این روز‌ها کهن شهر همدان، ستاره گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ همدان شهری کهن ، با 3 هزار سال قدمت و تاریخی، پایتخت تاریخ وتمدن ایران زمین نامی که بر دیار سرسبز وخوش آب هوای همدان نهاده شده است و به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می شود وبه لحاظ داشتن آب وهوای مطبوع حرف اول را در کشور می زند وسالانه هم به همین دلیل بسیاری از گردشگران  ایرانی وخارجی را به خود فرا می خواند.

همدان پایتخت گردشگری است که نه تنها برای یک سال که باید برای همیشه بر پیشانی این شهرهمچون  ستاره ای  درخشان بتابد. همدان دیار سرافراز الوند، شهر باباطاهر و بوعلی سینا،شهر گنج نامه خفته در دل الوند، شهری تاریخی با کوچه و پس کوچه های عباس آباد.....!

واما این روزها حال هوای همدان  به انتظار فرصت طلایی گردشگری است، بشکلی که در آینده ای نه چندان دور به استقبال و میزبانی دو رویداد بین المللی بزرگ گردشگری می رود که این فرصت شاید هر یک قرن یک بار نصیب یکی از شهرها شود.

درسال 2018 همدان میزبان فاز اول اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی خواهد بود و در همین سال اجلاس دوره ای سازمان جهانی گردشگری UNWTO نیز در همدان برگزار می شود.

باید گفت معرفی این استان با عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی ودو رویداد بزرگ گردشگری بی شک می تواند فرصت بی بدیلی برای شناسایی ظرفیت های استان همدان به جهانیان باشد و در راستای جذب گردشگر وتوریسم ورونق صنعت سبز گردشگری وبرند سازی مقاصد گردشگری منطقه خود گام های خوبی برداشته شود. 

حال که امسال این دو رویداد گذرا می تواند سکوی پرتاب گردشگری باشند نگاهی داشته باشیم به زیر ساخت های گردشگری و خدمات ارائه شده که در این زمینه تاکنون انجام شده ویا در حال انجام است و با گفتگویی با چندنفراز مسئولان مربوطه به این موضوع بیشتر پی ببریم.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان
با عباس صوفی شهردار همدان بخصوص با این دو رویداد بزرگ هم صحبت شدم.

عباس صوفی شهردارهمدان با اشاره به اینکه رویداد 2018 فرصت خوبی برای شناسایی ظرفیت های استان همدان در حوزه گردشگری است گفت: شهردای همدان در زمینه رخداد 2018 برای زیبا سازی شهر همدان اقدامات خوبی رقم زده است.


بیشتر بخوانید: اجرای ۲۰۰ پروژه کمک بزرگ شهرداری به رویداد همدان ۲۰۱۸


وی با اشاره به اینکه همدان یکی از مهمترین وبرجسته ترین شهرهای تاریخی،فرهنگی،علمی ودانشگاهی محسوب می شود افزود: همه این موارد همدان را بعنوان پایتخت تاریخ وتمدن ایران معرفی کرده است.

صوفی با اشاره به تاریخ کهن همدان خاطر نشان کرد: همدان  بدلیل شرایط اقلیمی بسیار مناسب در ایام مختلف سال از ظرفیت های بزرگ گردشگری برخوردار است که در همین راستا امسال میزبان دو رویداد بزرگ بین المللی در حوزه گردشگری هستیم تا همدان را در مسیر توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری قرار دهیم.

شهردار همدان به اقدامات انجام شده ویا در دست اقدام برای این رویداد بزرگ اشاره کرد و اظهار داشت: زیرساخت های  گردشگری درهمدان فراهم است.

