در استان سمنان که مردم از امکاناتی همچون مترو بی بهره اند، اقبال به تاکسی ها بیش از سایر خودروهای عمومی است اما تاکسی رانی با مشکلات زیادی همراه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سوار که می شوم، نگاهی به نشانه اعتراض می اندازد و مقصدم را دوباره می پرسد. کنار دستگیره نوشته است: لطفا درب را آهسته ببندید. سرعتش را کمتر می کند تا صدای مسافری را که به انتظار تاکسی ایستاده است را بشنود. قیمتی که مسافر می گوید به مذاقش خوش نمی آید. می گفت: نیمی از حقوق یک ماهم را همین دیروز خرج ماشین کردم. یکی از مسافران انگار منتظر بوده تا چنین جمله ای بشنود، از تورم و روز نرخی برخی اجناس گرفته تا شرایط سخت زندگی اش سخن می گوید و راننده با تاسف تایید می کند.
بی توجه به ادامه صحبت های مسافرها، صدای رادیو را بلند می کند. به مقصدم نزدیک شده ام پول خرد به همراه ندارم. پنج هزار تومانی کهنه ای را به طرفش می گیرم می پرسد پول خرد نداشتید؟ با پاسخ منفی من چیزی زیر لب می گوید که من نمی شنوم، ادامه می دهد گوشه هم ندارد.
من استدلال می کنم از تاکسی قبلی این اسکناس را گرفته ام. سه هزارتومان پس می دهد، می گویم: من برای این مسیر هر روز هزار و پانصد تومان کرایه می دهم. اعتراض می کند که نرخ ها گران شده خبر ندارید؟ در ضمن اینکه همه چیز گران می شود نرخ تاکسی نباید گران شود.
به ظاهر پاسخ قانع کننده ای است باز می گوید اگر ناراضی هستید همان مبلغی که گفتید را بدهید. نگه می دارد من پیاده می شوم اما مسافرها دارند بر سر گران شده کرایه تاکسی با راننده بحث می کنند. این قصه هر روز ماست.

در شهرهای کوچک اقبال به تاکسی ها بیش از سایر خودروهای عمومی است

تاکسی از جمله وسائط نقلیه عمومی است که روزانه تعداد قابل توجهی از شهروندان از آن استفاده می کنند. به ویژه در شهرهای کوچک که مردم از امکاناتی همچون مترو بی بهره اند، اقبال به تاکسی ها بیش از سایر خودروهای عمومی است.مردم به عنوان مشتری انتظاراتی از رانندگان تاکسی ها دارند و البته انتظار متقابلی هم آن ها از مسافران خود دارند و در این ارتباط دوسویه نیز گاهی مشکلاتی نیز وجود دارد. ضمن اینکه مشکلات خود تاکسی ران ها، علاوه بر این ها، ملفوظ است.

بحث هایی که در تاکسی مطرح می شود، در نوع خود بحث های قابل توجهی است و ضمن به روز بودن، به دلیل برآمدن از دل اجتماع معرف کاستی های اجتماعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، یک شهروند نکته سنج تعداد تاکسی های شهر را به نسبت تعداد مسافران ناکافی می دانست و معتقد بود: با توجه به جمعیت شهر و حضور دانشجویان، تعداد تاکسی بیشتری را طلب می کند. این مشکل به ویژه در ابتدای صبح و زمان تردد دانشجویان و کارمندان بیشتر به چشم می خورد.

یک مسیر چند نرخ دارد؟

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
تفاوت نرخ ها در مسیرهای یکسان مورد اعتراض شهروند دیگری بود که از او درباره تاکسی پرسیدم و گفت: رانندگان تاکسی کرایه های متفاوتی برای مسیر واحدی را  که هر روزه در آن تردد می کند، می گیرند. ضمن اینکه برخی از آنها نرخ های مصوب را روی شیشه ماشین نصب نکرده اند و در صورت اعتراض مسافر هم نرخ ها را برای امرار معاش ناکافی عنوان می کنند.

تردد دانشجویی از جمله عوامل افزایش نرخ است

یکی از دانشجویان ساکن شهر سمنان گفت: برخی از رانندگان تاکسی ها به محض اینکه متوجه می شوند ما دانشجو هستیم مبالغ غیر متعارف بیان می کنند و غالبا هم در مسیر دانشگاه نرخ های متفاوتی را اخذ می کنند. علاوه بر این در مسیرهای فرعی خود راننده ها هنگام سوار کردن مسافر نرخ تعیین می کنند.

تردد تاکسی در مسکن مهر با بی مهری مواجه است

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
مسکن مهر نیز از جمله نقاطی است که شهروندان در رفت و آمد به آن دچار مشکل هستند. یکی از ساکنان این محل از انتظار طولانی مدت برای رفتن به محل کارش از مسکن مهر می گفت و اینکه اگر هم تاکسی ها در این محدوده تردد کنند به رغم خالی بودن توقف نمی کنند. همچنین در زمستان نیز که روزها کوتاه است بعد از غروب آفتاب تردد تاکسی در مسکن مهر بسیار کم می شود و مجبور می شویم مسافربرهای شخصی سوار شویم. از این گذشته ایستگاه های تاکسی پیش بینی شده در این مکان، در ساعت های پرتردد خالی از تاکسی است و شهروندان با مبلغ بالایی خود را به مرکز شهر می رسانند.
یکی از مسافران تاکسی مسیر مسکن مهر می گفت: در برگشت از محل کارش به مسکن مهر همواره با مشکل مواجه است و تاکسی ها یا از ورود به مسیرهای فرعی مسکن مهر خودداری می کنند یا مبالغ نامتعارفی را از مسافر اخذ می کنند.

کم شدن تاکسی در زمستان مشکل بزرگی است

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
 برخی از شهروندان کم شدن تاکسی در زمستان را مشکل بزرگ دیگری می دانند که باید رفع شود. تاریک شدن زودهنگام هوا و اجبار به استفاده از مسافربرهای شخصی می تواند مخاطراتی را برای شهروندان در این فصل در پی داشته باشد.

به گفته یکی از شهروندان در این رابطه می گوید: موقعیت شهر سمنان به دلیل مهاجرت پذیری و صنعتی بودن ایجاب می کند که وضعیت تاکسی ها سامان یابد و شأن شهر در این بخش حفظ شود.

خانم جوانی نیز معتقد است افزایش خطوط اختصاصی تاکسی در مسیرهای مسافرخور شهر می تواند به برطرف شدن برخی از مشکلات کمک کند.

مسافران در راه آهن سرگردان هستند

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
به میان مردم این شهر می روم با نگاهی جستجوگر به دنبال صدا متوجه عصبانیت یکی از شهروندان می شوم که با انتقاد از برخورد برخی تاکسیداران می گفت: وضعیت حمل و نقل شهری در ترمینال و راه آهن نیازمند توجه بیشتری است. این شهروند معتقد بود اوج ترافیک مسافر در راه آهن یک یا دوبار در روز است و اگر سازمان تاکسی رانی تاکسی های بیشتری را ملزم به حضور در این نقطه از شهر در ساعت های خاص کند مشکل نبود تاکسی برطرف می شود و شهروندان مجبور نیستند مسافتی را پیاده طی کنند تا به مسیر تردد تاکسی ها عبوری برسند. در روزهای تعطیل همه مشکلات پیش گفته، تشدید می شود و شهروندانی که قصد مسافرت درون شهری دارند با مشکل مواجه می شوند.به ویژه در روزهای جمعه که بخش قابل توجهی از دانشجویان به شهر می آیند، برای مسیرهایی مثل راه آهن تا دانشگاه، تاکسی بسیار کمی وجود دارد و غالبا خودروهای شخصی با مبالغ نامتعارف دانشجویان را در این مسیر جابجا می کنند.

پشت رول نشینان هم مصائب خودشان را دارند

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
از طرفی تاکسی داران نیز با معضلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. یکی از تاکسی داران مهم ترین مشکلات را ورود مسافربرهای شخصی عنوان می کرد و اینکه نظارت در این قسمت بسیار ضعیف است.

تاکسی دار دیگری مشکلات معیشتی و استهلاک ماشین و نبود بیمه اجباری را از جمله مشکلات خود عنوان کرد.

موضوع را از شهردار سمنان پیگیر شدیم

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
سید ناظم رضوی شهردار سمنان گفت: مشکلات تاکسی ها در سمنان در حال پیگیری است و به زودی برطرف می شود.

وی با اشاره به معطلی مسافران برای پر شدن تاکسی های خطی افزود: معمولا تاکسی هایی که سر خط می ایستند باید صبر کنند تا مسافر پر شود و بعد حرکت کنند، اگر مسافران خواسته باشند تاکسی بلافاصله حرکت کند باید کرایه سه نفر دیگر را حساب کنند.
شهردار سمنان با اشاره به تردد تعداد زیادی تاکسی در دانشگاه آزاد بیان داشت:  در ساعات تعطیلی کلاس ها تعداد مسافران افزایش می یابد و تاکسی بیشتری مورد نیاز است.

 رضوی در باره بیمه تاکسی داران گفت: دولت تعهد کرده بود که 13 و نیم درصد از بیست و 7 درصد سهم بیمه رانندگان تاکسی را از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها پرداخت کند که با اجرای این طرح 600 هزار نفر از رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی شهری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
وی با اشاره به قطع بیمه رانندگان تاکسی اظهار داشت: به علت تامین نشدن اعتبار کافی سازمان تامین اجتماعی مصمم به قطع بیمه رانندگان تاکسی یا دریافت ما به تفاوت حق بیمه شده است.

رول نشینانی که چرخ هایشان در ایستگاه مشکلات می چرخد
از نگاهی، تاکسی به لحاظ جنبه های اجتماعی از سایر وسائط نقلیه مهم تر است. ارتباط نزدیک مسافر و راننده در تاکسی بر اهمیت این وسیله نقلیه می افزاید. البته فقط پیش تر اولین جایی که نشانه هایی از تورم در جامعه بروز می کرد، تاکسی بود و معمولا یکبار در سال مردم با گران شدن نرخ تاکسی، می فهمیدند باید منتظر گران شدن اجناس باشند.

همه این موارد نشان دهنده آن است که تاکسی ها برای عملکرد بهتر نیازمند توجه و نظارت بیشتر هستند.

گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام / ق

برچسب ها: اشتغال ، جوانان ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.