وزیر امور خارجه سوریه ضمن تأکید بر اینکه حضور آمریکا در سوریه تجاوزکارانه و غیر قانونی است، افزود مشکل واشنگتن سلطه‌طلبی‌اش در جهان است.

ولید المعلم: حضور آمریکا در سوریه تجاوزکارانه و غیرقانونی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، در پایان کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «ارزیابی دمشق از مواضع خصمانه واشنگتن، به ویژه ادعاها درباره به کارگیری سلاح شیمیایی در ادلب و همچنین مواضع دمشق درباره حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه، چیست؟» گفت: در ابتدا باید بگویم حضور آمریکا در سوریه حضوری عدوانی و غیرقانونی است، کسی در سوریه از آمریکا نخواسته است تا نظامیانش را وارد این کشور کند.

وی افزود: مشکل آمریکا سلطه طلبی اش در جهان است. موضوع کلاه سفیدها که آقای لاوروف هم به آن اشاره کردند هم پس از انتقال شبانه آنان به اسرائیل و از آنجا به اردن و بعد از آن هم نمی دانیم به کجا و سپس بازگشت بسیاری از آنان به ادلب، برایشان یک رسوایی بود که در جنوب سوریه رخ داد. سازمان جاسوسی انگلیس این گروه را به وجود آورده و ناظر بر کارهای آنان است و در حال حاضر نیز با همکاری همین گروه، صحنه سازی به کارگیری سلاح شیمیایی در اطراف ادلب را آغاز کرده است. اخیرا آنها 44 کودک را از استان ادلب ربودند تا در این صحنه سازی ها از آنان استفاده کنند. در هر حال آنان می خواهند حمله ای سه جانبه (با مشارکت آمریکا، انگلیس فرانسه) را علیه سوریه انجام دهند تا از این طریق جبهه النصره ای را که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد یک گروه تروریستی است، نجات دهند.

المعلم ادامه داد: سوریه به دلایل اخلاقی از سلاح شیمیایی استفاده نمی کند ضمن اینکه ارتش سوریه پیروز شده است و این سلاح هم از جمله تسلیحاتی است که اگر به کار گرفته شود شهروندان ما هم از قربانیانش خواهند بود. در هر حال اگر حمله ای سه جانبه علیه سوریه به اجرا گذاشته بشود یا نشود هیچ تاثیری بر عزم و اراده ما برای آزادسازی تمامی خاک کشور نخواهد داشت.

خبرنگاری از ولید المعلم پرسید: «روز گذشته بنیامین نتانیاهو گفت اسرائیل از تمام توانش استفاده می کند تا مانع از تمرکز نظامی ایران بر سوریه شود، در واقع این سخن واکنش به سفر اخیر وزیر دفاع ایران به سوریه و امضای توافقنامه هایی در زمینه همکاری های نظامی میان دو کشور بوده است، ارزیابی شما از این واکنش چیست؟» وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ گفت: درباره توافقنامه های نظامی میان دمشق و تهران باید بگویم روابط ما با جمهوری اسلامی از زمان پایه گذاری انقلاب اسلامی در این کشور یعنی در پایان دهه هفتاد قرن گذشته بنا شده است. خواسته و اراده ما تداوم این روابط است به ویژه اینکه جمهوری اسلامی با اعزام مستشاران نظامی خود به سوریه، در مبارزه با تروریسم در کشور ما سهیم است؛ به همین دلیل طبیعی است که ارتش دو کشور به توافقات نظامی دست یابند تا بتوانند چشم انداز همکاری های آینده را مشخص کنند.

انتهای پیام/

اظهارات وزیر خارجه سوریه درباره حضور آمریکا در این کشور

برچسب ها: سوریه ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار