودز، مشاور رسانه‌ای ارشد سابق اوباما و عضو شورای امنیت ملی آمریکا، ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ رایانامه‌های مشکوکی از یک شرکت فیلمسازی مستقر در لندن موسوم به شل پروداکشنز دریافت کرد که مشخص شد این یک شرکت ساختگی بوده که در ظاهر توسط عوامل بلک کیوب تاسیس شده است.

در این گزارش همچنین اعلام شده که بلک کیوب از تاکتیک مشابهی برای تماس با همسر کالین کال، مقام امنیت ملی دیگر اوباما از طریق یک شرکت مالی ساختگی موسوم به روبن کپیتال پارتنرز که آن نیز ظاهرا مستقر در لندن است، استفاده کرده است.

موضوع تلاش برای جاسوسی از مقامات سابق اوباما نخستین بار روز یکشنبه در هفته نامه انگلیسی آبزرور گزارش شد. با این حال، در گزارش اولیه به طور خاص از بلک کیوب نام برده نشده و به جای آن فقط به یک «شرکت اطلاعاتی اسرائیلی» اشاره شده بود. نیویورکر به صراحت اعلام کرده که «عملیات توسط بلک کیوب» انجام شده است.

رونان فارو، روزنامه نگاری که یکشنبه شب این گزارش را منتشر کرد پیش از این یک گزارش تحقیقاتی درباره فعالیت‌های بلک کیوب از طرف هاروی واینستاین، تهیه کننده هالیوودی که به آزار و اذیت جنسی متهم شده است، منتشر کرده بود. واینستاین این شرکت را به استخدام در آورده بود تا از قربانیان اقدامات خود جاسوسی کند.

گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، تلاش‌ها برای تماس با اعضای خانواده کال و رودز را «به طور چشمگیری مشابه» فعالیت‌های بلک کیوب برای واینستاین توصیف کرده است. در این گزارش همچنین اعلام شده است که «بلک کیوب سوابق مفصلی درباره چندین فرد از جمله رودز و کال از جمله نشانی آنها، اطلاعاتی درباره اعضای خانواده شان و حتی نوع خودروشان جمع آوری کرده است».

به علاوه، در این گزارش آمده است که «به عوامل بلک کیوب گفته شد تلاش کنند اطلاعات زیانباری درباره آن‌ها پیدا کنند».

براساس این گزارش، بلک کیوب همچنین «فهرستی از بیش از ۳۰ گزارشگر که گمان می‌کرد با مقامات دولت اوباما در تماس هستند، همراه با دستورالعمل‌هایی درباره چگونگی به دست آوردن اطلاعات منفی جمع آوری کرد».

بخش دیگری از این عملیات، تلاش برای دستیابی به اطلاعات منفی درباره مقامات دولت اوباما از جمله تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا، سازمانی که از توافقنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کرد، بوده است. پارسی روز یکشنبه اعلام کرد از این اقدام بلک کیوب به خشم آمده است.

بلک کیوب یکشنبه شب با انتشار بیانیه ای این اتهامات را رد و اعلام کرد: «خوشبختانه، موساد و سیا قادر هستند بدون تکیه به تخصص بلک کیوب به توافقنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائل امنیت ملی بپردازند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار