طی یک دهه اخیر، استان چهارمحال و بختیاری با کسری یک هزار و ۳۰۰ میلیمتری بارش‌ها مواجه است.

بیش از یک هزار میلیمتر کسری بارش در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: طی خشکسالی‌های یک دهه اخیر، این استان با کسری یک هزار و ۳۰۰ میلیمتری بارش‌ها معادل بارندگی ۲ سال زراعی مواجه شده است.

وی افزود: امسال چهارمحال و بختیاری به عنوان هفتمین استان خشک کشور تعیین شد.

پارسا با بیان اینکه پیش از وقوع خشکسالی ها، ۶۵ درصد بارش‌های چهارمحال و بختیاری به صورت برف بود اضافه کرد: در سال زراعی ۹۶-۹۷ میزان بارش برف در استان به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافت.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۳ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید، ۹۳ درصد با خشکسالی متوسط و ۴ درصد با خشکسالی خفیف مواجه است.

پارسا میانگین بارش‌های سال زراعی جاری استان را ۳۱۲ میلیمتر اعلام کرد و ادامه داد: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۱ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت، ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ابراز امیدواری کرد: پاییز و زمستان امسال بارش‌های مناسبی نسبت به سال گذشته در استان رخ دهد، اما این بارش ها میزان کسری‌ها را جبران نمی‌کند.

پارسا، بازیافت آب، مدیریت صحیح و سازگاری با شرایط موجود را از راهکار‌های مقابله با خشکسالی برشمرد و گفت: امسال کمیسیون سازگاری با کم آبی در کشور تشکیل شد که امید است با تداوم این برنامه بخشی از مشکلات برطرف شود.

به گفته وی؛ هم اکنون ۷۰ ایستگاه پایش و بررسی وضعیت جوی چهارمحال و بختیاری در استان فعال است.

انتهای پیام/خ

چهارمحال و بختیاری، هفتمین استان خشک کشور

برچسب ها: هواشناسی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار