اضافه شدن پایه دوازدهم و حذف دوره پیش دانشگاهی و تحقق طرح هدایت تحصیلی تا ۵۰ درصد، از برنامه‌ هایی است که آموزش و پرورش مازندران در سال تحصیلی جدید به دنبال تحقق آن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تربیت نیرو‌های جوان و کارآمد، شناخت نیاز‌های آینده کشور و هدایت متوازن دانش آموزان به سمت شاخه‌ ها و رشته‌ های تحصیلی از اساس سیاست‌ های توسعه کشور است.

هدایت تحصیلی از جمله طرح‌ های تحول آموزش و پرورش و همگام سازی آن با نیاز‌های جامعه است که فلسفه این طرح کمک به دانش آموزان برای شناخت علایق، توانایی و ویژگی‌ های شخصیتی خود برای انتخاب رشته است.

تغییرات در سیستم آموزشی به ۳-۳-۶ از سال ۸۹ و با تغییرات پایه‌ها در سال‌ های گذشته، از سال تحصیلی آینده دوره پیش دانشگاهی حذف شده و به جای آن پایه دوازدهم به عنوان آخرین ایستگاه تحصیلی دانش‌ آموزان قبل از ورود به دانشگاه برنامه ریزی شده است.

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

جذب ۸۰ درصدی فارغ التحصیلان رشته‌ های فنی و کاردانش به بازار کار

عسگری نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: از مشکلات آموزش و پرورش در گذشته، استقبال بی رویه و بی پشتوانه از رشته‌ های خاص بود که آسیب زیادی به دانش آموزان و توسعه آموزش کشور  وارد شد و افزایش بیکاری شدید در استان را به دنبال داشت.

وی افزود: به دنبال نامتوازن بودن توزیع دانش آموزان در رشته‌ های تحصیلی، طرح هدایت تحصیلی از سال‌ های گذشته اجرا شد تا هدایت دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی به صورت سازمان یافته تری انجام گیرد.

وی هجوم دانش آموزان و تشویق خانواده‌ ها به رشته‌ های خاص را مشکل کل کشور دانست و گفت: حدود ۸۰ درصد فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ ای و کار و دانش استان جذب بازار کار شدند که نشان می‌دهد طرح هدایت تحصیلی موفقیت آمیز بوده است.

نیکزاد با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم ۵۰ درصد از دانش آموزان می‌ بایست در رشته‌ های مهارتی مورد نیاز جامعه تحصیل کنند، گفت: پارسال ۴۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌ های فنی و مهارتی  هدایت شدند که در سال جدید تحصیلی بنا بر این است این عدد به ۴۳ درصد برسد.

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

نه اجبار و نه اصرار، معیار‌ها و امتیاز‌ها تعیین کننده مسیر آینده

نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: آموزش و پرورش اصرار و اجباری بر رشته خاص ندارد و صرفا علاقه، استعداد و خلاقیت دانش آموزان تعیین کننده رشته تحصیلی آنان است.

وی با بیان اینکه در آیین نامه تحصیلی ۶ ملاک و ۱۰۰ امتیاز برای انتخاب رشته اعلام شد، گفت: برای نظر دانش آموز ۱۰ امتیاز، عملکرد تحصیلی ۳۵ امتیاز، آزمون‌ های مشاوره‌ای ۳۰ امتیاز، نظرخواهی از دبیران ۱۰ امتیاز، نظر مشاور ۱۰ امتیاز و در پایان برای نظر والدین نیز ۵ امتیاز تعیین شد.

مدیرکل آموزش و پرورش پایان دوره متوسطه اول را زمان مناسبی برای تکامل نسبی دانش آموزان دانست و گفت: ۶ معیار شامل سوابق تحصیلی، علاقه شخصی و نظرات افرادی است که در تربیت دانش آموز نقش داشته اند و از توانایی‌ های وی شناخت کافی دارند.

