ذبح دام در عیدقربان سنتی حسنه است اما باید دانست رعایت نکردن بهداشت، سلامت و حتی جان افراد را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیدقربان  روزی است  که بنابر امر الهی به حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندی به جای حضرت اسماعیل که  همان نفسانیت های و وابستگی های دنیوی بود، ذبح شد و در همین راستا بر حاجیان واجب و بر سایر مسلمانان مستحب است که در روز عید قربان قربانی ذبح کنند و با این کار از سفره رحمت الهی توشه برچینند.
 
مردم مسلمان کشور ما نیز به پیروی از سنت الهی ذبح قربانی در این روز میمون و مبارک اقدام به ذبح دام می کنند، از خروس و گوسفند گرفته تا گاو و شتر، اما نکته ای که در اجرای این سنت الهی از اهمیت بسیاری برخوردار بوده حفظ سلامت بدن با رعایت بهداشت است زیرا قربانی کردن در صورتی که با رعایت نکات بهداشتی نباشد، خطرات بسیاری را به همراه دارد.
ذبح خیابانی دام در عید قربان ممنوع/ نکاتی که خطر مرگ را در قربانی کردن از شما دور می کند

نکته ای حیاتی که در ذبح قربانی نباید فراموش کنید

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رعایت برخی نکات  بهداشتی در ذبح دام اظهار کرد: یکی از سنت های دینی مسلمانان در روز عید قربان، ذبح دام است و در این راستا مردم کشور ما نیز اقدام به ذبح دام در عید قربان می کنند اما باید توجه داشت برای اینکه کمترین خطر سلامت افراد را تهدید کند،باید برخی نکات بهداشتی را در هنگام ذبح و مصرف گوشت قربانی رعایت کرد.
 
حسین عرفانی رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛با بیان اینکه در عید قربان مردم کشورمان به سنت حسنه قربانی مبادرت می کنند، گفت: باید دانست که حفظ سلامت از اوجب واجبات است و خداوند در قرآن، روایات و احادیث بر این مضوع تاکید کرده است؛ به عنوان مثال در روزی مانند عیدقربان که سنت حسنه قربانی را انجام می دهیم باید مراقب سلامت خود نیز باشیم.

هشدار وزارت بهداشت

مهمترین بیماری هایی که  با ذبح دام به سراغتان می آید

وی ادامه داد: در  ذبح دام هایی چون گوسفند، بز، گاو و شتر این خطر وجود دارد که بیماری های مشترک از حیوان به انسان منتقل شود و مهمترین بیماری هایی که از انسان به حیوان منتقل می شود، سیاه زخم و  تب کنگو  محسوب می شوند.
 
رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت اظهار کرد: توصیه ما این است که در صورت امکان برای پیشگیری از ابتلا به  بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، مردم هزینه قربانی را به مراکز خیریه بدهند تا آنها قربانی را در مراکز مجاز دامپزشکی انجام دهند، در این صورت هم نذر افراد اداء شده است و هم کار خیری شکل گرفته و گوشت قربانی به دست نیازمندان رسیده است.
 
ذبح خیابانی دام در عید قربان ممنوع/ نکاتی که خطر مرگ را در قربانی کردن از شما دور می کند

چگونه دام سالم برای قربانی کردن تهیه کنیم؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به خطر ابتلا به   بیماری کشنده تب کریمه کنگو ادامه داد: تهیه دام از مراکز مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو است و وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کند تا از خرید گوسفند از کنار خیابان پرهیز کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

گویا بیان کرد: برای ذبح دام باید یک سری اصول بهداشتی رعایت شود و در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی آموزش‌های لازم را به کسانی که مسئولیت ذبح دام در مراکز مجاز را دارند، داده است.

عرفانی تصریح کرد: در صورتی که افراد اصرار دارند، خود نذر قربانی را انجام دهند، در شهرهای بزرگ به محل هایی که با هماهنگی شهرداری و سازمان دامپزشکی ایجاد شده، مراجعه و دام را از این مراکز تهیه و قربانی کنند، زیرا در این مراکز دام سالم  تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی ذبح می شود و دیگر خطری سلامت افراد را تهدید نمی کند.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر افراد در روستاها یا مکان هایی دور از مراکز سازمان دامپزشکی برای قربانی کردن دام زندگی می کنند، بهتر است از راهنمایی های کارشناسان دامپزشکی کمک بگیرند، گفت: کارشناسان دامپزشکی دام را معاینه و سلامت آن را تایید یا رد می کنند و در صورت تایید شدن سلامت دام دیگر خطری در ذبح آن وجود ندارد.

ذبح خیابانی دام در عید قربان ممنوع/ نکاتی که خطر مرگ را در قربانی کردن از شما دور می کند

از خرید دام و ذبح خیابانی پرهیز کنید

گویا  با تاکید بر اینکه مردم از خریدن دام از افراد دست فروش و کنار خیابان جدا پرهیز کنند، گفت: سازمان دامپزشکی برای روز عید قربان تمهیدات خوبی را اندیشیده و مکان‌هایی را برای عرضه بهداشت دام زنده و ذبح آن در نظر گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به رعایت برخی نکات بهداشتی ذبح دام در عید قربان گفت: رعایت این نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح دام ممکن است به بیماری‌های خطرناکی مانند تب کریمه گنگو مبتلا شوند.

هشدار وزارت بهداشت

خطر ابتلا به بیماری کشنده تب کنگو در کمین است

وی ادامه داد: در اثر ذبح دام در خانه امکان انتقال ویروس تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام یا ترشحات خونی وجود دارد، به همین دلیل تاکید داریم که دام در کشتارگاه‌های مورد تأئید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ذبح می‌شود،  در مراکز مجاز ذبح دام، گوشت در سالن های پیش سرد  نگهداری و  ویروس تب کریمه کنگو از بین می رود.

گویا تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی در ایامی مانند عید قربان که ذبح دام افزایش پیدا می‌کند، در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله تب کریمه کنگو موثر است.

ذبح خیابانی دام در عید قربان ممنوع/ نکاتی که خطر مرگ را در قربانی کردن از شما دور می کند

توصیه های بهداشتی برای ذبح دام در عید قربان

عرفانی به کسانی که قصد قربانی یا ذبح دام را دارند، توصیه کرد: افراد تلاش کنند حداقل تماس را با دام داشته باشند و در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام از کندن، جداکردن آن با زور یا له کردن کنه خودداری کنند زیرا این کار می تواند عامل انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت اظهار کرد: وقتی دام در مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی ذبح می شود، گوشت و بافت های که تحت عنوان آلایش های دامی استفاده می شوند، مانند جگر، دل و قلوه در  سالن پیش سرد که دمای 1 تا 4 درجه سانتیگراد دارد، نگهداری می شوند.

وی افزود: در طی 24 ساعت نگهداری دام در سالن پیش سرد،  تغییر اسیدیدته بافت های دام که از آن به عنوان جمود نعشی یاد می شود، اتفاق می افتد و در این صورت عوامل بیماری هایی مانند تب کنگو از بین می رود.

عرفانی ادامه داد: در صورتی که افراد به سالن پیش سرد دسترسی ندارند، می توانند گوشت و آلایش های دامی را در یخچال و دمای بین 1 تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری و پس از 24 ساعت اقدام به قطعه بندی و دسته بندی گوشت کنند.

توصیه‌های وزارت بهداشت درباره ذبح دام در آستانه عید قربان/ خطر ابتلا به یک بیماری کشنده در کمین است

جگر و گوشت را کامل بپزید تا تب کنگو نگیرید

عرفانی با اشاره به اینکه برخی افراد دوست دارند، گوشت و به خصوص جگر وقلوه را نیم پز و آبدار بخورند، گفت: گوشت و فرآورده های پروتینی باید کاملا پخته شوند تا در درجه حرارت بالا عوامل میکروبی بیماری زا تب کنگو  از بین بروند.

ذبح خیابانی دام در عید قربان ممنوع/ نکاتی که خطر مرگ را در قربانی کردن از شما دور می کند

قصابان این نکات بهداشتی را به کار ببندند

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت  با اشاره به رعایت نکات بهداشتی برای قصابان و ذبح کنندگان دام به منظور پیشگیری از انتقال بیماری هایی چون تب کنگو و سیاه زخم گفت: قصابان یا کسانی که دام را ذبح می کنند در حین ذبح حتما باید از عینک، ماسک، روپوش، گان یا پیش بند، چکمه و دستکش استفاده کنند تا بر اثر پاشیده شدن مخاط های دامی یا تماس با خون دام از برش های ریز پوستی بیماری تب کنگو انتقال پیدا نکند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآوری کرد: وزارت بهداشت برنامه‌های آموزشی خوبی برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو دارد، زیرا این بیماری واکسن یا داروی خاصی ندارد و در هنگام ابتلای افراد به این عارضه، ممکن است بیماری‌ به موقع شناسایی و درمان نشود و فرد حتی در مواردی جان خود را از دست دهد.

امید است که با رعایت نکات بهداشتی افزون بربهره مندی از آثار این سنت حسنه الهی، مراقب سلامت خود و سایر افراد باشیم و از خطراتی که ممکن است سلامت خود و عزیزاتمان را به خطر می اندازد جلوگیری کنیم  و شیرینی عید را به تلخی تبدیل نکنیم.

ذبح خیابانی دام در عید قربان ممنوع/ نکاتی که خطر مرگ را در قربانی کردن از شما دور می کند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار