مشاور مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش خروج سالانه ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن با ۳۴۰ هزار تن کلزا در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شاپور شکاری مشاور مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی کشت پاییزه با محوریت کلزا که در جهاد کشاورزی مازندران گفت: پارسال ۱۷۴ هزار هکتار از مزارع کشور به کشت کلزا اختصاص یافت که از این میزان سطح، ۳۴۰ هزار تن محصول تولید شد.

وی افزود: توسعه کشت کلزا از پاییز سال ۷۸ در کشور آغاز شده است و هرساله فراز و نشیب‌هایی را به همراه داشت که در سال زراعی گذشته توانستیم در محصول کلزا از لحاظ سطح زیرکشت و تولید رکورد بزنیم.

شکاری ادامه داد: پایداری در تولید غلات به‌ویژه گندم، کاهش وابستگی در روغن و کنجاله به خارج، کاهش خروج سالانه ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن، افزایش کیفیت روغن مصرفی و افزایش ضریب امنیت غذایی از ضرورت‌های توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور است.

مشاور مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ارزش واردات دانه‌های روغنی، روغن و کنجاله را در ۲۵ سال گذشته ۴۱ میلیارد دلار عنوان کرد.

شکاری گفت: نیاز کشور به روغن ۱.۳ میلیون تن، سرانه مصرف ۱۷ کیلوگرم و نیاز به کنجاله ۳.۵ میلیون تن است.

مشاور مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی تصمیم دارد برای سال زراعی آینده به تولید ۶۰۰ هزار تنی کلزا در کشور دست یابد.

وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر سه هزار کارنده با یارانه ۴۰ و ۵۰ درصدی در اختیار متقاضیان بخش کشاورزی قرار گرفت، گفت: امسال کارنده‌های ویژه‌ای برای فعالیت در اراضی شالیزاری در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/آ


۳۴۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
بدون واردات روغن مردم سالمتر و بهتر زندگی می کنند روغن حیوانی و کشت داخل کافی است ۴ میلیارد دلار بسیار زیاد است اگر زیر یک میلیارد باشد ضررش کمتر می شود...