به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود یک ماه پیش بود که پیامرسان تلگرام با دستور قضایی فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد. علت مسدودسازی تلگرام این بود که این پیامرسان بدون رعایت هیچ ضابطهای و بدون اینکه کسی بداند از کدام قانون تبعیت میکند و در کجای دنیا قرار دارد، در ایران فعالیت میکرد. این فعالیت بدون ضابطه موجب بروز مشکلات امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زیادی در کشور شده بود.
این مسئله باعث شد تا مسئولان روی گسترش و تقویت پیامرسانهای داخلی یا پیامرسانهای خارجی با مجوز تکیه کنند، در این ابزارها این امکان وجود دارد که ضوابط و قوانینی تعریف شود و پیامرسانها بر اساس آن فعالیت کنند؛ اگر این چنین شود دیگر شاهد بروز مشکلات و معضلاتی نخواهیم بود که در تلگرام با آن مواجه بودیم. لذا این ضوابط باید به طور دقیق تدوین و به پیامرسانها ابلاغ شود و همچنین به طور مستمر بر عملکرد آنها نظارت شود.
هر پیامرسان خارجی که قصد فعالیت در کشور ما را داشته باشد، باید مجوزهای لازم را دریافت و ضوابط مشخص شده را رعایت کند؛ همچنین باید سرورهای خود را داخل کشور ما منتقل کند تا از خروج اطلاعات از کشور جلوگیری شود. یکی از پیامرسانهای خارجی که در داخل کشور ما فعال است، پیامرسان ویسپی است که طبق گفته مسئولان مرکز ملی فضای مجازی، فعالیتش قانونی است لذا باید ضوابط کشور ما را رعایت کند. اما متأسفانه بررسیها نشان میدهد که در ابتدای ورود به این پیامرسان و در بخش انتخاب کشور، نام رژیم صهیونیستی دیده میشود؛ این یعنی اینکه پیامرسان مذکور ضوابط کشور ما را رعایت نکرده است. همچنین گفته شده در ماجرای تعرض به دانشآموزان مدرسه معین، فرد خاطی هر روز فیلمهای مستهجن را از طریق این پیامرسان برای دانشآموزان ارسال میکرد.
محمدحسن انتظاری عضو شورای عالی فضای مجازی و دبیر سابق این شورا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: وجود چنین چیزهایی به طور قطع قابل قبول نیست و باید اصلاح شود. پیامرسانهایی که در داخل کشور فعالیت میکنند، باید ضوابط تعیین شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی را که ضوابط روشنی هم هستند رعایت کنند؛ البته آنها تا الآن این ضوابط را رعایت کردهاند و بروز چنین مشکلات کوچکی در ابتدای مسیر مهاجرت مردم از تلگرام به پیامرسانهای داخلی طبیعی است.
وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر مرکز ملی فضای مجازی در حال انجام وظیفهی نظارتی خود است و این وظیفه را به خوبی هم انجام میدهد؛ همانطور که گفته شد در ابتدای مسیر مهاجرت مردم از تلگرام به پیامرسانهای داخلی، بروز چنین مشکلاتی عادی است. برای حل این موضوعات باید آنها را به مرکز ملی فضای مجازی اطلاع داد تا مسئولان این مرکز موضوع را پیگیری کنند تا حل شود.
عضو شورای عالی فضای مجازی در پایان تأکید کرد: قرارگاه اصلی مهاجرت از تلگرام به پیامرسانهای داخلی است و همهی دستگاهها، نهادها و بخشهای کشور باید خود را با این قرارگاه هماهنگ کنند و فقط مطالبی که دبیر شورا میگوید مستند و معتبر است.
انتهای پیام/