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

اعتماد مشاوران مدرسه، حیاتی‌ ترین اصل در اجرای صحیح طرح هدایت تحصیلی

نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: خانواده‌ ها همانطور که در مراجعه به پزشک بدون هیچ اظهارنظری، حرف و نسخه وی را قبول می‌ کنند، به مشاورین و متخصصان آموزش و پرورش نیز اعتماد کنند.

او افزود: اعمال نظرغیرتخصصی والدین در انتخاب مسیر تحصیلی موجب تباهی عمر فرزندان، هدر رفتن استعداد و فرصت‌ های وی و در نهایت افزوده شدن به آمار بیکاری کشور می‌ شود.

وی با بیان اینکه مدیران و مشاورین مدرسه همواره آماده مشورت با والدین و پاسخگویی به سوالات آن‌ ها هستند، گفت: والدین در تماس با شماره تلفن ۳۳۳۱۴۱۲۶-۰۱۱ می‌ توانند خواسته ها، نظرات و هرگونه تخلف مشاهده شده را با ستاد ثبت نام استان در میان بگذارند.

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

حذف و اضافه، طرحی عجولانه، اما در حال اجرا

نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش با اعلام اینکه در مورد بسیاری از موضوعات تکلیف از طرف وزارت مشخص نشده است، گفت: محدودیت فضای آموزشی خاصی برای استقرار پایه دوازدهم وجود ندارد، چون دوره پیش دانشگاهی حذف می‌ شود و می‌ توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: با اضافه شدن پایه دوازدهم و ۳ ساله شدن رشته تحصیلی هنرستان، ۱۶ هزار نفر به جمع دانش آموزان در حال تحصیل افزوده می‌ شود.

نیکزاد گفت: با اضافه شدن یک پایه به هنرستان علاوه بر فضای آموزشی، به فضای کارگاهی و تجهیزات آن نیاز است که این مشکل در جلسات انجام شده با استاندار و خیرین مدرسه ساز در حال رفع شدن است.

او با بیان اینکه زمان توزیع کتاب و محتوای آن با وزارت آموزش و پرورش است، گت: برای آموزش دبیران در پایه دوازدهم، از گروه‌ های آموزشی مختلف افرادی انتخاب شدند تا آموزش ببینند و به دبیران استان انتقال دهند.

وی افزوده شدن ۱۱ ساعت به ساعات آموزشی را هنوز امری قطعی ندانست و افزود: به محض اینکه هرگونه تغییری در محتوای تحصیلی، امتحانات و برنامه ریزی‌ ها تصویب شود، به اطلاع دانش آموزان و والدین قرار می‌ گیرد.

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

ورود ۴۰ هزار دانش آموز پایه یازدهم به پایه تحصیلی دوازدهم در سال تحصیلی ۹۷-۹۸

اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: سال تحصیلی جدید با استقرار ۴۰ هزار دانش آموز در در پایه دوازدهم همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شاخه نظری با کمبود معلم مواجه نیستیم و مشکلی در ساماندهی دانش آموزان رشته‌ های نظری وجود ندارد، گفت: در بخش فنی و حرفه‌ ای و کار و دانش کمبود هنرآموز از طریق استمرار کار بازنشستگان، تبدیل وضعیت نیرو‌های موجود در آموزش و پرورش با مدرک تحصیلی فنی، استخدام ۴۰ نفر در سال ۹۷ و فارغ التحصیلان دانشگاه شهید رجایی جبران می‌ شود.

معاون آموزش و پرورش شرکت در دوره‌های آموزشی برای معلمان متوسطه دوم در تمامی رشته‌ های تحصیلی را ضروری و اجباری دانست و گفت: در مقطع متوسطه دوم در مازندران، ۶ هزار و ۷۰۰ معلم در شاخه نظری و هزار و ۷۰۰ معلم در شاخه فنی و حرفه‌ ای و کاردانش در حال فعالیت هستند.

اعتماد خانواده‌ ها و برنامه ریزی مسئولان، ضامن اجرای طرح‌ های آموزش و پرورش

گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: کنکور ، اخبار علمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.