شاید دین و مذهب زائران غیر ایرانی امام رضا (ع) با ما متفاوت باشد اما ارادتشان نشان می دهد که امام رضا (ع) فقط متعلق به ما شیعیان و مسلمانان نیست ؛ مهر رضا متعلق به همه جهانیان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حرم امام رضا در طول تاریخ و به‌ تدریج ساخته شده و گسترش یافته است به گونه ای که در به‌ وجود آمدن فضای كنونی حرم، مردان و زنانی بلندهمت، در هر دوره‌ای از تاریخ ایران زمین، نقشی داشته‌اند كه نام خود را تا ابد زیر نام حضرت رضا (علیه السلام) جاودانه كرده‌اند.

مهر امام رضا متعلق به همه جهانیان است

هر كاشی و سنگی كه بر دیوارهای حرم جای گرفته، نشان از عشق و ارادت مردمانی از این سرزمین به آقایشان حضرت رضا (علیه السلام) دارد.

 تاریخ موجود در كتیبه‌‌های حرم، از دوره سامانیان تا دوره قاجاریه را نشان می‌دهد، در طول تاریخ  نیزجهان گردان  زیادی به ایران سفر کرده و از حرم امام رضا (ع) دیدن کرده اند، حتی خیلی از این جهان گرد ها برداشت ها و توصیفاتی را از حرم امام هشتم(ع) در سفر نامه های خود آورده اند .

ابن بطوطه‌ی مراکشی، پیترو دلاواله ایتالیایی ،آنتونیو دگوویا جهانگرد ونیزی، آدام اولئاریوس پژوهشگر و کتاب‌دار آلمانی فقط تعدادی از جهانگردان و پژوهشگرانی هستند که در گذشته های خیلی دور از حرم امام رضا (ع) دیدن کرده اند ؛ به گونه ای که ابن بطوطه‌ ی مراکشی در سال ۱۳۳۳ میلادی گزارش می‌دهد:مشهد دهکده‌ی بزرگی با درختان میوه‌، جویبارها و آسیاب‌های بسیار بود گنبد بزرگی به زیبایی بر مقبره‌ای قرار گرفته بود، دیوارها با کاشی‌های رنگی تزئین شده بودند.

پیترو دلاواله ایتالیایی نیز در سفرنامه‌ی خود از امام رضا (ع) یاد می‌کند ، او در سال ۹۹۸ شمسی (۱۶۲۰ میلادی) در سفر شاه عباس به سمت مشهد برای زیارت امام و ادای نذر خویش همراه با شاه بود.

امروزه هم حرم آقا علی بن موسی الرضا میزبان بسیاری از افراد غیر ایرانی است غیر ایرانی هایی که گاه مسلمان هستند و گاه غیر مسلمان اما در هر صورت از از جای جای این کره خاکی خود را به مشهد می رسانند تا عرض ادب کنند به ساحت قدسی این امام رئوف .

مهر امام رضا متعلق به همه جهانیان است

به رواق دارالرحمه حرم امام هشتم (ع) رفتم جایی که مشتاقان غیر ایرانی امام رضا(ع) در آن حضور دارند، وارد رواق که شدم خانمی را دیدم که درگوشه ای نشسته و به صحبت های سخنران رواق گوش می دهد.

خانم بل لو دختری بود خندان با رنگ پوست تیره که از کشور نیجریه آمده بود و تنها 17 سال سن داشت وقتی مترجم حرف هایش را برایم ترجمه می کرد فهمیدم اولین باراست که به حرم امام رضا (ع) می آید و دلش می خواهد در ایران درس طلبگی بخواند زمانی که مترجم از او پرسید چرا می خواهد درس طلبگی بخواند گفت در کشورش افراد زیادی نیستند که در زمینه تبلیغ دین اسلام فعالیت کنند برای همین دلش می خواهد او نیز جزو افرادی باشد که دین اسلام را تبلیغ می کند.

در گوشه ای دیگر از رواق چند نفر از کشورپاکستان ایستاده بودند و قرار بود در یکی از برنامه های حرم تواشیح اجرا کنند به سراغ یکی از خانم های گروه رفتم ، معصومه مرتضی محمودخودش فارسی حرف می زد وگفت: در مشهد دانشجو هستم و 2سال است که در دانشگاه فردوسی مشهد زبان و ادبیات عرب می خوانم هر بار که به حرم امام رضا (ع) می آیم احساسی به من دست می دهد که نمی توانم برای شما توصیف کنم فقط باید بگویم که خیلی خوش حالم از این که این توفیق نصیب من شده که بتوانم در محضر امام هشتم(ع) عرض ادب کنم به ساحت رسول خدا (ص).

مهر امام رضا متعلق به همه جهانیان است

آدام اوفیلیا هم از آذربایجان آمده بود و به همان زبان محلی خودش صحبت می کرد:29 سال سن دارم و برای بار دوم است که به زیارت امام رضا(ع) مشرف می شوم، بار اولی که آمدم سه سال پیش بود وحس غریب و عجیبی داشتم و شاید باورتان نشود ولی در این سه سالی که از حرم دور بودم دلم در حرم امام رضا (ع) بود و سفر به مشهد از لحاظ معنوی خیلی روی من تاثیر گذاشته بود برای همین وقتی به باکو برگردم حتما به همه توصیه خواهم کرد که حتی برای یک بار هم که شده به زیارت امام رضا (ع) بیایند.

و درست زمانی که داشتم از رواق دالرحمه خارج میشدم در مقابل کفش داری دختری را دیدم که از چهره اش مشخص بود که اهل کشور های شرق آسیا است جلو رفتم و به او سلام کردم برایم واقعا عجیب بود که چقد راحت به زبان فارسی صحبت می کند وقتی با هم حرف می زدیم فهمیدم نامش گلی جهان است و از کشور چین به مشهد سفر کرده است.

مهر امام رضا متعلق به همه جهانیان است

 گلی جهان گفت:  من قاری قرآن هستم و خیلی برایم دل نشین است که در حرم امام رضا(ع) قرآن را تلاوت می کنم و بگذارید این طور بگویم که قرآئت در حرم امام هشتم(ع) با سایر مکان ها بسیار تفاوت دارد و هر وقت که پایم را در این مکان قدسی گذاشته ام غم ها و غصه هایم را فراموش کرده ام .

این ها صحبت زائران غیر ایرانی امام مهربانی هاست ، شاید دین و مذهبشان با ما متفاوت باشد اما این ارادت نشان می دهد که امام رضا (ع) فقط متعلق به ما شیعیان و مسلمانان نیسیت ؛ مهر رضا متعلق به همه جهانیان است.

انتهای پیام// ز.ی

گزارشگر : زهرا یونسی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.