ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات حمید باقری درمنی آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی صبح امروز(یکشنبه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

با شروع دادگاه قاضی صلواتی خطاب به حاضران در جلسه گفت: طبق ماده 352 آیین دادرسی کیفری، دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود، همچنین بر اساس ماده 354 آیین‌ دادرسی کیفری اخلال در نظم جلسه موجب غیر علنی شدن دادگاه نمی‌شود، بلکه قاضی باید نظم جلسه را ایجاد کند.

قاضی از متهم خواست حال در جایگاه قرار بگیرد و به سوالات پاسخ دهد.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: آیا تا کنون سابقه کیفری دارید؟

باقری درمنی پاسخ داد: خیر.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما سابقاً یک پرونده‌ای در همین شعبه داشتید؟

متهم پاسخ داد: بله قبلا در زمینه قاچاق کالا محکوم شدم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما متهم به افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه منسجم کلاهبرداری از شرکت نفت جی و دریافت 325 هزار تن قیر، کلاهبرداری از بانک گردشگری به مبلغ 9 میلیارد تومان، کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ 57 میلیارد و 271 میلیون و 400 هزار ریال، کلاهبرداری از شرکت صرافی اقتصاد نوین به مبلغ 70 میلیارد و 402 هزار و 800 هزار ریال، پرداخت رشوه به کارمند به مبلغ 15 هزار دلار و 10 میلیون غرامت هستید، لطفا از خود دفاع کنید.

متهم گفت: تمام اتهامات را قبول ندارم.

وی افزود: در مورد اتهام افساد فی‌الارض وکیلم دفاع می‌کند.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: فعلا زمان دفاع وکیل نرسیده است.

متهم در دفاع از خود گفت: یکی از اتهامات بنده افسادفی‌الارض است که بر اساس ماده 286 آیین دادرسی کیفری به آن اعتراض دارم، زیرا اتهام افساد فی‌الارض مربوط به اخلال در نظام اقتصادی کشور است و کارهای بنده موجب اخلال در نظام کشور نشده است.

باقری درمنی ادامه داد: قانون افسادفی‌الارض مربوط به سال 92 است، در صورتی که تمام قراردادهای ما با شرکت نفت جی به قبل از سال 92 مربوط می‌شود و این اتهام شامل بنده نمی‌شود، همچنین ما تمام قیرها را از طریق بورس خریداری کرده‌ایم که خرید کالا از طریق بورس جنبه کیفری ندارد.

درمنی ادامه داد: شکایت بانک ملی از بنده پرونده دیگری است که اتهام آن تسهیل مال نامشروع بوده و برای آن حکم صادر شده است.

متهم خطاب به قاضی گفت: 6 شرکت به میزان 325 هزار تن از شرکت نفت جی قیر دریافت کرده‌اند که بنده فقط دو شرکت آن را می‌شناسم و 4 شرکت دیگر را اصلا نمی‌شناسم و تمام مبلغ قیرهای دریافتی باید به حساب شرکت جی واریز می‌شد که از آن‌ها اطلاع ندارم.

متهم ادامه داد: تمام قراردادهای شرکت با شرکت نفت جی قراردادهای حقوقی بودند و امکان جعل در آن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل اتهام سرکردگی گروه و ایجاد شبکه منسجم کلاهبرداری را قبول ندارم.

باقری درمنی در دفاع از خود گفت: اینکه بنده کارمند خود را به عنوان مدیر انتخاب کرده‌ام یا وثیقه و تضمین داده‌ام، جرم نیست، اما متاسفانه دادستانی در کیفرخواست این موارد را جرم اعلام کرده است.

وی گفت: در اتهامات بنده تشکیل باند و گروه عنوان شده، اما از اعضای آن اسمی برده نشده است.

باقری درمنی ادامه داد: شرکت فجر گستر نوین پالایشگاهی با 85 هزار تن مخزن و تولید روزانه هزار تن گازوئیل را به آقای جزایری برای فروش پیشنهاد داد. وی اعلام کرد که صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت امکان خرید آن را ندارد، اما می‌تواند آن را اجاره کند که بنده در پاسخ به آن‌ها گفتم، ما امکان اجاره دادن پالایشگاه را نداریم، زیرا چندین مخزن آن قبلا اجاره داده شده است.

متهم افزود: تصمیم گرفتیم که پالایشگاه را به عنوان رهن برای دریافت 175 تن قیر به مدت 5 ماه در اختیار شرکت نفت جی قرار دهیم، اما این شرکت زیر تعهد خود زد و فقط 84 هزار تن قیر به شرکت فجر گستر نوین داد، متاسفانه ما به شرکت جی اعتماد کرده بودیم، بعدها آقای فیروز بخت مدیر عامل وقت شرکت جی اعلام کرد که از جزایری رشوه دریافت کرده که بنده روحم از آن خبر ندارد.

باقری درمنی ادامه داد: وکیل شرکت نفت جی دلیل تحویل کامل قیرها را به شرکت فجر گستر نوین به ما اطلاع داد و گفت: چون پالایشگاه فقط 67 میلیارد تومان ارزیابی شده، امکان تحویل کامل قیرها وجود ندارد، در صورتی که قیمت پالایشگاه خیلی بیشتر از این مبلغ بود و فقط تجهیزات آن 67 میلیارد ارزش داشت.

متهم خطاب به قاضی گفت: متاسفانه کارشناسان دادگستری زمین پالایشگاه را که در منطقه آزاد تجاری قرار دارد، متری 25 هزار تومان ارزش‌یابی کرده‌اند، در صورتی که قیمت زمین این پالایشگاه بیش از چند میلیارد ارزش داشت و شرکت نفت جی می‌توانست حداقل چندین میلیارد از این پالایشگاه سود ببرد، اما بی‌دلیل به دنبال تبدیل پرونده‌های جزائی به پرونده‌های حقوقی بودند.

باقری درمنی گفت: من در معامله با نصیری ضرر کردم و فقط در یک مورد ملک قائمشهر را که چندین میلیارد ارزش داشت و ۱۰۸ قطعه زمین در شهرک ناز به مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان و یک ملک به ارزش ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در کن را به این آقا دادم.

وی ادامه داد: در کمال ناباوری ۸۷ میلیارد از بدهی نصیری را به آقای شریعت پرداخت کردم، اما اکنون ۴ سال است که در زندان هستم و اتهام افساد فی الارض هم خورده ام.

درمنی گفت: من هیچ مراوده‌ای با شرکت پرنده آبی در نداشتم، این شرکت تمام ضمانت نامه‌ها را خودش صادر کرده است.

وی افزود: ضمانت نامه‌های شرکت آریا برج حرم را نیز جزایری صادر کرد و من آن زمان هیچ کدام از مدیران شرکت نفت جی را نمی‌شناختم و بعد‌ها با جزایری از طریق نصیری آشنا شدم.

در ادامه وکیل شرکت نفت جی در پاسخ به دفاعیات متهم گفت: متهم می‌گوید که املاکی را در رهن شرکت نفت جی قرار داده و بابت آن‌ها قیر دریافت کرده است، در صورتی که این اسناد رهنی نبودند و فقط وکالت نامه بودند که با قیمت‌های بالا کارشناسی شده بودند.

وی افزود: قیمت املاک واگذاری شده که باقری خودش آن را ۴۲ میلیارد تومان خریداری کرده بود، در سال ۹۰، ۹۳ میلیارد تومان کارشناسی شده بود، در صورتی که در سال ۹۵ کارشناسان رسمی آن‌ها را ۵۹ میلیارد تومان کارشناسی کردند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: جزایری با وکالتی که از شرکت فجر گستر نوین داشته ۱۲۸ تن قیر می‌گیرد، بدون اینکه ریالی پول پرداخت کند و یا ضمانت نامه بانکی بدهد و حتی خودشان عنوان می‌کنند که این قیر‌ها را در فاصله زمانی ۷ روزه گرفته اند، در صورتی که واگذاری قیر‌ها از ۹۰/۵/۱۲ تا ۹۰/۷/۱۳ طول کشیده است.

وی افزود: بعد‌ها در نامه‌ای که بین مجید باقری برادر حمید باقری با جزایری رد و بدل می‌شود، عنوان می‌شود که قیر‌ها را به قیمت ۳۰ درصد بالاتر از ارزش واقعی به فروش برسانید و پول را به شرکت جی پرداخت کنید. بعد‌ها از این پول شرکت پرنده آبی خریداری می‌شود که با پالایشگاه پرنده آبی متفاوت است، اما باقری با خرید این شرکت به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان عملا صاحب پالایشگاه پرنده آبی هم می‌شود.

وی افزود: این پالایشگاه به صورت اجاره به شرکت نفت جی داده می‌شود و در ازای آن مجدد ۱۶۵ هزار تن قیر دیگر گرفته می‌شود، در صورتی که این پالایشگاه فقط دارای مجوز وزارت صنعت بوده و خوراکی برای تولید گازوئیل از طرف شرکت نفت نداشته است.

این وکیل دادگستری افزود: همان زمانی که پالایشگاه به شرکت جی اجاره داده می‌شود، مجدد باقری آن را به اجاره شرکت دیگری در می‌آورد تا بدهی شرکت جی پرداخت شود که هیچ کدام از چک‌های آن شرکت پاس نمی‌شود و شرکت نفت جی با تلاش زیاد می‌تواند پالایشگاه را پس بگیرد، اما از همان زمان به دلیل اینکه پالایشگاه هیچ خوراکی نداشته، سودی هم نبرده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: ۳۷ میلیارد تومان از املاک وردآورد به شرکت جی واگذار شد، در صورتی که باقری آن را ۵۲ میلیارد تومان می‌داند، اما کارشناسان دادگستری می‌گویند فقط ۱۹ میلیارد تومان ارزش دارد و زمانی که در راهرو‌های اداره ثبت بودیم متوجه شدیم که باقری این ملک را به فرد سومی بابت بدهی داده است.

در ادامه قاضی از باقری درمنی خواست که در برابر صحبت‌های وکیل شرکت جی از خود دفاع کند.

باقری درمنی گفت: هیچ کدام از صحبت‌های وکیل شرکت جی براساس اسناد و مدارک نیست و بر اساس کیفرخواست است.

وی گفت: برای تمام قرداد‌ها چک و ضمانت نامه داده شده است. من هیچ وقت نگفتم که نصیری را نمی‌شناسم. من از ۱۵ سال قبل نصیری را می‌شناسم. من گفتم از ابتدا جزایری را نمی‌شناختم، مگر با کسی سلام و علیک داشته باشیم، مجرم هستیم.

قاضی خطاب به باقری گفت: لطفا در مورد میزان بدهی و کارشناسی‌ها صبحت نکنید و شعار ندهید.

باقری خطاب به وکیل شرکت جی گفت: شما می‌گوید که تمام مدیران قبلی شرکت جی فاسد بودند، پس خودشان باید پاسخگو باشند و من نباید جواب دهم، بابت تمام قرارداد‌ها چک دادم، در حال حاضر فیروزبخت و نیک خواه مدیران وقت شرکت جی در زندان اصفهان هستند و آن‌ها را به دادگاه بیاورید تا پاسخ دهند.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: در رابطه با پالایشگاه توضیح دهید.

باقری گفت: چگونه مدیران وقت شرکت جی بدون گرفتن چک به شرکت‌ها قیر دادند، هیچ پولی به من داده نشده است.

وی گفت: زمانی که من پالایشگاه پرنده آبی را خریدم، مشغول به تولید گازوئیل بود و تولید داشت و بر اساس کارشناسی‌ها ۱۴۰ میلیارد تومان ارزش داشت.

باقری درمنی گفت: زمانی که در کشور ۲۰ هزار مخزن ساخته می‌شود، در تمام رسانه‌ها خبر آن پخش می‌شود، در صورتی که پالایشگاه پرنده آبی ۸۵ هزار تن مخزن دارد و بزرگترین مخازن ایران را دارد.

وکیل شرکت جی خطاب به باقری درمنی گفت: شما در آگاهی گفتید که پالایشگاه پرنده آبی را نقد و نسیه ۴۲ میلیارد تومان خریدید.

باقری درمنی پاسخ داد: من شرکت پرنده آبی را ۴۲ میلیارد تومان خریدم که در آن زمان ۲۰۰ هزار دلار هم بدهی خارجی داشت.

وی افزود: من الان زندان هستم و اموالم را نصف قیمت می‌فروشم، آیا کسی که آن را می‌خرد و به عنوان وثیقه جایی معرفی می‌کند، مجرم و دزد است.

باقری درمنی تاکید کرد: نمونه این پالایشگاه در ایران وجود ندارد و مدرن‌ترین تجهیزات و آزمایشگاه‌ها را دارد و از سال ۸۷ فعال بوده است.

در پایان قاضی ختم جلسه دادگاه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی روز دوشنبه 97/06/12 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار