پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به موضوع درآمد‌های تجاری بسیار بالای رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم ادعای او درباره کنار گذاشتن تجارت پرداخت.

درآمد تجاری ترامپ مانند حرفهایش بی سابقه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان سی ان بی سی در گزارشی به مسئله قدرت درآمدزایی تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پرداخت و آن را همانند حرفهایش برای یک رئیس جمهور بی‌سابقه دانست.

سی ان بی سی گزارش خود را با این عبارت آغاز می‌کند: آنچه بر زبان ترامپ جاری می‌شود برای او به عنوان رئیس جمهور آمریکا بی‌همانند است. این مسئله درباره درآمدهای که او به جیب می‌زند نیز صدق می‌کند.

در فرم مالی اخیر خانواده ترامپ، درآمد رئیس‌جمهور آمریکا، ایوانکا ترامپ، دخترش، و جرد کوشنر، دامادش ،  بیش از 500 میلیون دلار گزارش شد. درآمد خانواده ترامپ از هتل‌ها، کلوپ‌ها و فروش کالا بدست آمده است. این درآمدها همچنین از کسب و کارهای پیشین و نیز جدید رئیس جمهور آمریکا حاصل شده است.

سی ان بی سی در این گزارش یادآور می‌شود که هیچ رئیسی جمهوری در زمان ریاست‌جمهوری نتوانسته است به این روش منتفع شود. رؤسای جمهور پیشین آمریکا از جمله رونالد ریگان، بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش برای دارایی‌های خود از روش «بلایند تراست» استفاده کردند تا از ایجاد تضاد میان منافع خود و منافع عمومی جامعه خودداری کنند. این در حالی است که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا چنین اقدامی را در پیش نگرفت. در بلایند تراست، یک فرد اختیار کامل دارایی خود را به یک نهاد مجری و فعال اقتصادی می‌سپارد و آن‌ موسسه یا نهاد، درآمد و منافع حاصل از این دارایی را مطابق با قرارداد فی‌مابین و در زمان‌های مشخص به وی عودت می‌کند. شرط اصلی این فرآیند این است که صاحب اصلی دارایی‌ها و ذی‌نفع سود حاصل از این دارایی‌ها، نباید از جزئیات فعالیت اقتصادی با خبر باشد. 

رئیس جمهور آمریکا در ژانویه سال 2017 اعلام کرد از فعالیت تجاری خود کناره‌گیری می‌کند و مسئولیت آنها را به پسران خود واگذار کرده است. اما ترامپ تنها از مدیریت تجارت خود کناره‌گیری کرده است نه از سود آن. بدون تردید ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور کسب وکارهای تجاری خود را بسط داده است. طی 514 روز ابتدای حضور او به عنوان رئیس جمهور آمریکا از 159 مورد از دارایی‌های خود دیدن کرد.

بنا به گزارش سی ان بی سی دست کم دو سفارتخانه آمریکا در خارج  در وب سایت‌های خود برای تبلیغ مار-ئه-لاگو، باشگاه خصوصی ترامپ استفاده کردند. کلین کانوی، مشاور رئیس جمهور آمریکا در برنامه تلویزیونی فاکس نیوز به طور علنی آمریکایی‌ها را به خرید محصولات ایوانکا ترامپ ترغیب کرد. همچنین کانوی به پولیتیکو درباره محبوبیت هتل واشنگتن ترامپ گفت که مشتریان این هتل به آن به عنوان جزئی از رئیس جمهور نگاه می‌کنند. با افزایش استقبال‌ها سازمان ترامپ تصمیم به بالا بردن قیمت‌ها گرفت.

باشگاه مار-ئه-لاگو که ترامپ معمولا آن را کاخ سفید زمستانی می‌نامد حق عضویت خود را به دو برابر افزایش داد و به 200 هزار دلار رساند. هتل بین‌المللی ترامپ که مدیران آن را به عنوان مقصدی برای دیپلمات‌ها در نظر می‌گیرند هزینه اجاره‌بهای اتاق‌های خود را به 60 درصد افزایش داد. بسیاری که از تصمیمات ترامپ ذینفع می‌شوند از پرداخت چنین پولهای راضی هستند. نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، کویت و گرجستان و لابی‌گران و مدیران صنایعی از جمله نفت، فناوری‌های پیشرفته، املاک و معادن از جمله این افراد هستند.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، رئیس جمهور آمریکا همچنین از سوی متحدان سیاسی خود و هم از سوی دولتی که هدایت آن را برعهده دارد مبالغ ریز و درشت پول دریافت می‌کند. کمیته ملی جمهوری‌خواهان  و وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون فضای را در برج ترامپ اجاره کرده است. این موضوع درباره بزرگترین بانک چین نیز صادق است. دولت قطر بهار امسال مبلغ 6.5 میلیون دلار را برای آپارتمانی در برج جهانی ترامپ پرداخت کرد و در این زمینه به دولت‌های عربستان سعودی، هند و افغانستان پیوست.

کسب و کارهای تجاری ترامپ در خارج از آمریکا همچنین از کمک دولت‌های خارجی نیز برخوردار است. بنا به گزارش‌ها دولت چین مبلغ 500 میلیون دلار را برای پروژه مربوط به ترامپ در اندونزی قرض داده است. چین همچنین تائید کرد که چندین علامت و نشان تجاری را به کسب و کار خانوادگی ترامپ، از زمان رسیدن او به قدرت، اختصاص داده است. کاخ سفید خاطرنشان کرد کنگره آمریکا روسای جمهور این کشور را از قوانین مربوط به تعارض منافع مستثنا کرده است. این در حالی است که در قانون اساسی آمریکا دریافت پول از افراد یا دولت‌های خارجی از سوی رئیس جمهور ممنوع است.

در پاسخ به چنین محدودیت‌هایی، سازمان ترامپ وعده داد که منافع و سود حاصل از موسسات خارجی را به خزانه داری آمریکا اهدا کند. در سال 2017 در حدود 151 هزار دلار به خزانه‌داری آمریکا اهدا شد که این مبلغ در واقع کمتر از نیمی از یک درصد درآمد 40 میلیون دلاری هتل رئیس جمهور آمریکا است.

در یک دعوی حقوقی فدرال که از سوی دموکرات‌های کنگره و نیز در دعوی حقوقی مطرح شده از سوی فرماندار مریلند، ویرجینیا و منطقه کلمبیا، رئیس جمهور آمریکا متهم به نقض قوانین شد. در حالی که این دعوی‌ها همچنان در انتظار دادرسی هستند قدرت رئیس جمهوری برای ترامپ یک سرمایه بزرگ مالی محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار