نخست وزیر عراق خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران را نوعی بدعت‌گذاری در روابط بین‌الملل خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با تأکید بر ضرورت پایبندی همه کشور‌ها به تعهدات بین المللی گفت: خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه هسته‌ای، یک نوع بدعت گذاری در روابط بین المللی است.

 نخست وزیر عراق در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤالی درباره خروج رئیس جمهور آمریکا از توافقنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحولات سوریه گفت: عراق نقشی در ایجاد توافقنامه هسته‌ای ایران نداشته و یا یکی از طرف‌های دخیل در این مذاکرات نبوده است و ما از مفاد این توافقنامه اطلاع نداشته ایم. این توافقنامه بین ایران و شش کشور دیگر منعقد شده است، اما این یک توافقنامه است که بین دو طرف به امضا رسیده است و امیدواریم به آن احترام گذاشته شود. اگر مخالفت و اعتراضی درباره یک یا چند بند این توافقنامه وجود دارد طرفین می‌توانند درباره آن دوباره گفتگو کنند، اما لغو کلی و یکجانبه آن بدعت جدیدی را در روند روابط بین المللی ایجاد می‌کند.

او افزود: ما شاهدیم برخی از کشور‌ها از لغو این توافقنامه و خروج آمریکا از آن خوشحال هستند، اما باید از ناحیه قانونی و پایبندی کشور‌ها به توافقنامه‌ها به این موضوع نگاه کنیم. من گمان می‌کنم هدف خروج آمریکا از این توافقنامه اعمال فشار بیشتر بر ایران برای تجدید نظر و الحاق بند‌ها و شرط‌های جدید به آن است. در مجموع من اوضاع کنونی منطقه را مهیای وقوع جنگ نمی‌بینم.

العبادی درباره تحولات بحران سوریه نیز گفت: اوضاع سوریه همچنان باعث نگرانی ماست و امیدواریم توافقی بین شهروندان سوری و قشر‌ها و جریان‌های مختلف این کشور برای حل نهایی بحران سوریه صورت گیرد. سوریه مدت زمان طولانی است که گرفتار جنگ داخلی است و این اوضاع باید پایان یابد و ملت سوریه آرامش و امنیت خود را بازیابد و بتواند حکومتی را که خواستار آن است انتخاب کند.

او همچنین گفت: در صورتی که ثابت شود سیستم الکترونیکی شمارش آراء در انتخابات پارلمانی عراق مشکل داشته است، باید آراء بازشماری شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار