عملیات مرمت اضطراری انبار غله قوش خزایی، روستای قوش خزایی از بناهای تاریخی شهرستان سرخس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛مجید حسینی مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس گفت: بنای تاریخی انبار غله قوش خزایی از آثار مهم شهرستان سرخس است که به دلیل همجواری با جاده ترانزیت سرخس- مشهد همواره مورد توجه است.

وی ادامه داد: برنامه مرمت اضطراری این بنای ارزشمند در اسفند گذشته تدوین و در اردیبهشت سال جاری مجوز‌های لازم از کمیته و شورای فنی استان اخذ شده و در چندروز آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: در این مرحله تسطیح اطراف بنا، آوار برداری، پاکسازی بنا از زباله و نخاله ها، بازچینی دیوار ضلع غربی و مرمت بدنه و کارگزاری درب اجرا می‌شود.

حسینی گفت: این عملیات اضطراری است و برای جلوگیری از آسیب بیش‌تر به بنا و هم چنین رفع خطر از عابرین و ساکنین منطقه اجرا شده و در صورت افزایش تخصیص اعتبارات، برنامه مرمت کامل بنا انجام می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرخس ادامه داد: برای مرمت دیگر بنای تاریخی "سیلو گندم" در شهر سرخس که در بافت شهری قراردارد، مذاکرات و مکاتباتی با مالک محترم صورت گرفته که در صورت همکاری مالک، مرمت این بنای فوق العاده مهم نیز انجام می‌شود.

گفتنی است انبار غله قوش خزایی که به شماره 8737 در سال 82 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده در روستای قوش خزایی و در حاشیه شهر سرخس واقع شده و از جهت معماری و تاریخی حائز اهمیت فراوان است.

انتهای پیام// م. ط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.