تولایی گفت: می‌توانیم بگوییم که تولد فرزندان با عارضه تالاسمی در کشور متوقف شده است.

توقف تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی در کشور/ راه اندازی سامانه ژنتیک برای خانواده‌های شهدای مفققود الاثربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره علم ژنتیک و دانش ژنتیک اظهار کرد: آگاهی ما از ژنوم انسانی زمینه توسعه روش‌های تشخیصی در حوزه سلامت را فراهم کرده است به طوری که ما امروز حدود 400 بیماری ژنتیکی را می‌توانیم تشخیص دهیم؛ همچنین ما امروزه می‌توانیم بسیاری از بیماری‌ها را به علت توسعه روش‌های مولکولی، تشخیص دهیم.

وی بیان کرد: امروزه بخشی از نمونه‌ها در داخل ایران مورد بررسی قرار می‌گیرند و بخشی هم به خارج از کشور ارسال می‌شوند؛ هدف اصلی ما این است که ما بتوانیم خدماتی را که در کشورهای توسعه یافته به بیماران داده می‌شود،در کشورمان به بیماران بدهیم البته این کار نیاز به عزم جدی دارد، مسئولان کشور هم باید به مراکز پیشرو و پیشرفته توجه ویژه داشته باشند و این مراکز را تجهیز کنند. البته مسئولان باید از دانشمندان جوان کشورمان هم حمایت کنند.

ساخت دستگاه در حوزه ژنتیک بوسیله بیولوژیست‌های جوان ایرانی

تولایی افزود: ما در زمینه ورود برخی از دستگاه‌ها و کیت‌ها در زمینه ژنتیک با تحریم روبرو هستیم، بنابراین مهندسان و بیولوژیست‌های جوان کشورمان در حال تولید برخی از این دستگاه‌ها هستند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت:‌ ما امیدواریم که با همت جوانان دانشمند ایرانی و ظرفیت‌های خوبی که در سراسر کشور در حوزه دانش وجود دارد بتوانیم با رفع موانعی که دست و پای پژوهش را بسته است بسیاری از کارهای پژوهشی را در حوزه فناوری پیش ببریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تهران و استان‌های بزرگ ایران مراکز پیشرفته تشخیصی وجود دارد، تأکید کرد: این مراکز نیازمند همت و حمایت‌های بیشتر هستند که در حوزه سلامت این نیاز به طور خاص مشاهده می‌شود؛ ما در زمینه گیاهی از جمله کشورهای مستعد هستیم و به اندازه همه کشورهای اروپایی ذخایر بی‌نظیر ژنتیکی در این عرصه داریم.

ذخایرژنتیکی در حوزه گیاهی سرمایه‌های عظیمی برای ایران هستند

تولایی تصریح کرد:‌ ذخایر بی نظیر ژنتیکی در حوزه گیاهی سرمایه‌های عظیمی هستند که باید در دانش جدید به خدمت گرفته شوند تا ما بتوانیم محصولات مطلوب و مناسب تر و گونه‌های مقاوم به تنش‌های شوری و خشکی را در کشور تولید کنیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اظهار کرد: بخش زیادی از سرزمین ما کویر است به طوری که کویر لوت یک دهم مساحت کشورمان را در برمی‌گیرد؛ سه استان پهناور کشورمان هرمزگان، ‌بوشهر و سیستان و بلوچستان در کنار منابع عظیم آبی دریای عمان و خلیج فارس هستند؛ ما همچنین عرصه‌های زمین پهناوری را هم داریم که به علت خشکی زمین و شوری آب دچار مشکلات کشاورزی و اشتغال هستند؛ ما می‌توانیم با به خدمت گرفتن تواناهایی‌های مهندسی ژنتیک و انتقال ژن‌ مشکل خشکی را حل کنیم.

40 درصد بیماری‌های ژنتیکی جنبه ارثی دارند

وی درباره بیماری‌های ژنتیکی افزود: 40 درصد بیماری‌های ژنتیکی در ایران جنبه ارثی دارند و از طریق والدین به فرزندان انتقال پیدا می‌کنند ما باید بتوانیم با افزایش خدمات مشاوره ژنتیک در کشور و آگاه سازی جوانان در آستانه ازدواج حداقل حدود 50 درصد از بیماری‌های ژنتیکی را مدیریت و متوقف کنیم.

