طرفداران برخی روحانیون را نباید تنها محدود به پای منبر‌های آنان دانست بلکه کاربران بسیاری در فضای مجازی هر روز این روحانیون را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

پای «پامنبری‌ها» به فضای مجازی هم باز شد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمارها می‌گویند: «به‌طور روزانه بیش از ٢٠‌میلیون کاربر ایرانی زمانی از وقت خود را در شبکه ‌مجازی اینستاگرام سپری ‌می‌کنند. این آمارها با توجه به تعداد دانلودهای اینستاگرام در کافه‌‌بازار، گوگل‌پلی و اَپ‌‌اِستور و دیگر مارکت‌ها رقم بالایی است؛ رقمی که پیشنهاد وسوسه‌کننده‌ای ‌برای حضور و فعالیت افراد در این شبکه اجتماعی است.

ایران هم شرایط پیچیده خودش برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دارد و همان‌طور که درجریان هستید، فیس‌بوک و توییتر در کشور فیلتر هستند اما اینستاگرام تنها شبکه‌ اجتماعی محبوبی است که در کشور فیلتر نیست.

همه این موضوعات دلیلی شده تا ایرانی‌‌ها با هر سن‌و‌سال و سلیقه‌ای وارد این شبکه اجتماعی شوند. با وجود این‌که هنرمندان، ورزشکاران، سیاسیون و مجریان تبلیغاتی در ورود به این شبکه پیشگام‌تر بودند اما دایره ورود به شبکه را باید نامحدودتر از چند قشر از آن دانست.


بیشتر بخوانید: سودجویی پزشکان با انتشار تصاویر برهنه بیماران/ دلیل عدم نظارت بر تبلیغات در اینستاگرام چیست؟


نکته جالب استقبال روحانیون جوان از این فضای اجتماعی است؛ حالا روحانیون نیز به این عرصه ورود پیدا کردند. سیدحسن آقامیری، محمدرضا زائری، محمدعلی آهنگران و... از جمله روحانیونی هستند که به صورت فعال در این شبکه اجتماعی حضور دارند. حضوری که با استقبال کاربران همراه شده است.

پا‌منبری‌های اینستاگرام
پای «پامنبری‌ها» به فضای مجازی هم باز شد! «پامنبری‌» اصطلاحی است میان بچه‌ هیأتی‌ها و مسجدی‌‌ها. پامنبری به طرفداران ‌پروپاقرص و شاگردان خطیب و واعظان گفته می‌شود که در منبرهای این بزرگان حاضر هستند، اما طرفداران این روحانیون را نباید تنها محدود به پای منبرهای آنان دانست. کاربران بسیاری در فضای مجازی هر روز این روحانیون را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند.

پیشینه‌ای به نام «تلویزیون»
ورود روحانیت به رسانه‌ها را اگرچه پیش از انقلاب در رسانه‌ها مکتوب شاهد بودیم، اما بی‌شک انقلاب اسلامی را باید فرصتی طلایی برای ورود روحانیون به دنیای رسانه‌ها و مهمتر از همه تلویزیون عنوان کرد. نخستین حضور روحانیت در قاب تلویزیون با درس‌هاي «با قرآن در صحنه» آيت‌الله طالقاني شروع شد و بعد از آن، عملا برنامه‌هاي دینی به‌عنوان یک بخش ثابت در سیمای جمهوری اسلامی تعریف شد.

قرائتی روحانی شماره یک سیما

بی‌شک باید محسن قرائتی را مرد شماره یک سیما عنوان کرد. قرائتی پر‌وپاقرص‌ترین روحانی در صداوسیما بوده که بیشتر محبوبیت و ماندگاری را در این رسانه داشته است.
حجت‌الاسلام راستگو، مرحوم حسینی اخلاق در خانواده هم از مهمترین روحانی‌های سیما در دهه٦٠ و ٧٠ به شمار می‌آمدند، اما با ورود به دهه٨٠ برنامه‌های تبلیغی تلویزیون هم در موضوع و هم در فرم با تغییراتی همراه شد. روحانیون ثابت جای خود را به روحانیون میهمان دادند و این دلیلی شد برای ورود روحانیون بیشتری به تلویزیون.

کوچ از رسانه ملی به فضای مجازی
اما با ورود به دهه٩٠؛ فضای مجازی هم به‌عنوان یک رسانه پرطرفدار در کشور وارد عرصه رقابت با تلویزیون شد. دورانی که تلویزیون بیش از هر دوره‌ای متهم به نگاه غیرحرفه‌ای و جناحی شده است. این نقد در انتخاب روحانیون در برنامه دینی نیز وارد بود. برنامه پرطرفدار روحانیون محبوب تلویزیون مانند حجت‌الاسلام نقویان، زائری و دهنوی کم‌کم حذف شد یا با کارشناسان دیگر دینی روی آنتن می‌رود. موضوعی که شاید باعث شد پای منبری‌های محبوب این روحانیون از تلویزیون ناامید شوند و شاهد ورود بیشتر آنان به شبکه‌های اجتماعی باشیم.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

با روحانیون پرطرفدار اینستاگرام و تلویزیون بیشتر آشنا شویم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.