افزایش تعرفه واردات تخمه‌های چینی سبب رونق اقتصادی بازار تخمه‌های آفتاب‌گردان و کدو برای کشاورزان شده است و هم‌اینک فعالان این عرصه رضایت نسبی از کسب‌وکار خود پیدا کرده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شهرستان خوی از قدیم به عنوان قطب تولید آجیل ایران به ویژه در کاشت و عرضه دو محصول تخمه کدو و تخمه آفتابگردان مشهور بوده است، اما در چند سال گذشته، واردات بی‌رویه تخمه‌های کدو و آفتاب‌گردان از چین، فروش این محصولات را هم در بازار آجیل این شهر و هم در دیگر نقاط کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده بود.

نماینده مردم خوی و چایپاره سال گذشته پیشنهاد افزایش تعرفه واردات چینی را به ۵۰ درصد به دولت و مجلس ارائه کرد و بر این اساس، با تصویب افزایش تعرفه این دو محصول در دولت، رونق اقتصادی به کسب‌وکار کشاورزان برگشته است.

شهرستان خوی از اقتصاد درون‌زا برخوردار بوده و با افزایش تعرفه واردات تخمه‌های چینی و بازگشت رونق اقتصادی به بازار تخمه آفتاب‌گردان و کدو، اقتصاد خوی بازسازی‌شده و به روال سابق خود در دهه‌های گذشته برمی‌گردد.

 

بازگشت رونق اقتصادی به کشاورزان با افزایش تعرفه واردات تخمه چینی

واردات

ابراهیم کوسه‌لو کشاورز تخمه‌کدو کار  اظهار داشت: فروش تخمه‌های کدو و آفتاب‌گردان نسبت به سال‌های گذشته از رونق و رشد قابل‌توجهی برخوردار است.

وی افزود: به‌دلیل بارندگی زیاد در اوایل سال، محصولات کشاورزی از کیفیت قابل‌توجهی برخوردار بوده و نیز فروش لوبیا و برخی از محصولات کشاورزی از رکود نسبی مواجه بوده که مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است. در صورت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به بازار و حذف دلال‌ها، تورم و مشکلات کشاورزی توسط کشاورزان احساس نمی‌شود.

این کشاورز کدوکار تصریح کرد: افزایش تعرفه‌های واردات تخمه‌های چینی سبب شده است که واردات این محصول به کشور با محدودیت‌های مواجه شده و میزان فروش تخمه‌های کدو و آفتاب‌گردان کشاورزان بالا رفته و رونق اقتصادی به کشاورزان بازگردد.

برگشت رونق اقتصادی به کشاورزان با فروش محصولات

واردات

حسین علیلو کشاورز آفتاب‌گردان‌کار خویی گفت: تخمه‌های آفتاب‌گردان و کدو از هر هکتار به ترتیب ۲ و یک تن برداشت می‌شود. فروش تخمه‌ها هرساله برای کشاورزان زیان ده بوده و امسال به دلیل افزایش تعرفه واردات تخمه‌های چینی، بازار خریدوفروش تخمه‌های آفتاب‌گردان و کدو با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ برابری روبرو شده است.

وی گفت: این دو محصول به‌صورت مستقیم به بازار عرضه‌شده و نقش دلال‌ها در تعیین قیمت محصول کم‌رنگ می‌شود و همچنین به دلیل تولید زیاد تخمه‌های آفتاب‌گردان و کدو، دیگر نیازی برای واردات تخمه‌های چینی به کشور نیست.

این کشاورز آفتاب‌گردان‌کار بیان داشت: قیمت کود و سم کشاورزی گران است و دولت در تهیه آن‌ها به کشاورزان سوپ سیت نمی‌دهند و کشاورزان کود و سم کشاورزی را به‌صورت رایگان تهیه می‌کنند

برابر نبودن هزینه‌ها و درآمد‌ها

واردات

سعید عظیمی دیگر کشاورز کدو‌کار خویی نیز اظهار داشت: از ۱.۵ هکتار زمین کشاورزی، یک تن کدو برداشت‌شده است. تخمه‌ها مستقیم در بازار به فروش می‌رسد، اما در سال‌های گذشته این محصول، در بازار به فروشنده به‌صورت امانت سپرده و بعد از گذشت چند ماه به کشاورز توسط فروشنده عودت داده می‌شد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم موجود در کشور، تأمین هزینه‌های زندگی روزمره با مشکل روبه‌رو شده و نیز کشاورزان در فصل زمستان برای جبران مایحتاج زندگی خود، مجبور به کارگری هستند.

این کشاورز خاطرنشان کرد: فروش تخمه‌های آفتاب‌گردان و کدو در بازار با مشکل زیادی مواجه بود و افزایش تعرفه واردات تخمه‌های چینی سبب کاهش واردات این محصول شده و این دو محصول جایگزین تخمه‌های چینی در بازار شدند.

لزوم سیاست‌گذاری دولت در کاشت محصولات کشاورزی

عباس وشلقی کشاورز آفتابگردان کار خویی هم می‌گوید: محصول آفتاب‌گردان بر دو نوع است و به‌صورت دانه قلمی و روغنی کاشت می‌شود. تخمه آفتاب‌گردان دانه قلمی از رونق خوبی در بازار برخوردار نبوده، اما فروش تخمه آفتاب‌گردان دانه روغنی از رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

وی بیان داشت: دولت در کاشت محصولات کشاورزی، سیاست‌گذاری کرده تا کشاورزان در هنگام فروش محصولات با مشکل مواجه نشده و بر همین اساس محصولات موردنیاز کشور به کشاورزان اطلاع‌رسانی شده و از این طریق، محصول موردنیاز کاشته شده به‌راحتی در بازار به فروش می‌رسد.

این کشاورز آفتاب‌گردان کار اظهار داشت: ممانعت از ورود بیش از نیاز تخمه‌های چینی به کشور سبب شده که بازار تخمه‌های آفتاب‌گردان و کدو از رونق قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده و کشاورزان درفروش این محصول همچون سال‌های گذشته با مشکلات عدیده مواجه نیستند. دلال‌ها محصولات کشاورزی را از کشاورزان به قیمت ناچیز خریداری کرده و در بازار به چند برابر قیمت خریداری‌شده به مردم می‌فروشند.

منبع:تسنیم

 

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.