تولایی تأکید کرد:‌ البته بخشی از بیماری‌های ژنتیکی هم تک‌گیر( انفرادی یا پراکنده) هستند که ما می‌توانیم با افزایش دانش خودمان و به کمک تشخیص‌های قبل از تولد آنها را مدیریت کنیم و از تولید فرزندان دچار نقص ژنتیکی جلوگیری کنیم؛ وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در زمینه جلوگیری از تولد فرزندان دچار نقص ژنتیکی تلاش جدی می‌کنند و ما امیدواریم که بتوانیم به این شعار که هر فرزندی حق دارد سالم به دنیا بیاید، دست پیدا کنیم.

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: خوشبختانه ما امروز در حوزه‌هایی مانند سلو‌ل‌های بنیادی که یکی از شاخه‌های ژنتیک است، دارای برند هستیم؛ ما در زمینه بیماری تالاسمی در گذشته با فراوانی زیاد مواجه بودیم ولی امروز تقریبا می‌توانیم بگوییم که تولد فرزندان با عارضه تالاسمی در کشور متوقف شده است؛ ما در حوزه ژنتیک قانونی هم پیشرفت‌های خوبی داشتیم به طوری که امروز می‌توانیم شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام را از طریق بقایای بازمانده در صحنه‌های عملیاتی جنگ و تهیه بانک داده ژنتیکی از نمونه‌های مجهول را انجام دهیم؛ ما همچنین سامانه ژنتیکی خانواده‌هایی را که دارای فرزند مفقود الاثر هستند، ایجاد کردیم بنابراین می‌توانیم با مقایسه اطلاعات ژنتیکی بین این دو بانک داده مفقود و مجهول شهدای گمنام را شناسایی کنیم.

وی درباره ژن درمانی اظهار کرد:‌ حدود 10 تا 15 سال است که فعالیت‌های جدی در زمینه ژن درمانی در عرصه های جهانی انجام شده است؛ به کمک این روش بشر می‌تواند از اسرار خلقت آگاهی پیدا کند و از این اسرار برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کند؛ نخستین بار ژن درمانی در سال 2017 میلادی(حدود 7تا 8 ماه پیش) مجوز گرفت و ما امیدواریم که بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم؛ در ایران ظرفیت‌های علمی ژن درمانی فراهم است و ما باید با این هدف گذاری حرکت کنیم تا ان شاءالله بتوانیم در 4 تا 5 سال آینده از این فناوری بهره برداری عملی کنیم.

تولایی با اشاره به دو برابر شدن عمر علوم گفت:‌ امروزه ما شاهد هستیم که در حوزه‌های مختلف مانند آی تی دانش بشر نسبت به این عرصه دچار تغییر و تحول بسیاری می‌شود؛ در حوزه ژنتیک هم ما توانستیم با کشف توالی‌های ژنتیکی‌ در موجودات زنده اعم از گیاهان، جانوران و انسان‌ها قابلیت‌های جدیدی را ایجاد کنیم، بنابراین به طور قطعی در 50 سال آینده دانش ژنتیک شرایط متفاوتی با امروز دارد؛ من پیش بینی می‌کنم که تا 10 سال آ‌ینده پزشکی به طور کلی دچار تحول شود و به پزشکی مولکولی تبدیل شود.

رئیس انجمن ژنتیک ایران درباره استراتژی P6MEDICINE بیان کرد:‌ ما به کمک این استراتژی می‌توانیم پیش از اینکه بیماری ظاهر شود با بررسی‌های ژنتیکی استعداد ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی را شناسایی کنیم ما همچنین می‌توانیم کست‌های ژنتیکی را برای اصلاح اشکالات و معایب ژنتیکی ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: دانش و توانایی‌های ما در زمینه ژنتیک نباید محدود به فعالیت‌ها و همکاری‌های بین استادهای دانشگاه‌ها باشد؛ ما امروز بنیاد ژنتیک تهران را برای خدمت رسانی به مردم به ویژه افرادی که تمکن مالی لازم را ندارند تأسیس کردیم؛ معتقدیم که هیچ فردی نباید به علت محدودیت در منابع مالی از این خدمات ژنتیکی محروم بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار