معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: درسال ۱۳۹۶ تعداد ۱۴۷ بیمار مبتلا به هپاتیت B. و C. درجمعیت تحت پوشش استان کردستان شناسایی شده است .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:  تلاش‌های داخلی و بین المللی برای پیشگیری، کنترل و درمان هپاتیت و نیز جلب حمایت همه جانبه ارگان‌های دولتی مسئول و بخش خصوصی و خیرین و همچنین  افزایش اطلاع رسانی عمومی می تواند موجب  افزایش حساسیت مردم به موضوع و افزایش تعداد مراجعات برای تست و تشخیص می‌گردد.
وی افزود: هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است و دلایل مختلفی برای ایجاد هپاتیت وجود دارد که شامل ویروس، الکل، داروها، سموم، بیماری خود ایمن، مواد غذایی نامناسب مانند مواد پرچرب و بیماری‌های متابولیک مانند دیابت است که برخی از هپاتیت ها، واگیر یعنی مسری و برخی غیرواگیر یا غیر مسری هستند و در هر صورت باید درمان گردند، زیرا عدم درمان به موقع هپاتیت، موجب مراحل پیشرونده بیماری یعنی سیروز و سرطان کبد خواهد شد و به طور کلی هپاتیت ویروسی یکی از مهمترین چالش‌های سلامتی در جهان به شمار می‌آید.
بیدارپور  ضمن تاکید بر اینکه، ۳۲۵ میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به هپاتیت ویروسی هستند که هر ساله، ۶ تا ۱۰ میلیون نفر به مبتلایان هپاتیت در جهان افزوده و یک میلیون وچهارصد هزار نفر درجهان به علت ابتلا به هپاتیت جانشان را ازدست می‌دهند که تقریباً برابر با سل و بیش از مرگ در اثر HIV است و ۹۶ درصد مرگ و میر هپاتیت‌های ویرال مربوط به هپاتیت‌های B. و C. است، افزود: در ایران ۱.۴ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B. و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C. هستند که حدود ۵۰ درصد این افراد معتادان تزریقی هستند.
 معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه، هپاتیت B. با واکسن قابل پیشگیری بوده و در کشورمان از سال ۱۳۷۲ طرح ملی واکسیناسیون هپاتیت B. با پوشش کشوری ۹۹ درصد اجرا می‌شود، عنوان کرد: کلیه کودکان بر اساس برنامه کشوری واکسیناسیون از بدو تولد واکسینه می‌شوند، همچنین افراد بزرگسال در گروه‌های پرخطر، درمعرض خطر و سایر متقاضیان دریافت واکسن می‌توانند این واکسن را در ۳ نوبت دریافت نمایند.
بیدارپور اظهار داشت: در خصوص هپاتیت C. نیز با توجه به امکان دسترسی به دارو‌های ضدویروسی مستقیم الاثر جدید قابل درمان است که بیش از ۹۵ درصد بیماران هپاتیت C. در عرض ۲ تا ۳ ماه در صورت درمان مناسب، بهبودی می‌یابند که در این زمینه، پروژه تشخیص و درمان هپاتیت C. روی ۳۰۰۰ ایرانی در حال اجرا است.
وی ضمن تاکید بر اینکه، دانشگاه علوم پزشکی کردستان گام‌هایی را در زمینه آگاه سازی عموم، پیشگیری و درمان بیماران هپاتیت برداشته است، ابراز داشت: درسال ۱۳۹۶ تعداد ۱۴۷ بیمار مبتلا به هپاتیت B. و C. (۸۸ مورد مرد و ۵۹ مورد زن) درجمعیت تحت پوشش استان کردستان شناسایی شده است که بیشترین موارد گزارش شده (در یکصدهزار نفر جمعیت) به ترتیب مربوط به شهرستان‌های سنندج (۱۴.۲)، سقز (۱۳.۲)، بیجار (۱۲.۳)، سروآباد (۸.۹)، کامیاران (۶.۸)، قروه (۶.۴)، دیواندره (۵)، دهگلان (۴.۷) و کمترین مربوط به مریوان (۲.۶) و بانه (۱.۹) می‌باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان خاطر نشان ساخت: ارتقاءآگاهی مردم، واکسیناسیون، تشویق مردم و فراهم نمودن امکانات برای انجام آزمایشات و دسترسی بیماران به درمان مناسب با دارو‌های جدید ضد ویروسی از استراتژی‌های مهم دستیابی به هدف بزرگ حذف هپاتیت‌های ویروسی می‌باشد.
انتهای پیام/م

هپاتیت یک بیماری قابل پیشگیری و درمان است

 

برچسب ها: درمان ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.