رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: خشکسالی بر روی مراتع تاثیر منفی دارد، اما مهمتر از آن چرای بی رویه است که باعث تخریب مراتع استان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هوشنگ طهماسبی، رئیس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان داشت: در حال حاضر 6 برابر بیش از ظرفیت مجاز از مراتع استان بهره برداری می شود چراکه خوزستان دارای 6 میلیون واحد دامی است که این رقم 6 برابر ظرفیت استاندارد مراتع استان است.

وی افزود: فشار وارد کردن و بهره برداری بیش از ظرفیت و چرای بی رویه باعث تخریب عرصه های مرتعی استان شده و در حال حاضر مراتع سراسر استان (به جز شمال و شرق که بارندگی و مراتع بهتری دارند) با مشکل مواجه است.

طهماسبی عنوان کرد: خوزستان پذیرای دام و عشایر 8 استان کشور (ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر) در نیمه دوم سال است و این مساله چرای بی رویه در مراتع را به دنبال داشته است.

 رئیس اداره مرتع منابع طبیعی خوزستان گفت: ادامه تخریب مراتع دشتی باعث تبدیل شدن آنها به بیابان می شود، چنانکه اکنون بخشی از مراتع از اهواز به طرف ماهشهر و هندیجان و سوسنگرد به بیابان تبدیل شده و بخشی از کانون های بحرانی ریزگرد را شکل داده است.

وی در پایان بیان داشت: بذرکاری، بوته کاری، قرق عرصه، مدیریت چرا و تامین علوفه دام ها را از جمله اقدامات اصلاحی برای احیای مراتع هستند.

انتهای پیام/م

آسیب به مراتع خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.