رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی از تدوین شاخص هایی برای رتبه بندی مدارس هیئت امنایی خبر داد.

رتبه بندی مدارس هیئت امنایی/ تغییر رویکرد آموزش محوری به مهارت محوری در مدارس غیردولتیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار می‌شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش نهادی موثر در هدف و ابزار توسعه است.

در کشور ما برنامه ریزی در زمینه بسط و گسترش فرهنگ مشارکت با سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت های مردمی است. حضور استانداران در جلسات شورای آموزش و پرورش گره گشای نظام آموزشی و تسهیل گر رویدادهای مهمی برای تمرکز ایی و دادن اختیار به مدارس باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: سه سیاست تقویت بخش شوراهای آموزش و پرورش، توسعه و جلب مشارکت مردم و کیفیت بخشی به مدارس مشارکتی ( هیئت امنایی) داربم.

زینی وند اظهار کرد: با توجه به اینکه به سمت بومی سازی تصمیمات و تمرکز ایی از ستاد پیش می رویم، هر ماه جلسه شوراهای آموزش و پرورش را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: در حوزه شوراهای آموزش و پرورش قوانین معقول بسیاری داریم به عنوان مثال ماده ۱۳ شوراهای آموزش و پرورش اگر به طور کامل اجرا شود که تا پنج عوارض پرداخت سود بسیاری از مشکلات را رفع می شوند بر همین اساس آیین نامه های مغفول و نیازمند بازنگری مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: آموزش های الکترونیکی و حضوری را برای اعضای شورای آموزش و پرورش داریم تا آگاهی از این بخش افزایش یابد. تا پایان مهر ماه قرار بر این است که پژوهشی بر مبنای مدل های مشارکت احصا سود و بعد از آن بررسی های لازم را در این زمینه داشته باشیم.

ایجاد نظام جامع مشارکت

وی با اشاره به اینکه اکنون مواجه سلیقه ای را در جلب مشارکت ها شاهد هستیم، گفت: با ایجاد نظام جامع مشارکت بسیاری از مشکلات بر طرف خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به ساماندهی مدارس مناطق مرزی گفت: توسعه آموزش و پرورش مناطق مرزی تدوین شده است و به محض تصویب تمامی نهادهای مربوطه تکالیف را مشخص کرده و برای اجرای آن برنامه ریزی خواهیم داشت.

زینی وند درباره مدارس هیئت امنایی با بیان اینکه این مدارس صرفا یک شیوه مدیریتی و استفاده از مشارکت مردم برای ارتقای کیفیت عملکردی مدارس است، گفت: رتبه بندی مدارس در دستور کار است و شاخص هایی را برای این منظور در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: عملکرد برخی مدارس با ماهیت مدارس هیئت امنایی تفاوت داشته بنابراین نظارت ها را تشدید کردیم و سامانه جامع نظارتی را برای کنترل عملکرد این مدارس مورد توجه قرار دادیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره مدارس آموزش از راه دور بیان کرد: توسعه آموزش های الکترونیکی، برقراری عدالت آموزشی و ارتقای پوشش تحصیلی را از طریق این مدارس در دستور کار داریم.

زینی وند اظهار کرد: سال گذشته اجرای آزمایشی آموزش آنلاین در مدارس آموزش از راه دور داشتیم و امسال هم به دنبال توسعه آن هستیم.

وی درباره رسیدگی به مدارس غیردولتی گفت: ارتقای جایگاه حرفه ای معلمان و صلاحیت های حرفه ای را در دستور کار داریم که آموزش های ضمن خدمت را برای این منظور داشتیم همچنین در سامانه الگوی شهریه هم صلاحیت حرفه ای معلمان مهم است.

تغییر رویکرد آموزش محوری به مهارت محوری در مدارس غیردولتی

زینی وند افزود: تغییر رویکرد آموزش محوری به مهارت محوری در دستور کار است و تغییر در فعالیت های فوق برنامه خارج از برنامه درسی را مکلف کردیم تا برنامه های مهارتی مورد توجه قرار گیرد.

زینی وند درباره تاثیر نوسانات اقتصادی کشور بر عملکرد مدارس غیردولتی گفت: از نظر برنانه آموزشی و پرورشی نداریم اما از حیث هزینه ها موسسان با مشکلات جدی مواجه هستند و افزایش شهریه را به طور رسمی تقاضا کردند اما سیاست بر این است که آنچه در قالب الگوی شهریه عنوان شده، اجرا می شود و اضافه شهریه ای را موسسان نخواهند داشت.

افزایش تاسیس مدارس غیر دولتی

وی درباره تاثیر توقف ادامه داد: امسال میزان تاسیس مدارس غیردولتی نسبت به سال گذشته در شهر تهران افزایش یافته و میزان توقف کمتر از راه اندازی بوده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره رسیدگی به برنامه های پرورشی و فرهنگی گفت: دستور العمل مربوط به امور پرورشی در حال به روز رسانی با اقتضائات روز  است و سال تحصیلی براساس دستورالعمل جدید اجرایی می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره وظایف شوراها گفت: ۳۲ وظیفه برای شوراها در نظر گرفته شده است و و تکالیف و قانون ها مشخص شده است به عنوان مثال تدوین الگوی شهریه طبق قانون مشخص شده است.

زینی وند اظهار کرد: امسال سعی کردیم شاخص های ارزیابی را به سمت تحقق شرح وظایف آموزش و پروزش ببریم یعنی شوراهای آموزش و پرورش صلاحیت دارد در حیطه عملکردی تصمیم و اجرا و نظارت داشته باشد.

دی درباره پوشش تحصیلی دانش آموزان در مدارس غیردولتی بیان کرد: اکنون پوشش تحصیلی مدارس غیردولتی مدارس خرید خدمات آموزشی ۱۲/۵ درصد است.

زینی وند درباره رسیدگی به تخلفات در مدارس غیردولتی گفت: بیشترین شکایات از مدارس غیردولتی مربوط به شهریه اضافی است و ۳۲ مدرسه در تهران مکلف به استرداد شهریه است و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان استرداد شهریه انجام شده است.

وی تصریح کرد: نظارت ها بر مدارس تا پایان سال تحصیلی انجام می شود و با هر گونه افزایش شهریه برخورد می شود. ناظران به طور هفتگی در عملکرد مدارس نظارت می‌کنند تا تحرکی در زمینه‌های مختلف پرداخت شهریه موارد آموزشی و پرورشی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی چندین سامانه در حوزه مدارس و مراکز غیردولتی، گفت: این سامانه‌ها به منظور تسهیل امور و تعامل بیشتر با مردم مورد توجه قرار گرفته است تا عملکرد شفافی را با مردم در میان بگذاریم.

زینی‌وند درباره ورود سایر نهادها همچون تعزیرات به مدارس غیردولتی، تصریح کرد: قانون مدارس غیردولتی قانون کاملی بوده و هیچ نهادی اجازه ندارد بدون هماهنگی با آموزش و پرورش وارد مدارس شود البته تاکنون همکاری خوبی با سازمان‌های مربوطه همچون تعزیرات داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار