دبیرخانه تاثیر پایش آلودگی‌های زیست محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و تاثیر آن بر سلامت در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر راه اندازی شد.

دبیرخانه تاثیر صنایع بر سلامت در بوشهر راه‌اندازی شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس دبیرخانه تاثیر پایش آلودگی‌های زیست محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: با وجود پیشرفت صنایع نفت و گاز در جهان نباید از آسیب‌های ناشی از پیشرفت این صنایع و صدمه‌هایی که به انسان و محیط زیست وارد می‌شود، غافل شد.

شکرالله فرخی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز پالایشگاه‌ها میلیون‌ها تن آلاینده در هوا منتشر می‌کنند که خطری جدی برای سلامت انسان و محیط زیست به شمار می‌آید و کیفیت زندگی افراد مجاور جوامع صنعتی را با آسیب‌های جدی روبرو می‌کنند.
فرخی بیان کرد: بررسی نتایج تحقیقات پیشین نشان می‌دهد آلودگی‌های شیمیایی در افزایش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی، سردرد‌های میگرنی، کاهش ضریب هوشی کودکان، سقط جنین مادران باردار، بیماری‌های قلب و عروق، ابتلا به بیماری‌های پوستی، برونشیت مزمن و سرطان، مشکل غلظت خون، افزایش افسردگی، بی حالی، خشم، عصبانیت و ظهور نشانگان بیماری اوتیسم در کودکان موثر است.

وی افزود: گسترش صنایع نفت، گاز و نیروگاه‌ها و ارتباط بسیار نزدیک با زندگی اجتماعی و زیست محیطی ساکنان اطراف این صنایع تاثیرو عوارض شدیدی بر سلامت مردم محیط پیرامونی این صنایع دارد.

فرخی ادامه داد: عوارض مختلف ناشی از گسترش صنایع نفت، گاز و نیروگاهی بویزه آلودگی هوای منطقه عسلویه که با شرایط ویژه جغرافیایی منطقه هم تشدید می‌شود، باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی پایش دائمی عوامل خطرساز و آلاینده‌های حاصل از صنایع و تاثیر آن‌ها بر سلامت مردم، پایش دائمی شیوع و بروز بیماری‌های حاصل از تاثیر آلاینده‌های صنایع، برگزاری کنفرانس‌های سالانه مرتبط با تاثیر صنایع بر سلامت ونتایج حاصل از عملکرد پایش عوامل خطرساز، آلاینده‌ها و بروز بیماری‌ها، نگارش و تصویب پیوست سلامت صنایع بزرگ فعال در استان بوشهر و تدوین و اجرای برنامه ملی سلامت ساکنان در معرض خطر آلاینده‌های ناشی از صنایع را از جمله هدف‌های تشکیل این کارگروه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: پیوست سلامت باید توسط صنایع موجود در استان بوشهر بویژه منطقه عسلویه اجرایی شود و در این ارتباط دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و تاثیر آن بر سلامت با استفاده از پتانسیل اعضای هیات علمی و اعضای کارگروه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: مهم‌ترین هدف دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و تاثیر آن بر سلامت استاندارد سازی فعالیت صنایع برای رسیدن به سلامت پایدار و در صورت شیوع بیماری از گسترش آن فعالیت جلوگیری شود.

فرخی اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته بر ۲ تا ۳ هزار نفر از منطقه عسلویه بیماری آسم، آلرژی بینی، سینوزیت و اگزما در کودکان سنین مدرسه در این منطقه نسبت به شهر بوشهر و خیلی از شهر‌های کشور شیوع بالاتری دارد.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی در مقابل صنایع نیست گفت: حوزه گاز و نفت منطقه حوزه ارزشمند برای کشور است و ما به دنبال این نیستم که بگوییم فعالیت‌ها باید تعطیل شود بلکه باید استاندارد سازی صورت گیرد.

رئیس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت ادامه داد: حوزه سلامت و صنایع به‌عنوان دست‌هایی هستند که باید در کنار همدیگر قرار گیرند تا به مردم منطقه کمک کنند.

وی گفت: اگر صنعت شرایطی را برای انجام بررسی‌ها فراهم کند می‌توان نتایج حوزه سلامت را به صنعت ارائه داد و با این کار به بار اقتصادی کشور کمک شایانی می‌شود.

فرخی با اشاره به اینکه حوزه سلامت به‌عنوان یار و یاور صنایع و نه رقیب آنهاست، گفت: صنعت می‌تواند با کاهش آلایندگی و استاندارسازی قسمتی از هزینه‌های خود را کاهش دهد.

وی بیان کرد: حوزه سلامت به دنبال ایجاد هیاهو نیست بلکه بررسی واقعیت‌ها و ایجاد زمینه‌ای برای سلامت مردم را مد نظر دارد.

انتهای پیام/م

تاثیر پایش آلودگی‌های زیست محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و تاثیر آن بر سلامت

برچسب ها: اخبار سلامت ، گاز ، صنعت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.