ورودی های شهر برای رویداد 2018 ساماندهی می شود

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی راه های مواصلاتی استان به مرکز کشور وهمچنین مسیر اصلی اتصال غرب کشور به مرکز و وجود فرودگاه و راه آهن در استان ظرفیت همدان در این حوزه بسیار مطلوب است و با اقدامات وتوافقاتی که صورت گرفته قصد داریم با راه اندازی قطار گردشگری بین المللی به همدان بتوانیم میزبان گردشگران بین المللی باشیم که در این زمینه هم امکانات وشرایط لازم برای این موضوع فراهم است .

وی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی ورودی های شهر همدان موضوعی حاد است که چند سالی بود شهرداری در این حوزه ورود نداشت گفت: از سال گذشته اقدامات ساماندهی ورودی های شهرآغاز شد، همچنین باید بگویم که این ساماندهی با اقدام یک ساله یا چند ماهه صورت نخواهد گرفت اما سعی می شود ورودی های قابل ومطلوبی بخصوص برای برگزاری این  دو رویداد داشته باشیم.

وی ادامه داد: ورودی ها نیازمند اقدامات زیر ساختی، تملک، توافق با مردم وغیره است و همدان  دارای سه ورودی با چندین پلاک  خورد است که باید با همه دارندگان این پلاک ها توافق وطراحی ورودی ها انجام شود.

صوفی گفت: ساماندهی ورودی ها شروع شده اما در مدت زمان کوتاه انجام نمی شود وحداقل دو سال طول می کشد

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

صوفی به کارهای شهرداری در این زمینه اشاره کرد واظهار داشت: نورپردازی،ساماندهی ورودی ها،کاشت گونه های گیاهی و غیره از جمله کارهای انجام شده در حوزه شهرداری است.

وی به سازمان زیبا سازی برای ورودی شهر همدان اشاره کرد وگفت: چهار بیلبورد با محوریت رویداد گردشگری 2018 با ابعاد 60 متر مربع و200 میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

شهردار همدان با اشاره به اینکه شرکت علیصدر عهده دار تبلیغات است بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی تبلیغات همدان 2018 را در 20 سایت میراث فرهنگی وگردشگری انجام می دهد.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

وی به سایت موزه در میدان مرکزی شهر هم اشاره کرد وادامه داد: سایت موزه ای ساده، برای نشان دادن هویت تاریخی برای میدان مرکزی مد نظر داشته شده وپژوهش های  طرح این سایت موزه انجام شده وکار به دست پیمانکار سپرده شده و در حال انجام است.

صوفی ابراز کرد: توجه به احداث پیاده را در همدان طی سال های اخیر موجب رضایت شهروندان، مسئولان کشور و استان وگردشگران شده است که این موضوع در کشور بی نظیر است وبا توجه به این فرصت به وجود آمده برنامه ریزی هایی در خصوص جذب گردشگر داخلی و خارجی برای بازدید از پیاده راه های همدان در حال پیگیری و اجرا است.

وی به ظرفیت های اقتصادی همدان نیز اشاره کرد وادامه داد: همدان در حوزه های صنعتی نظیر سفال، چرم،وفرش دست بافت نیز جزء برترین ها است و لالجین با عنوان شهر جهانی سفال می تواند با توسعه گردشگری محصولات صنعتی خود را با بهترین کیفیت به گردشگران این کشور عرضه کند.

شهردار همدان با اشاره به اینکه برای رویداد های همدان 2018 کمیته تبلیغات به عهده شهرداری گذاشته شده است افزود: برنامه های جامع وکاملی برای تبلیغات مدنظر گرفته شده واین برنامه ها به استاندار ارائه شده است.

وی با بیان اینکه تبلیغات درون شهری ونصب بیلبوردهای رویداد همدان پایتخت گردشگری آسیا در سطح شهر توسط شهرداری همه با منابع داخلی شهرداری بوده است اظهار داشت: پک تبلیغات برون استانی و بین المللی نیز آماده شده و منتظر تخصیص بودجه هستیم.

