بازگشایی مدرسه و شروع سال تحصیلی باعث تغییراتی در زندگی خانواده‌ها می‌شود، رخدادی که نیازمند آمادگی و برنامه ریزی درهفته‌های پیش روی است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با شروع فصل مدارسه‌، کارشناسان توصیه‌هایی فوق العاده برای موفقیت و حفظ سلامت جسمی و روانی کودکان دارند.

والدین باید از یک هفته پیش ازشروع مدرسه، با نظارت جدی بر تنظیم ساعت خواب، کودکان را برای رفتن به مدرسه آماده کنند. برای مثال کودک باید هر شب درساعت مشخصی به خواب رفته و اول صبح صبحانه بخورد. این کار سبب می‌شود تا بدن او برای بیدارشدن در ابتدای صبح و رفتن به مدرسه، آماده شود، به این ترتیب کودک با کاهش زمان برای مصرف صبحانه روبرو نشده و در طول روز دچارخواب آلودگی نمی شود.


صرف صبحانه کامل سبب می‌شود تا کودک مطالب درسی را بهتر فراگرفته و در فاصله استراحت بین کلاس‌ها، علاقه ای کمتر به مصرف تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای پیدا کند، از این رو باید دروعده صبحانه کودک مواد غذایی سالم و مغذی مانند تخم مرغ، مربا، شکلات، نان کامل، لبنیات، آبمیوه طبیعی، عسل و گردو گنجانده شود. 

بسته به نوع مدرسه و میزان ساعت حضور دانش آموز درمدرسه، والدین مواد غذایی سالم شامل میوه، دانه‌های آجیل (درصورت نداشتن آلرژی)، ساندویچ خانگی و شیر برای کودک تدارک ببینند.


 پیش از شروع مدرسه لوازم مدرسه کودک، مانند لوازم التحریر، روپوش، کیف، کفش و لباس فرم را آماده کنید و نظرکودک درباره نوع، رنگ و شکل این وسایل را بپرسید، زیرا بی علاقگی کودک به وسایل خریداری شده می‌تواند سبب کاهش انگیزه به درس، بروز حسادت و حتی پرخاشگری او شود.

 مسئولیت پذیری کودک را با مواردی مانند صحبت درباره نحوه نگهداری ومراقبت از وسایل درمدرسه، افزایش دهید.


یک هفته مانده به شروع مدرسه با کودک خود به خارج از خانه بروید تا حس حضور درمدرسه، برای بازه زمانی نسبتاً طولانی درطول روز در او به وجود آید.

درباره مسیر رفت وآمد، ترافیک مسیر، سرویس مدرسه، رفت و آمد کودک به تنهایی یا همراه والدین و آشنایان اطلاعات کافی را به دست آورید و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


معاینه‌های دوره‌ای کودک برای بررسی وضعیت رشد، ضریب هوشی، تزریق واکسن‌های ضروری، توان شنوایی و بینایی را پیش از رفتن به مدرسه انجام دهید و درصورتی که کودک دچار بیماری یا مشکل‌های سلامت، چون آلرژی غذایی، سرعت رشد کم، ابتلا به برخی بیماری ها، نیاز به مصرف دارو در ساعت‌های درسی، ابتلا به بیش فعالی، اوتیسم و مواردی از این دست است حتماً به مدیران و مربیان مدرسه اطلاع و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.


درصورتی که شاغل هستید برنامه کاری خود را تنظیم و به دقت بررسی کنید که فرزند شما چه بازه‌ای به منزل می‌رسد، آیا باید تنها درخانه بماند، به منزل اقوام و دوستان برود، آیا به محل کار شما می‌آید و همراه با شما به منزل باز می‌گردد، نزد خواهر یا برادر بزرگ‌تر خود می‌ماند و مواردی از این دست تا میزان استرس و اتفاق‌های پیش بینی نشده کاهش یابد.

با مدیر، ناظم و مربیان مدرسه فرزند خود ارتباط دوستانه داشته باشید، درجلسه‌های دوره‌ای با مربیان مدرسه شرکت کنید و شماره تلفن‌های ضروری برای مواقع اضطراری را همیشه همراه خود داشته باشید.

بازه زمانی استفاده از تلویزیون، تلفن همراه، تبلت، رایانه و دستگاه‌های بازی چند رسانه‌ای برای کودک خود در روز‌های باقیمانده به شروع مدرسه را محدود کنید تا تمرکز بیشتری برای شروع درس و مطالعه پیدا کند.


به فرزند خود در باره حفظ بهداشت شخصی و گروهی اطلاعات مورد نیاز را آموزش دهید، ازجمله شست و شوی دست با آب و صابون قبل و بعد از مصرف مواد غذایی، نحوه استفاده درست از سرویس بهداشتی، خود مراقبتی درباره بیماری‌های ویروسی و عفونی که امکان دارد درمدرسه شایع شود و انجام ورزش به میزان کافی و پرهیز از انجام ورزش‌های پرخطر در بازه‌های تعطیلی که می‌تواند سبب آسیب دیدگی و شکستگی شود.


بسته به وضعیت درسی فرزند خود، پایه تحصیلی و علاقه او به مطالعه درس ها، برنامه ریزی ازابتدای سال تحصیلی برای افزایش بهره وری آموزشی او را انجام دهید.

فرستادن کودک به کلاس‌های متنوع با بازه‌های زمانی طولانی پس از پایان بازه زمانی مدرسه سبب خستگی و افت تحصیلی او می‌شود. برای حل تمرین‌های درسی به فرزند خود کمک کنید و مشکل‌های درسی را با مربیان مدرسه درمیان بگذارید و راهکار‌هایی برای رفع آن‌ها بیابید.


کودک خود را به مطالعه درس و تحصیل علاقه‌مند کنید وچنانچه به رشته تحصیلی یا شغل خاصی علاقه‌مند است به تحقیق درباره آن بپردازید و فرزند خود را با آن شغل یا رشته تحصیلی آشنا کنید.


با رعایت راهکار‌های بالا فرزندی موفق در تمامی پایه‌های تحصیلی خواهید داشت.

منبع: teachhub

انتهای پیام/

خارجی ها چطور فرزندان خود را برای رفتن به مدرسه آماده می کنند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار