عضو کمیسیون عمران مجلس، موفقیت در واگذاری طرح‌های نیمه تمام را بهره مندی از پتانسیل عظیم تخصص و دانش جوانان ایرانی دانست.

واگذاری مجید کیان پور، عضو کمیسیون عمران مجلس  در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره ارزش ریالی پروژه های نیمه تمامی که قرار است بصورت "رایگان" واگذار شود،اظهار کرد:قبل از بروز  بحران ارزی و اقتصادی، برآورد هزینه این پروژه ها  6 هزار میلیارد تومان بود ،بنابراین اکنون باید در قیمت گذاری آنها  تجدید نظر شود.

وی با اشاره به سابقه نامطلوب واگذاری های صورت گرفته در کشور،افزود:نیازمند دو دهه زمان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام هستیم.باید اذعان کرد که با گذر زمان و ایجاد وقفه شاهد استهلاک، هزینه دارتر شدن و شکست در این پروژه ها خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به توان بالای متخصصان ایرانی ابراز کرد: ایران در حال حاضر کشوری جوان و با استعدادهای بالا، جهت مدیریت مجموعه های رو به ورشکستگیِ دولتی است. معتقدم قوه مجریه با برنامه ریزی ها و قیمت گذاری های صحیح، از تعلل در واگذاری ها خودداری کرده و  هر چه سریع تر این مسئولیت  را به  شرکت های تخصصی و دانش بنیان محول کند.

وی در پاسخ به  سوالی مبنی بر منظور از ارائه  مزیت  و تخفیف به  خریداران طرح های نیمه تمام چیست؟ گفت: در واقع برخی از پروژه ها که کلنگ زنی شده یا در حال ساخت هستند، توجیه اقتصادی چندانی  برای دولت ندارند و باید برای تکمیل، بدون دریافت هزینه ای به بخش خصوصی واگذار شود. پیش بینی ها نشان می دهد که  با تکمیل هر چه سریع تر این پروژه ها، سود بیشتری عاید هر دو بخش شده و از زیان ده بودن  آن ها جلوگیری می کند.

کیان پور افزود: دولت در این زمینه تعهداتی نظیر حمایت بیش از پیش این بخش در سازمان های دولتی (سازمان مالیاتی،بانک ها) ،افزایش حق بهره برداری برای پیمان کار و واگذاری با قیمت ها پایین تر را بر عهده می گیرد.

وی در پایان گفت: بحث واگذاری رایگان  به اولویت و فوریت  پروژه ها  بستگی دارد، در این بین  برخی طرح ها هیچ توجیه اقتصادی ندارند و برخی نیز  با  فوریت اجرایی مواجه هستند اما به علت کسری بودجه راکد مانده اند، به طور مثال تکمیل یک سد در روستا با همکاری بخش خصوصی هم هدف دولت را میسر کرده و هم سود لازم را برای مجریان آن به ارمغان خواهد آورد. لذا دولت باید در تهیه برنامه ای مناسب، نسبت به راغب کردن این فعالان تصمیم جدی اتخاذ کند که مجلس شورای اسلامی نیز به طور کامل پشتوانه آن ها هست.

طرح های تخفیفی برای واگذاری عملیات های نیمه تمام عمرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
یا علی
آخرین اخبار