وی ادامه داد:  چهار بالن برای تبلیغ همدان 2018 در نظر گرفته شده که دو بالن برای تبلیغ و دو بالن برای  حمل گردشگران در سطح شهربه پرواز در می آید که این موضوع در حال پیگیری است.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

شهردار همدان خاطر نشان کرد: نور پردازی لیزری همدان 2018 نیز در حال طراحی است که از این لیزر در روی المان تالار قرآن استفاده خواهد شد.

صوفی گفت: باید رونق گردشگری وایجاد درآمد پایدار مهمترین هدف  میزبانی این رویداد آسیایی باشد.

عباس صوفی با ابراز تشکر از رسانه ها و ورود جدی آنها به عنوان مولفه اثرگذار در معرفی شهر به جهان خاطر نشان کرد:قرار است همه دست در دست هم  همدان رادر سطح بین المللی معرفی کنیم وشهرداری هم در این زمینه تمام تلاش خود را خواهد کرد.

شهردار همدان با اشاره به نشست مشترک خود با «مارکوس لاینتر» سفیر سوئیس در تهران، گفت: این کشور قرار است در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری با مردمان دیار هگمتانه همکاری کند.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

شهردار همدان در پایان سخنان خود به تلاش شورا وشهرداری اشاره کرد و افزود: شورای شهر وشهرداری همدان برای معرفی هر چه بیشتر همدان تمام تلاش خود را خواهد کرد وهدف مجموعه مدیریتی شهر برقراری رابطه اقتصادی وگردشگری با کشورهای مطرح جهان وجذب سرمایه گذار است.کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

 

درخشش همدان برای نخستین بار در سطح بین المللی

امیر خجسته نماینده مردم همدان وفامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه با این دورویداد بزرگ همدان برای نخستین بار درسطح بین المللی خواهد درخشید گفت: این اتفاق هر 40سال یک بار شامل یک کشور خواهد شد که امسال قرعه به نام کشور ما  و شهرهمدان در آمد که این بهترین فرصت برای شناساندن دیار الوند  واحیای صنعت گردشگری به تمام دنیا است.

خجسته با اشاره اینکه همدان با یکهزار و800 جاذبه گردشگری می تواند خود را به دنیا معرفی کند.

وی ادامه داد:عزم نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شناساندن ظرفیت های بالقوه همدان در سطح آسیا و بین المللی است که در این راستا فعالیت گسترده وهر چه بیشتر تبلیغات  بسیار تاثیر گذار است.

نماینده مردم همدان خاطر نشان کرد: انتظار داریم همه مسئولین باید با همدلی و دست در دست یکدیگر با تلاش در برگزاری هرچه بهتر این رویداد همکاری کنند تا یک بار اما برای همیشه همدان را  به شایستگی معرفی کنند.

این نماینده خانه ملت اظهار داشت: قرار شد وزارت امور خارجه رایزنی های لازم را با سفارتخانه ها وکنسولگری های کشورهای مختلف در ایران با هدف تبلیغات رویداد 22018 داشته باشد وبرهمین اساس هم سفارتخانه های کشورهای آسایی همکاری لازم را در این زمینه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه گردشگری باید محور توسعه استان باشد چرا که با ورود هر گردشگر حدو 8 شغل پایدار  ایجاد می شود، گفت:همه ما باید تمام توان خود را در این راه بگذاریم چرا که اگر غفلتی صورت گیرد باید به نسل آینده پاسخگو باشیم.

امیر خجسته با اشاره به اینکه کمک های خوبی انجام شده اظهار داشت: 12 میلیارد تومان اعتبار برای این دو رویداد در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری جایگزین برای رونق اقتصادی واشتغالزایی است افزود: معادنی چون نفت و گازپایان یافتنی است اما صنعت گردشگری همواره وجود دارد وبر تحولات اقتصادی و رشد آن تاثیر اساسی را دارد.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

نماینده مردم همدان وفامنین با اشاره به اینکه برای احیا وساماندهی اعتبار های خوبی اختصاص داده شده است ،ادامه داد: برای جاده سد اکباتان که یکی از محورهای گردشگری همدان است 1میلیارد تومان اعتبار برای ساخت اقامتگاه همچنین برای  بازسازی جاده ملایر 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای مکان های چون روستای گردشگری ورکانه ،روستای ابرو، امام زاده محسن و جاده حیدره هم اعتبارت خوبی قرارداده ایم که بزودی اجرا می شود.

