تحلیل‌گر ارشد مسائل سوریه در مطلبی دلیل مخالفت آمریکا با عملیات ارتش سوریه در استان درعا را حفاظت از منافع رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها عنوان کرد.

ارتش سوریه چگونه مانع حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل می‌شود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ایلیا مغنایر، تحلیل‌گر ارشد مسائل سوریه، با انتشار مطلبی در وبلاگ خود به چرایی مخالفت آمریکا با عملیات آتی ارتش سوریه در جنوب این کشور پرداخته است.

مغنایر با بیان اینکه ارتش سوریه در حال تدارک عملیات آزادسازی جنوب این کشور و سه جاده راهبردی و اقتصادی در این منطقه است نوشته آمریکا برای نخستین بار به ارتش سوریه در خصوص عملیات نظامی هشدار داده است.

هیثر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه در بیانیه‌ای نسبت به آنچه «نقض‌های آتش‌بس در مناطق کاهش تنش» از سوی ارتش سوریه نامید، هشدار داد و گفت در صورت عملیات ارتش سوریه در جنوب‌غربی سوریه، آمریکا اقدام قاطع و مناسبی انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین عملیات نظامی ارتش سوریه علیه تروریستها در مناطق مختلف را «دامن‌زدن بشار اسد به درگیریها» نامید.

نوئرت همچنین در خصوص علت مخالفت آمریکا با این عملیات مدعی شد: جنوب سوریه بخشی از منطقه کاهش‌تنشی است که سال گذشته آمریکا، اردن و روسیه موافقت کردند تا به مناطق کاهش‌تنش اضافه شود.

ایلیا مغنایر اما معتقد است که تنها دلیل مخالفت آمریکا با آزادسازی مناطق جنوب‌غربی سوریه حفاظت از گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در درعا و قنیطره واقع در مرز سرزمینهای اشغالی و سوریه است که هم‌اکنون تحت عنوان «جیش الخالد الولید» این منطقه را اشغال کرده‌اند.

وی در ادامه ضمن استناد به اظهارات پیشین مقامات ارشد نظامی اسرائیل مبنی بر اینکه جلوگیری از شکست کامل داعش از اولویت‌های امنیتی تل‌آویو است، استدلال می‌کند: از آنجایی که ممانعت از آزادسازی مناطق جنوبی سوریه و تسریع در روند بازگشت ثبات و پایداری به این کشور، هیچ نگرانی امنیتی و منفعت اقتصادی برای واشنگتن ندارد، این مخالفت آشکار و علنی آمریکا تنها در متن تعهد آمریکا به حفاظت از اسرائیل توجیه‌پذیر است.

این تحلیل‌گر ارشد سیاسی با اشاره به مخاطرات این عملیات بزرگ ارتش سوریه می‌نویسد: با توجه به شرایط کنونی، تنها راه‌‌حل باقی‌مانده برای دولت سوریه، فعال‌کردن گفتگو و پیوند سه‌جانبه «ارتش-مردم-مقاومت» و اتکا به مقاومت مسلحانه مردم جنوب سوریه است تا از هرگونه حمله هوایی آمریکا و به احتمال زیاد اسرائیل به ارتش سوریه جلوگیری شود.

مغنایر با این حال تأکید می‌کند: نکته جالب توجه این است که پرواز جنگنده‌های آمریکا بر فراز منطقه کاهش‌تنشی که مورد توافق ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ صورت گرفته نه غیرممکن بلکه بسیار مشکل است چرا که بدون شک با واکنش سوریه مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار