سردار جلالی گفت اگر به زیرساخت‌های سایبری نگاه بومی نداشته باشیم، دشمنان می‌توانند از راه دور شهرهای ما را به هم بریزند.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنفرانس ملی چالش های هوشمندسازی با تبریک دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) اظهار داشت: پدیده هوشمندسازی یک ضرورت جدی است که در همه عرصه‌ها باید به آن پرداخته شود. هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف تأثیرات شگرفی ایجاد کرد و فرصت‌های باارزشی برای بشریت به وجود آورد.

وی افزود: در بحث هوشمندسازی شهر، در همه ابعاد و همچنین حوزه سلامت می‌توان از این قابلیتِ هوشمندسازی بهره‌مند شد و با رشد صنعت و زیرساخت هوشمند، به نوعی اداره شهرها متکی به هوشمندسازی است. در حوزه‌های نظامی هم همینطور است؛ برای اولین بار در جنگ افغانستان شاهد فرماندهی و کنترل جنگ از دور بودیم. ما شاهد شکل‌گیری جنگ‌های رباتیک هستیم، در نتیجه میزان پیشرفت در این حوزه بسیار زیاد است؛ لذا نگاه به این مسئله ضروری است.

وی با اشاره به رشد سریع فناوری اظهار داشت: ما باید در مجموعه‌های مختلف قابلیت کنترل فناوری را به وجود آوریم تا در برهه‌های مختلف با مشکل روبرو نشویم. اولین مزیت هوشمندسازی، قابلیت ارتباط اجزای یک مجموعه است؛ برنامه‌ریزی اجزا هم یکی دیگر از مزیت‌ها و ویژگی‌های هوشمندسازی اشیاء است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ایجاد امکان فرماندهی و فرمان‌پذیری را از جمله مزیت‌های هوشمندسازی دانست و گفت: یکی از دانشمندان می‌گفت هر مجموعه‌ای که توانایی کنترل از دور را داشته باشد، دیگران نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و هوش مصنوعی و پردازش داده هم بر قابلیت و کارکرد اشیا افزوده و موجب شکل گیری بیگ دیتاهای اطلاعاتی بزرگ شده است.

سردار جلالی ادامه داد: هوشمند سازی، فرصت‌های بسیاری به وجود آورده و زندگی را آسان کرده است، تا حدی که می‌توانید از کیلومترها دورتر فرمان‌هایی را به سیستم هوشمند داد و یا مانند هواپیماهای بدون سرنشین، با برنامه‌ریزی، به اشیا دستور داد.

سردار جلالی درباره تهدیدات هوشمندسازی اشیاء تصریح کرد: هوشمند سازی در کنار فرصت‌ها و قابلیت‌ها، تهدیداتی هم دارد. از جمله نفوذ و کنترل دیگران و یا در حوزه های نظامی، نفوذ و کنترل تجهیزات نظامی یک تهدید جدی است و این مهاجمین سایبری می توانند از همه اشیا هوشمند به عنوان ابزاری برای تهاجم استفاده کنند.

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان، سیستم‌ها همه اطلاعات را به کارخانه‌های تولیدکننده ارسال می‌کنند، در نتیجه می تواند مورد استفاده دشمنان قرار گیرد، البته استفاده از این تجهیزات ضروری است اما باید آسیب ها و تهدیدات آنها را بشناسیم و یک نگاه بومی و ملی به زیرساخت های سایبری داشته باشیم. در این صورت، می توان از همه تجهیزات استفاده کرد. اما در غیر این صورت، آنها می توانند از راه دور شهرهای ما را به هم بریزند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: باید مراکزی ایجاد شود تا خطرات و آسیب های هوشمندسازی در حوزه سلامت و همچنین شهر هوشمند را بررسی و کنترل کند تا در شرایط تهدید بتواند اوضاع را کنترل کند .

وی در پایان تاکید کرد: یک عرصه آزاد و رها در فضای مجازی و سایبری نمی‌تواند محیط امن را برای کشور در پی داشته باشد؛ البته ما در این زمینه مقررات لازم را نداریم و مجلس محترم باید قوانین مدرن، پیشرو و بازدارنده را در این خصوص تنظیم و تصویب کند تا فضای سایبری امنیت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.