شهری با اشاره به وضعیت نوسازی و بازسازی فضای آموزشی در تهران از کمک خیرین برای ساخت دوسوم مدارس نوساز خبر داد.

آمادگی سازمان نوسازی برای اجرای طرح مدیریت HSE در مدارس/ دوسوم مدارس نوساز تهران خیرساز استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری علی شهری مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز ظهر امروز برگزار شد.

شهری در این مراسم به قدمت ۲۰ سال مجمع خیرین مدرسه ساز در کشور گفت: ۱۰۷ هزار کلاس درس از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور به همت خیرین ساخته شده است همچنین در استان تهران بیش از ۵۳ هزار کلاس درس وجود دارد که  از این میان  ۳۴ درصد آن خیرساز است.

وی با اشاره به اینکه در استان تهران وضعیت مطلوبی از نظر فضای آموزشی نداریم، اظهار کرد: دولت به کمک مجلس و خیرین در بازسازی و مستحکم سازی مدارس گام‌های بلندی برداشتند و در استان نیمی از کلاس‌های تخریبی بازسازی شدند هرچند همچنان تعداد قابل توجهی از کلاس نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: علی رغم اینکه خیرین تهران پنج درصد خیرین کشور را شامل می‌شوند، اما ۱۴ درصد کمک‌های تحقق یافته کشور را این خیرین داشتند که بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

افتتاح ۴۴ مدرسه  جدید در استان تهران برای سال تحصیلی آینده

وی درباره افتتاح فضا‌های جدید آموزشی گفت: شاهد افتتاح ۴۴ مدرسه در استان تهران هستیم که دو سوم آن به همت خیرین است و از این تعداد ۱۴ طرح در تهران و مابقی در شهرستان‌های استان خواهد بود.

شهری درباره  زمان حذف مدارس فرسوده اظهار کرد: برای فائق آمدن بر مشکلات نوسازی و بازسازی با احتساب تامین اعتبار مدارس نیازمند حدود ۱۵ سال زمان است.

ممنوعیت تغییر کاربری مدارس خیرساز

شهری مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره تغییر کاربری مدارس خیرساز گفت: تغییر کاربری مدارس خیرساز طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ممنوع است و هرگونه تغییر کاربری بدون هیچگونه اغماضی پیگیری خواهد شد تا نیت واقف یا خیر طبق خواسته شده اش فعالیت کند.

وی به موضوع تجهیز مدارس هم اشاره کرد و گفت: ایمنی، معماری فضا و تجهیزات مورد توجه است و متناسب با منابع اعتباری تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی را مدنظر داریم.

شهری ادامه داد: از سال ۹۲ برای ایمنی سیستم‌های گرمایشی برنامه ریزی شد و اکنون فقط  ۱۰۰۰ کلاس درس مشکل دارند که امیدواریم امسال به پایان برسد البته در کنار تجهیزات باید به موضوع نگهداری تاسیسات هم توجه شود.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به اولویت بندی تخلیه فضا‌های فرسوده اشاره و اظهار کرد: زلزله، سن و قدمت بنا، مطلوب بودن معماری و مواردی از این دست را با روش‌های علمی براساس اخذ نظر نخبگان اولویت بندی کردیم.

ساخت یک مدرسه سبز در تهران

شهری درباره ساخت مدارس سبز اظهار کرد: اکنون یک مدرسه را به عنوان پایلوت در سطح پایلوت شروع کردیم که در معماری، تاسیسات و کاهش مصرف انرژی موثر است همچنین آموزش نیرو‌های مدرسه تاثیر گذار است.

مدارس غیردولتی حداقل امکانات فضای آموزشی را دارند

وی درباره آمار مدارس غیردولتی فرسوده تهران اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و جمعیت دانش آموزی معادل ۲ استان را پوشش می‌دهیم در نتیجه از طرفی این حمایت را  از مدارس می‌طلبیم که در کنار مدارس دولتی باشند؛ از طرفی استحکام فضا‌های آن استانداردهای نسبی قابل قبولی را دارند تا امکان اخذ مجوز پیدا کنند.

وی درباره وجود مدیریت HSE در مدارس گفت: سازمان نوسازی آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد، اما اجرای کامل نیازمند اعتبارات بالایی است.

وجود مدارس ۲ شیفته در شهرستان های استان تهران

سید هادی موجانی رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان های استان تهران با اشاره به اینکه اولین جلسه مجمع خیرین مدرسه یا هفت نفر آغاز به کار کرد، گفت: امروز ۶۵۵ هزار خیر مدرسه ساز در کشور و یک هزار خیر خارج از کشور داریم که ناشی از تلاش و همکاری ۲۱ ساله اعضای اولیه است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا تعداد ۵ مجمع خیرین مدرسه ساز فعلی را به هشت مرکز در خارج از کشور افزایش دهیم.

موجانی با اشاره به اینکه تهران جز محروم‌ترین فضا‌های آموزشی کشور است، گفت: بیش از شهر تهران اکنون شهرستان‌های استان تهران وضعیتی وخیم‌تر از تهران دارند چرا که با رشد بی رویه جمعیت مواجه هستند.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه سه هزار و ۲۰۰ مدرسه در شهرستان‌ها داریم، بیان کرد: چهار هزار و ۲۰۰ شیفت مدرسه در این تعداد فضای آموزشی وجود دارد که این آمار به معنای وجود مدارس دوشیفته است.

وی با تاکید بر مدرسه سازی تصریح کرد: در شهرستان‌های استان تهران ۹۵۰ هزار دانش آموز داریم که نسبت به تعداد مدرسه  توازنی وجود دارد همچنین بسیاری از مدارس قدیمی هستند.

موجانی بیان کرد: طی ۲ سال گذشته ۲۱۵ مدرسه خیری در شهرستان‌های استان تهران ساختیم و اکنون ۴۰ مدرسه در حال ساخت داریم که این آمار نشان دهنده  کمبود فضاست.

۸۰۰ مدرسه نیازمند بازسازی و نوسازی است

نعمت بنی آدم رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز  استان تهران با بیان اینکه  حدود ۶ هزار مدرسه در تهران  داریم، گفت:  وجود ۶۰ هزار کلاس درس نیاز‌های آموزشی  را تا حدی رفع می‌کند چرا که ۲۵ درصد از این فضا‌ها فضای فرسوده است و برای رفع مشکل  ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم  و اکنون کمک دولت برای تامین  اعتبار فضای آموزشی کفاف نمی‌دهد.

بنی آدم با اشاره به اینکه ۸۰۰ مدرسه نیازمند بازسازی و نوسازی است، تصریح کرد: بیشترین این مدارس در مناطق ۹،۱۰،۱۱،۱۲ واقع شده اند و اولویت خیرین هم ساخت مدارس در این مناطق است.

وی تأکید کرد: خیرین در ساخت مدارس علاوه بر توجه به بنا به تجهیز و نوع نرم افزار توجه دارند همچنین تعهد خیرین از ۹ میلیارد تومان طی این سال‌ها  به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز  استان تهران با اشاره به امکانات فضای آموزشی برای مدارس استثنایی گفت: تنها ۶۰ مدرسه برای دانش آموزان استپنایی داریم که باید تعداد آن افزایش یابد.

بنی آدم درباره کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ گفت: تا چهار سال آینده ۵۰۰ هزار نفر در منطقه ساکن می‌شوند، اما مدارس ساخته شده تا چهار سال آینده  کمتر از ۱۰ بناست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.