خجسته اضافه کرد: هم اکنون 200 طرح عمرانی در زیبا سازی و بهسازی شهر همدان آغاز شده که اقدام بی نظیری است  واین طرح ها به برکت رویداد همدان 2018 تحقق می یابد.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

 

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

 سه هتل در همدان افتتاح می شود

علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی همدان با اشاره به اینکه پارسال 2 هتل در همدان افتتاح شد گفت:امسال نیز سه هتل دیگر درهمدان به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: هیچ کمبودی در حوزه هتل برای میزبانی مهمانان خارجی رویداد همدان 2018 وجود ندارد واستان همدان از امکانات مطلوبی درحوزه اقامتگاه ها برخوردار است.

مدیر کل میراث فرهنگی همدان ادامه داد: برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد بالغ بر 42 برنامه تدوین شده است که نیمی ازآن ملی ونیمی دیگر استانی است.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

این مسئول  به رشد 37 درصدی صادرات صنایع دستی در سال 96 نسبت به سال 95، صدور پروانه برای 22 مرکز بوم گردی، رشد 35 درصدی میزان اقامت مسافران در سال 96 نسبت به سال 95و افزایش 18 درصدی میزان بازدید از اماکن تاریخی وگردشگری دارای بلیت در این مدت را از جمله موفقیت های همدان در حوزه گردشگری اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: گفتمان سازی،فرهنگ سازی و تبلیغات در حوزه گردشگری مهمترین اهداف رویداد همدان 2018 است وسقف دستاوردهای این رویداد این است که همه آحاد مردم استان درگیر این رویداد شوند.

مالمیر ادامه داد: 2 متقاضی در بخش خصوصی وجود دارد که یکی در حوزه بالن سواری ویکی در حوزه برگزاری سیرک بزرگ اعلام آمادگی کرده اند که این پیشنهاد در حال بررسی است.

 


کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان
مدیر میراث فرهنگی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی همچنین با همکاری شرکت رجا، در5 مسیر کشور قطارهایی با تبلیغات همدان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات لازم در این زمینه انجام شده است خاطر نشان کرد: این قطار گردشگری در مسیرهای پرتردد همچون مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و بندرعباس با استفاده از قطارهای شرکت رجا در راستای تبلیغات رویداد 2018 ومعرفی جاذبه های استان به کار گرفته خواهد شد البته این اقدامات با استفاده از ظرفیت تبلیغاتی میراث فرهنگی انجام می شود.


بیشتر بخوانید: همدان ۲۰۱۸ آغاز تبادلات اقتصادی با ارمنستان


مدیر میراث فرهنگی  با اشاره به اینکه فضا کاملا در همدان فراهم است و همه چیز برای برگزاری شایسته این رویداد آماده است و با همکاری دستگاه های مختلف امیدواریم تا این رویداد به شکل مطلوب برگزار شود.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

2018 سالی به یادماندی در رونق گردشگری همدان

ابراهیم مولوی ، رئیس شورای اسلامی شهرهمدان هم با اشاره به اینکه رویداد 2018 سال فراموش نشدنی را برای رونق گردشگری همدان  رقم خواهد زد ، افزود: امروز ظرفیت بالای گردشگری  بعنوان یکی از پدیده های اجتماعی است که در توسعه در آمد پایدار تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: مدیریت شهری یکی از محوری ترین حوزه ها در پیگیری واجرای مطلوب این رویداد مهم بین المللی است .

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه همدان از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه گردشگری برخوردار است ،نباید این فرصت طلایی را ازدست دهیم وباید تمام توان خود را برای هر چه بهتر شناساندن همدان به دنیا بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه از آغاز رویداد 2018 اتفاقات مثبتی در کمیته های چند گانه شورای شهر افتاده است بطوری که مدیریت شهری تاکنون اقدامات خوبی را برای معرفی همدان انجام داده است که می توان به انجام فعالیت هایی چون زیبا سازی سیما، منظر وفضاهای شهری ،ساماندهی ورودی های شهر،نورپردازی ها وسیستم حمل ونقل عمومی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: سعی کردیم از تمامی ظرفیت های موجود در شهرداری برای آماده سازی شهر در میزبانی این رویداد مهم آسیایی استفاده کنیم.

رئیس شوراری اسلامی شهر همدان یادآور شد: رویداد پایتخت گردشگری آسیا قرار است در شهریورماه ونشست UNWTO در آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

درباره سهم دانشگاه در برگزاری این رویداد با رئیس دانشگاه آزاد هم صحبت کردم.

نقش محوری دانشگاه ها در جذب گردشگران

سعید جامه بزرگ ،رئیس دانشگاه آزاد همدان با اشاره به رویداد 2018 گفت: استان همدان دارای ویژگی های بسیار مناسب ومطلوبی است که موجب انتخاب مرکز این استان در سال 2018 به عنوان پایتخت کردشگری آسیا شد.

وی در پاسخ به سوال سهم دانشگاه در برگزاری این  دو رویداد بزرگ افزود: دانشگاه آزاد سهم بسیار خوبی را در برگزاری این دو رویداد بزرگ دارد وبرنامه های مثبتی را ارائه خواهد داد.

رئیس دانشگاه آزاد همدان اظهار داشت: این دانشگاه امکانات خوبی برای رویداد 2018 را دارا است و می تواند پتانسیل خوبی برای نقش آفرینی در دو رویداد ایجاد کند.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

وی خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت های خوبی که از سوی دانشگاه آزاد در این رویدادها می توان بهره برد وجود خوابگاه های مجهزبرای اسکان گردشگران است چراکه در این دانشگاه زیر ساخت ها بشکل متمرکز است و به همین دلیل هم تعداد زیادی از میزبانی ها در این دانشگاه انجام می شود بطوری که این دانشگاه ظرفیتپذیرش 1500 نفر برای اسکان را دارد.

این مسئول با بیان اینکه این دانشگاه یک پایگاه گردشگری بسیار قوی را ایجاد کرده است خاطر نشان کرد: برگزاری چند همایش مرتبط با رویداد 2018  ازجمله همایش 1500 نفری آموزش پرورش،برگزاری  2المپیاد کشوری و همایش وزارت نفت در این دانگاه برگزار می شود.

جامه بزرگ همچنین بیان کرد: برای برگزاری این رویداد از استادان زبان انگلیسی وعربی بعنوان مترجم برای برقراری ارتباط با گردشگران خارجی بهره می بریم.

رئیس واحد همدان اضافه کرد: یکی از بزرگ ترین برندهایی که درهمدان داریم ،همین پایگاه قوی دانشگاه آزاد اسلامی است که موجب معرفی وتبلیغ این دانشگاه خواهد شد،البته باید در این مورد از موزه آماده واحد همدان که خود جاذبه بسیار خوبی برای گردشگری است غافل نشویم.

کهن شهرهمدان، ستاره گردشگری جهان

آنچه مسلم است همدان مجموعه ای از فرصت های گردشگری را در اختیار دارد ومی توان با بهره مندی هریک از این فرصت ها انگیزه مسافران داخلی وخارجی  را برای ورود به این شهر تاریخی افزایش داد، رویداد 2018یک فرصت طلایی برای معرفی همدان به جهان است که نباید از این فرصت غافل ماند بلکه باید از آن به فال نیک یاد کرد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.