رئیس پلیس راهور گفت: امسال ۵۰۰ هزار نفر اقدام به دریافت گواهینامه کرده‌اند و ۴۲۰ هزار ماشین جدید شماره گذاری شده است.

شماره گذاری ۴۲۰ هزار خودروی جدید در کشور/ رانندگان حرف اصلی را در کاهش سوانح ترافیکی می‌زنندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور کشور عصر امروز در دومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی که در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد،‌ اظهار کرد: اگر به دهه هشتاد برگردیم و شرایط امروز جاده‌های کشور را بررسی کنیم متوجه می‌شویم در سال 80 حدود 28 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان باخته اند، این در حالی است که بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال 96 این عدد به 16 هزار و 200 نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سال 84 حدود هفت میلیون خودرو، سه تا چهار میلیون موتور سیکلت داشته‌ایم و امروزه بیش از 22 میلیون خودرو و 11 میلیون و 700 موتور سیکلت یعنی در مجموع بیش از 33 میلیون وسیله نقلیه داریم.

افزایش میل به سفر نسبت به دهه های گذشته

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه امروزه بیش از 30 میلیون نفر گواهینامه فعال در سامانه پلیس دارند، افزود: تعداد وسایل نقلیه سه برابر شده است و  نسبت به دهه 60 تا 80 افزایش چشم گیری پیدا کرده  است؛ به طوری که اگر تابستان سال 95 را با سال جاری در نظر بگیریم تردد خودرو حدود 20 درصد افزایش داشته است؛ همچنین میزان تردد در جاده‌های کشور در چهار ماهه اول امسال نسبت به چهار ماهه تابستان سال گذشته حدود هفت درصد افزایش داشته است.

سردار مهری با اشاره به اینکه تابستان سال گذشته چهار هزار و 939 نفر بر اثر تصادفات فوت کرده‌اند،‌ افزود: سال گذشته روزانه 44.5 نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت و  970 نفر مجروح شده‌اند؛  همچنین در تابستان سال گذشته روزانه 53 نفر به دلیل افزایش سفرها و تصادفات جاده‌ای فوت کرده‌اند.

وی تأکید کرد: طی چهار ماهه امسال 500 هزار نفر اقدام به دریافت گواهینامه جدید کرده‌اند و 420 هزار ماشین جدید شماره گذاری شده است که نسبت به سال گذشته میزان شماره گذاری خودروها به اندازه 2 درصد افزایش داشته است.

63 درصد از تصادفات در 30 کیلومتری از شهرهاست

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه 63 درصد از تصادفات در 30 کیلومتری از شهرها به وقوع می‌پیوندد، افزود: در 30 کیلومتری شهرها به دلیل آنکه توجهات نسبت به جاده کاهش پیدا می‌کند و تردد زیاد می‌شود، سوانح و حوادث ترافیکی به وقوع می‌پیوندد.

سردار مهری اضافه کرد: باید در نزدیکی شهرها دسترسی‌ها افزایش پیدا کند و جاده‌ها نیاز به زیرگذر ویژه عابران و علائم بیشتری است تا ما شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور متولی آتش نشانی در جاده‌ها نداریم، گفت: اگر در جاده آتش سوزی اتفاق بیفتد باید از شهرهای اطراف آتش نشان بیاوریم و به نظرم در مسئله کاهش سوانح ترافیکی رانندگان حرف اصلی را می‌زنند.

رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه قوانین باید اصلاح شود و بیمه به کسانی که کمتر تصادف می‌کنند باید توجه بیشتری داشته باشد، افزود: بنا بر قانون به تصویب رسیده مجلس رانندگان پرخطر نمره منفی گرفته و  باید شرایط سختگیرانه بیشتری برای رانندگان پرخطر مد نظر قرار داد.

سردار مهری با اشاره به اینکه در کنار آگاهی و فرهنگ سازی باید جاده‌ها ایمن شود، یادآوری کرد: آگاهی و فرهنگ سازی در کنار افزایش ایمنی جاده‌ها می‌تواند منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای و سوانح ترافیکی شود.

بیش از ۵ هزار نقطه حادثه خیز در کشور داریم

سردار مهری در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم با راه‌اندازی این قبیل کمپین‌ها با کمک دستگاه‌های مختلف شاهد کاهش آمار تلفات حوادث ترافیکی باشیم.

مهری با بیان اینکه در تصادفات از نظر جاده‌ای حدود 217 هزار کیلومتر جاده داریم،‌ اظهار کرد: 3400 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها در 2 هزار نقطه حادثه خیز در شهرها داریم و در مجموع بیش از 5 هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که حوادث ترافیکی در آنها بروز می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه نقاط حادثه خیز در کشور اصلاح شود اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای در وزارت راه هنوز به حد مطلوب در زمینه نقاط حادثه خیز در کشور نرسیده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار