شرکت کنندگان در یک نمایشگاه کشاورزی، حملات هوایی ارتش ترکیه و نبود جاده مناسب را از مهمترین تهدیدات برای کشاورزان عراقی در منطقه دهوک در این کشور دانستند.

حملات هوایی ترکیه و نبود جاده، مشکل کشاورزان دهوک عراقبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، شرکت کنندگان در یک نمایشگاه کشاورزی حملات هوایی ارتش ترکیه و نبود جاده مناسب را از مهمترین تهدیدات برای کشاورزان عراقی در منطقه دهوک در این کشور دانستند.

بسیاری از مزارع در مناطق کوهستانی واقع هستند که جاده‌های ارتباطی بین دهوک و موصل هنوز پس از پایان جنگ با داعش بسته است و نمی‌توان از آن عبور کرد. راه‌های دیگر هم طولانی هستند و برای عبور از آن‌ها باید زمان زیادی را صرف کرد. از طرف دیگر تنش میان حکومت منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور، باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی به کشاورزان می‌شود.

محمد امین، کشاورز اهل دهوک که محصولات خود را در یک نمایشگاه کشاورزی آورده است، گفت: «این خیلی خوب است که ما دیگر کشاورزان را اینجا می‌بینیم. هر کشاورزی که نوع دیگری از انگور را می‌بیند از ما می‌پرسد که چگونه آن را پرورش داده ایم و ما هم از آن‌ها درباره محصولاتشان سوال می‌کنیم. همچنین ما به یکدیگر توصیه می‌کنیم که از چه روش‌هایی برای تولید میوه‌های خود استفاده کنیم به عنوان مثال ما درباره مقدار آبیاری مورد نیاز برای هر نوع میوه و گیاه از همدیگر سوال می‌کنیم و تجربه کسب می‌کنیم. منظورم این است که مردم از بودن در اینجا بهره‌مند شوند .»

امین العمادی از سازمان دهندگان این نمایشگاه هم گفت: «دهوک به مرکز تولید میوه در عراق مشهور است و بر این اساس، این نوع نمایشگاه‌ها را هر ساله سازماندهی می‌کنیم. هدف اصلی این است که کشاورزان تجارب خود را مبادله کنند و محصولات خود را از جمله انگور و عسل نمایش دهند.»

محمد زکی، یک زنبور دار حاضر در این نمایشگاه هم گفت: «مشکل ما این است که مناطق ما در نزدیکی کوهستان گارا (Gara) واقع شده است و جاده‌های آن بسیار طولانی و بد مسیر است و سپس تهدیداتی برای ما از جانب هواپیما‌های جنگی ترکیه وجود دارد. این‌ها تهدیداتی بزرگ برای ما و زمانی که ما به این منطقه وارد و خارج می‌شویم، هستند.»

دهوک شهری است کردنشین در شمال عراق با جمعیتی حدود ۲۸۴ هزار نفر این شهر مرکز استان دهوک عراق است. مردم این شهر به گویشی از زبان کرمانجی تکلم می‌کنند. این شهر با کوهستان‌های مرتفع احاطه شده است.

منطقه دهوک تحت نفوذ دولت کردستان عراق قرار دارد. دولت وقت عراق، بازمانده نیروگاه هسته‌ای این کشور در حومه دهوک را که در سال ۱۹۸۱ از طرف رژیم صهیونیستی بمباران شده بود به صورت پنهانی و طی یک عملیات طولانی به یک شرکت کانادایی فروخت. در اوایل ماه آوریل ۱۹۹۱ در پی حملات نیرو‌های عراقی به منطقه، تقریباً تمامی جمعیت شهر دهوک از این شهر گریخت. پس از ایجاد منطقه پروازممنوع از سوی نیرو‌های آمریکایی در شمال عراق که دهوک در این منطقه قرار نگرفت بازگشت پناهندگان با کندی صورت گرفت.

انتهای پیام/

کشاورزان عراقی از مشکلاتشان در منطقه دهوک سخن گفتند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار