میدل ایست آی با توجه به مرگ جان مک‌کین به بررسی کلی سوابق وی از مشارکت در جنگ ویتنام تا حمایت از حمله آمریکا به عراق و درخواست برای تشدید حملات ضد نیرو‌های دولتی سوریه پرداخت.

از بمباران ایران تا اذعان به اشتباه بودن جنگ عراقبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میدل ایست آی با توجه به مرگ جان مک‌کین به بررسی کلی سوابق وی از مشارکت در جنگ ویتنام تا حمایت از حمله آمریکا به عراق و درخواست برای تشدید حملات آمریکا ضد نیرو‌های دولتی سوریه پرداخت.

پایگاه اینترنتی ­میدل ایست آی در گزارشی تحت عنوان «مک کین و خاورمیانه: از بمباران ایران تا اذعان به اشتباه بودن جنگ عراق» نوشت: جان مک کین، اسیر جنگی در زمان جنگ ویتنام که بعد‌ها در کسوت سناتور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فعالیت پرداخت، روز شنبه بر اثر تومور مغزی در ۸۱ سالگی فوت کرد. وی فارغ التحصیل آکادمی نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۵۸ بود و در جنگ ویتنام اسیر شد و تا سال ۱۹۷۳ در اسارت ویتنام شمالی بود. مک کین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ نامزد حزب جمهوریخواه بود و در نهایت نتیجه را به باراک اوباما واگذار کرد. وی همچنین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ رئیس کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا بود.

مک کین در سال ۲۰۰۷ در جریان یک گردهمایی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در کارولینای جنوبی و در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره احتمال توسل به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران شعری با مضمون بمباران ایران خواند.

مک کین در دسامبر سال ۲۰۰۸ هنگامی که گزارشی درباره شکنجه بازداشت شدگان در زندان ابو غریب عراق و خلیج گوانتانامو منتشر شد، ارشد‌ترین عضو جمهوریخواه کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا بود. در این گزارش تاکید شده بود بخش اعظم مسئولیت شکنجه زندانیان متوجه دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین آمریکا و دیگر مقامات ارشد این کشور است.

اقدام قانونی مک کین در سوال پیچ کردن رامسفلد درباره شرایط بازداشتگاه گوانتانامو موجب تغییر روند کلی سیاست دولت آمریکا شد. مک کین بعد‌ها رامسفلد را یکی از بدترین وزیران دفاع آمریکا در طول تاریخ توصیف کرد. مک کین در عین حال یکی از حامیان سرسخت اسرائیل بود و از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس اشغالی حمایت کرد. 

حمایت‌های سناتور مک کین از اسرائیل به این موارد ختم نمی‌شد و وی بار‌ها از حملات متعدد اسرائیل به فلسطینیان از جمله بمباران سال ۲۰۱۴ غزه حمایت کرد. مک کین همچنین بار‌ها در پی برپایی تظاهرات اعتراض آمیز علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و خواستار مداخله نظامی آمریکا در سوریه شده بود. وی در سال ۲۰۱۷ از تصمیم ترامپ مبنی بر آغاز حمله به نیرو‌های دولتی سوریه استقبال کرد.

مک کین در طرح درخواست از ترامپ برای تشدید حملات هوایی به سوریه به همراه سناتور لیندسی گراهام نوشت: «در چارچوب بخشی از راهبرد گسترده‌تر آمریکا ما از رئیس جمهور می‌خواهیم به منظور تحقق اهداف مورد نظر در سوریه از جمله زمین گیر کردن نیروی هوایی سوریه و ایجاد فضای امن در داخل این کشور، اقدامات نظامی بزرگتری انجام دهد».

در سال ۲۰۱۱ مک کین یکی از سرسخت‌ترین حامیان مداخله نظامی آمریکا در لیبی بود و از واشنگتن خواست شورای موقت شورشیان لیبی را به  رسمیت بشناسد و دارایی‌های مسدود شده را به آن‌ها منتقل کند. مک کین همچنین از ناتو خواست حملات هوایی خود را شدت بخشد و تاکید داشت متحدان غربی باید به لحاظ تدارکاتی و آموزشی و فعالیت‌های مربوط به فرماندهی و کنترل به سرنگونی معمر قذافی کمک کنند.

مک کین در سال ۲۰۱۳ در سفری کوتاه به مصر، برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور وقت مصر را به مثابه کودتا توصیف کرد، موضعی که با مواضع کاخ سفید در آن زمان در تناقض بود. وی گفت: برکناری مرسی نوعی انتقال قدرت بود که از طریق صندوق‌های رای صورت نگرفت.

مک کین در عین حال یکی از تندروترین نمایندگان جمهوریخواه در سنا و از طرفداران سرسخت و پروپاقرص تصمیم جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا در حمله نظامی سال ۲۰۰۳ به عراق بود. با این همه وی در کتاب خاطراتش تحت عنوان "موج ناآرام" نوشت: منطق اصلی در پس حمله نظامی به عراق، یعنی برخورداری صدام از تسلیحات کشتار جمعی، از ابتدا اشتباه و توجیهی غلط بود.

وی افزود: «جنگ عراق را با تلفات و خسارات مالی و تبعات امنیتی آن نمی‌توان در قالب چیزی به جز یک اشتباه قضاوت کرد، یک اشتباه محض و بسیار جدی و من باید اعتراف کنم در ارتکاب این اشتباه سهم داشته ام و باید سرزنش شوم».

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
مرگ بر دشمنان ایران اسلامی
آخرین اخبار